Gå til innhold
Arkivverket

[#82694] Läshjälp önskas


Gjest Marie Bråthen Birath
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Bråthen Birath

Hej!Skulle någon vilja hjälpa mig läsa vad som står i anmärkningsrutan längst till höger i Aremark, Östfold födelsebok för år 1916? Det gäller födelseannonsen nr 6, Karl Anton.Jag tycker mig se att det står något om att föräldrarna ska vara från Trankils socken i Värmland...??Vore mycket tacksam för hjälp!!Mvh Marie Bråthen Birath

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg mener det står:Forældrene er svenske undersåtter hjemh. paa Skenhaldgaard, Trankils sogn, Värmelands län.16/6 16 Skema sendt 'det stat. centralbyraa'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Bråthen Birath

Tusen tack ska Ni ha för hjälpen!! Då får jag söka föräldrarna i Sverige i stället. TACK!!Mvh Marie Bråthen Birath

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei, Marie. Har du noen flere barn med tilhørende fødselsdata på? Jeg har søkt i SVAR svensk arkivinformation, finner kun ei Signe Maria Nilsdotter f. 1884, bosatt på Rörviken Södra i Nössemark, Älvsborgs län i 1890, er også hjemme hos faren (änkling) i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Her tror jeg vi har fyren, sønn til Metodius Olsen f. 1832, Blomskog og jhustru Johanna Olsdotter f. 1841, Torskog. De hadde flere barn, blant annet datteren Alma. De står nevnt på foregående side i forsamlingsboken jeg legger ved kopi av. Aklfred Metodiusen f. 25.07.1874 i Trankil er ført som arbeider og jordbruker, ført blan obefintliga 16.01.1904 og notert i Norge, hindersløshetsbetyg till Nössemark 21.01.04, i Norge 07.06.1904, (fra Obefintliga i 1902?).

bilete10577.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Vigselsboken for Nössemark finnes ikke tilgjengelig i SVAR sine scannede kilder. Jeg vil tro at ekteskapet til Alfred M. Og Signe Maria er inngått der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Her fra 1890-tellingen: Namn: Metodius Olsson Hemförsamling: Trankils annex Hemort: Skenhall Kontrakt: Nordmarks Län: Värmland Födelseår: 1832 Födelseförsamling: Blomsk. Werml. l. Yrke: Hemmanseg. Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 11 Rad: 28Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1 Metodius Olsson, f. 1832 i Blomsk. Werml. l., Hemmanseg. Johanna Olsdotter, f. 1841 i Torskog, Elfsb. l. Hilma, f. 1869 i Blomskog, Werml. l. Alfred, f. 1874 i Trankils annex Otto, f. 1879 i Trankils annex Johan Mellbin, f. 1883 i Trankils annex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Broren til Alfred, Otto Metodiussen, døde i Aremark i 1900, slik dödsboken for Trankil viser. Faren Metodius Olsen døde samme år. Dessverre finnes ikke tilgjengelig kirkebok for Aremark i Aremark for 1900, ville studert om han kaltes Metodiussen eller Matisen.

bilete10578.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Her er Alfred ført fra obefintliga til Skenhall i januar 1904 (samtidig som han får hindersløsbetyg til Nössemark), og på samme side er han ført som utflyttet til Norge i juni 1904

bilete10579.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Bråthen Birath

Erling, Berit, Jon Erik och Odd björn!! Tusen tack snälla Ni för all hjälp jag fått!! Helt suveränt vad Ni har lagt ner mycket tid på min fråga. Jag är mycket mycket tacksam!! Lyckliga hälsningar från Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Bråthen Birath

Hej Erling T Endresen!!Jag kollade SCB:s vigselutdrag för Nössemark 1904 hos SVAR och se - där fanns vigseln mellan Alfred och Signe, precis som Du trodde!!Än en gång vill jag tacka Dig för all Din hjälp - för all tid du lagt ner på detta. Jättesnällt!!Ha det riktigt bra! Vänliga hälsningar från Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Trevligt! Nå søkte jeg på dåpen til Gerda Ingeborg (innlegg 6) som sies å være døpt i Nössemark... og der kaller faren seg Alfred Mattiasson, men jeg så at han kalte seg Metodiusson ved ekteskapet i 1904. Men uten tvil samme mann. Kjekt at du fant ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.