Gå til innhold
Arkivverket

[#82698] frimerker


Gjest terje gillesen
 Del

Recommended Posts

Gjest terje gillesen

har du ett spesiellt frimerke? har kanskje noen i din slekt sagt at....dette frimerket må du ta vare på? bare send meg...eller legg inn ett bilde her....så skal jeg gratis vurdere deg verdien. sitter du med en større samling.....kan du også spørre meg om råd...angående verdi eller dagens salgspris. når det gjelder verdi på frimerker....må nevnes at en katalogverdi er en ting.....mens den egentlige verdi er den folk vil betale for dettre frimerket.( det kan gå i alle retninger)av og til....er kanskje frimerket verdiløst....men p.g.a. stemplet....er ditt frimerke verd...mye.... iallfall mer. men vær obs på at det som regel ikke er verd en dritt..., men....hvem vet???jeg gir deg ærlig vurdering....så kan du selv avgjøre om du vil selge eller beholde objektet selv. jeg hjelper også svært gjerne om du har ett eller tusen postkort du vil vite verdien på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Kanskje utenfor sentrum i brukerforumet, som vel i stor grad har dreiet seg om slekts- og personalhistoriske emner. Men i lokalhistorien hører filatelien absolutt med, som informasjon om kommunikasjon og samfunnsutvikling. I tillegg er jo de mange brev og kort som sitter i frimerkesamlinger MYE MER VERDT som personalhistoriske minner, og det overser ofte filatelister....?! Og jeg har noen merker som jeg fikk etter min oldefar, og det er både personlige minner om én mann og hyggelig i min samling.Men jeg har, som kanskje avslørt, også samlerglede knyttet til frimerker, og jammen kan enkelte av disse ha en viss økonomisk verdi i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

2) Med navnet Bragstad fra Trondheimskanten... Mener å huske at bypost i Trondheim ble eiet av folk med ditt etternavn for noe over hundre år siden? Kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ikke misforstå meg. Det kan være fornuftig å stille spørsmål ved hva som passer her, og hva som er utenfor. Og her er fortsettelsen av mitt bidrag.... (:-)

bilete10573.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Tilleggsopplysning til (6):Mottageren av brevet er nok Johan Aamodt, født 19. mars 1794 i Aamodt, Setskogen. Løytnant, kopist i Revisjonsdepartementet. Undertollbetjent i Kristiansand 1822, overtollbetjent i Sponviken 6. juli 1832, Fredrikstad 1833, Fredrikshald 1839, Drammen 19. juni 1841, utnevnt 12. juli 1842, konstituert tollinspektør i Fredrikshald 22. feb., utnevnt 16. april 1853. Medlem av tollreglementskommisjonen 15. okt. 1855 og bestuvningsreglementskommisjonen 10. juli 1865. Avskjed 10. juli (1. sept.) 1865. Død 13. aug. 1868. (Hentet fra http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/t-aa.htm#aa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Ein kommentar til (2): Det er vel ingen som har sagt at Digitalarkivet berre er for slektsgransking, like lite som at arkivinstitusjonane berre skulle brukast av slektsgranskarar.Eg oppfattar brukarforumet som ein møtestad for folk med interesse for historie. Det har tidlegare også vore gjort forsøk på å diskutere politikk: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Til 6: Du har jo et flott brev med NK 1. Første gang utgitt i 1855. Det trekker veldig opp at dette er bredrandet og håndannulert. Er brevet litt skittent? Det kan trekke noe ned. Ellers er påtegningen i midten oppe svært interessant. Hvis den f.eks. viser at brevet er ført med skip, vil jeg tro verdien stiger ytterligere. Spesialister på disse frimerkene kan kanskje også si om der er noen spesielle kjennetegn ved det aktuelle merket, de ble visst trykket i ark av 50x4, og hvert merke i arket hadde sine kjennetegn. Terje G. kan sikkert referere hva Norgeskatalogen angir som vanlig verdi for et brev med håndannulert NK 1, men så kommer disse pluss- og minusfaktorene inn, i tillegg til at det avhenger av om én eller flere samlere er villig til å by på brevet, og eventuelt by det oppover i pris. Dette er jo ikke akkurat hyllevare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg er ingen samler, men har liggende et gammelt brev datert Fintland (i Sirdal) 3. des. 1842, T. Askilsen, og mottaker 'Velagte Man Asbjörn Hæstad af Hælan (Hedland/Helleland) Sogn'. Brevet er skrevet på arkets bakside, brettet sammen og forseglet samt påført mottakers navn og adresse. For meg har brevet affeksjonsverdi.

bilete10580.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hei Erling! Jeg kan ikke vurdere ditt brev. Det har nok større affeksjonsverdi enn samlerverdi, bl.a. fordi det vel ikke har stempel. Her kan du se qxl's avdeling for eldre brev/posthistoriske objekter - og hvilke priser de omsettes for: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

ja det var kanskje dumt å legge inn dette her. ikke for at noen synes det ikke hører til her, (folk spør jo om både blomster og biler her), men det vil bli for mange spørsmål, som jeg ikke får tid til å svare på. da måtte jeg sitte her hver dag. men, i en debatt er det/ ser det ut til at noen gir ett fornuftig svar. og det vi har sett her hittil har høy verdi. det kan jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

En ting er sikkert, det dummeste man kan gjøre er å klippe/skille frimerker fra brev eller kort! Det er mange som har redusert verdien til nærmere 0 på et verdifullt objekt på den måten. Brett heller ikke gjenstandene!Hvis jeg skulle selge verdigfulle frimerker, ville jeg ha levert det til en frimerkeauksjon, og ikke til en frimerkeselger.Ragnar (6): Ifølge min tolking av norgeskatalogen fra 1988/89, så er Norge 1 (norges 1. frimerke) med blekkstreker alene verdt 1.400 kr, og på brev verdt 4.000 kr. Dette må selvfølgelig tas med store mengder salt. Men som Jarl (12) skriver, så kan affeksjonverdien være større.Ellers har det vært diskutert gamle biler, gamle skøyteløpere osv i dette forumet fra før, og det med stor suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

det flotte brevet med norge no 1 som vist tidligere her, er nok gått med dampskip så, her kan det nok legges på en null.(til de 4000) men ett slikt brev må absolutt undersøkes nøye i tilfelle forfalskning. anbefaler å la kjell germeten eller hans enger selge det, hvis det er ønskelig. eller en ekspertuttalelse. men som alltid med slike objekter, de er ikke verd mer enn kjøper vil gi. er det 2 i salen som vil ha det, vet ingen hvilken salgspris det havner på. ser en på det brevet uten frimerke og stempel (prefrim) er nok affeksjonen større enn verdien om ikke en samler av hjemstedsamling har interesse. trondhjems bypostmerker må også vises til ekspert. attest kreves fordi disse også har vært gjenstand for forfalskninger. er de ekte, har de en god verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Tore for informasjonen om Johan Aamot (7).Har kontaktet Enger frimerker, og der kan jeg få undersøkt brevet, og få papir på at det er ekte (16).Kan dette fra 1947 være av verdi?mvh Ragnar Halvorsen

bilete10595.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk CarstenUtrolig, jeg tror jeg må kjøpe meg den katalogen, og se på det som ligger i skoffer og skap av gamle brev og postkort:-)mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

(21): Nei - nei, det var ikke kritisk ment - ingen grunn til å beklage! Og brevet i (6) var jo en nytelse å se på. Men det ser ut til å være mange gode råd og tips å få på den nettsiden jeg lenket til i (20).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk KetilJeg tok det ikke som kritikk, men som hjelp til å finne ett bra sted for folk med glød for frimerker:-)mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Det er jo veldig interessant med frimerker, men jeg synes det er personene disse dreier seg om som passer her i forumet. Hvem var (Chr.) Brækstad som tok over Throndhjems Bypost i 1870 (etter Georg F. Krogh)? Og hvem var denne Aamodt som det fantastiske brevet med håndstemplet Norge #1? Takk for de gode opplysningene du gir oss Tore (7)!Bypost frimerkene er ikke så skjeldne, og handles på eBay under 'norway local post' og 'bypost'.Brevet med Norge #1 er uvanlig fint og meget skjeldent, kanskje med en prisantydning rundt $1000. Ofte fikk de håndstemplede merkene en 'X' på seg, og jeg har selv et (#1) med 6 streker, lignende det vi har her. Jeg tror trykksaker fikk en X med ekstra vertical strek... På de litt større post-kontorene hadde de stempler, først med (10), 11 og 12 streker...For bypost frimerker er den klassiske kildenCarl A. Pihl, NORGES BYPOSTER og annen norsk lokalpost, Norsk Filatelistisk Tidsskrift, Bergen 1963og en god kilde for Norway #1 erTore Gjelsvik, Norway Number One, Lyngs Bokhandel A/S, Trondheim 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.