Gå til innhold
Arkivverket

[#82702] Blikkenslager Ole Olsen, Mo i Rana, d. 1917


Gjest Steinar Hjemås
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Hjemås

Ole O var min morfar. I beg. av 1900 kom han til Mo i Rana med min mormor, Emma. Her ble de skilt og 01.04.1911 giftet han seg på nytt med Julie Hansine Johansdatter . I boken ”Mo prestegjeld etter 1850”, forfatter Axel Coldevin, utgivelsesår 1964, finner jeg på s.189 et bilde av Mo Mannskor hvor Ole Olsen er med. Bildet er fra 1915 og selv om fornavnet ikke er nevnt i teksten, er det ingen tvil om at dette er min morfar. Fotografen heter Gunnar Lind, Mo i Rana. Er det noen som vet om fotografens arkiv fremdeles eksisterer og om det er andre aktuelle bildearkiv på Mo? Skulle gjerne hatt bilder av paret og barna de fikk (Odny Johanne 10.09.1909, Reidar Herlof 22.02.1912, Vally Rosalie 24.04.1913 og Ole Wilmar 24.07.1917) mvh Steinar Hjemås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Robert Monsen

Bildet i Rana Bygdebok (Etter 1850) s. 189, er nok ikke tatt av den fotografen Gunnar Lind slik lenken viser til. Fotografen av nevnte bilde, omkr. 1915, var nok av den kjente fotograf og kunstmaler Barbara Baarsen. (1876-1943) Hun hadde eget atelier i eget hus på Mo fra 1905. Til Mo kom så ny fotograf i 1922, Johan A. Lind. (1887-1976) Han var født i Gildeskål og hadde egen fotoforretning i Sandnessjøen i åra 1915-1922, deretter hadde han egen fotoforretning i eget hus i Mo i Rana. Etter hans død overtok sønnen, Gunnar Lind, f.1922, farens fotoforretning.Vennligst RM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Hei! Jeg hørte ei tid at B. Baarsens glassplater var gått tapt, men du kan prøve Rana Museum, kulturhist. avd., telef. 75146170.Vennligst RM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.