Gå til innhold
Arkivverket

[#82704] Ingeborg (mor) og Josefine (datter) Olsen i Bergen 1900


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Jeg leter etter Ingeborg Olsdatter Kjerrgard f 16. mai 1852 på Kjerrgarden i Herdla. Finner henne konfirmert i Herdla 6 okt 1867, men ikke etter det.Så fant jeg disse to i Bergen i 1900, og lurer på om det kan være samme Ingeborg LenkeMen jeg klarer ikke å finne noe som kan bekrefte eller avkrefte det.Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Jeg har lett etter Ingeborg blant utvandrerne, men finner henne ikke. Foreldrene hennes døde i 1900 og 1905. Jeg kan prøve skiftene etter dem. Leiter også etter Josefine etter 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Prøvde å finne Josefine blant konfirmanter i Bergen,men vet jo ikke nårtid de flyttet dit . Kan jo ha bodd en annen plass etter at de kom til Norge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Ingeborg Olsdtr Bekke, født 1854 i Herlø, død 19.10.1911. Hun er da oppført som kjøbmands enke. Arving Josefine Jensine Bekke Kildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen by, Dødsfallsprotokoll 9 , 1910-1915, oppb: Statsarkivet i Bergen.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27859/116>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27859/116Permanent bildelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Tusen takk for engasjementet! Det virker som mye stemmer her. Jeg må bare finne ekteskapet mellom Ingeborg og denne kjøpmannen.. :) Siden datter Josefine var født i 1883, så var det rart at Ingeborg var ugift i 1900..? For kjøpmann Bæ/ekke var da Josefines far? Eller kanskje ikke... Hm.. Leiter etter ekteskapet til Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Ser at Johan Bekke/Bække var hjemme en tur fra Dakota i 1886,han er da oppført som G Lenke Hvis nå dette var Ingeborgs mann,kanskje de giftet seg i Amerika ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Prøver å oppsummere litt: Teori nr 1: Johan Bække og Ingeborg Olsd giftet seg i Amerika, og fikk datteren Josefine i 1893. Så ble de skilt. Johan gifter seg igjen og får sønnen Enok Johan i 1895. Hans nye kone dør, så Johan er enkemann i 1900. Nja...Teori nr 2: Johan og Ingeborg gifter seg i Amerika og får to barn: Josefine i 1893 og Enok Johan i 1895. Foreldrene blir skilt, og reiser til Norge med hvert sitt barn og bosetter seg på hver sin kant av landet. Likevel er Ingeborg 'Kjøpmanns enke' når hun dør i 1911. Tja....Teori nr 3: Johan og Ingeborg er i Amerika helt uavhengig av hverandre. Johan er gift der, og får sønnen Enok i 1895. Hans kone dør, og Johan og sønnen flytter til Norge. Etter 1900 treffer han Ingeborg som har en datter født i Amerika i 1893 (med en helt annen far). Johan og Ingeborg gifter seg og Johan adopterer Josefine. ? Ja?Nei, ingenting er innlysende riktig her :) Må finne ekteskapet mellom Ingeborg og Johan Bække.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Nei, nå har jeg bommet på fødselsåret til Josefine også. Hun var født i 1883. Da er teori nr 2 enda mindre sannsynlig. Og teori nr 1 mer sannsynlig.Ville hun blitt regnet som kjøpmanns enke selv om de var skilt? Kanskje jeg må finne Johan Bækkes dødsfall. Ja, det må jeg. Sønnen Enok Johan Bække døde i Kristiansand i 1954. Jeg leter der i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Har du prøvd å lete etter Enok Johan`s konfirmasjon ? Hvis vi hadde funnet den,ville jo svaret på hvem som var moren dukke opp ! Ser at Enok Johan var gift med Anna Helene Jakobsen,og fikk sønnen Erling Johan i Kristiansand 22.05 1919,døpt 12.10 samme år Lenke. Har prøvd å lete etter vielsen også for å finne ut hvor han ble konfirmert,men foreløpig ikke funnet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kanskje noen med tilgang til Ancestry og Canada kunne se hva det står om Josephine i manifestet for Canadian Passenger List? Det fremkommer vel neppe noe nytt, men bør vel sjekkes.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Tror vi kan glemme å finne noe via Enok Johan,fant innflytting til Vanse 1900,barn Enok Johan ue født,foreldre 'handlende' ? Bække og enke Helene Pedersen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Jeg finner ikke ekteskapet mellom Ingeborg og Johan Bække. Jeg finner heller ikke Johan Bækkes dødsfall. Men jeg har iallefall sendt inn spørsmål på arkivforumet ang skifte etter Ingeborgs foreldre. Så får vi se om det i det hele tatt er riktig Ingeborg vi snakker om her : ) Tusen takk for hjelpen inntil videre! Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.