Gå til innhold
Arkivverket

[#82705] Bødkermester Ole Jacobsen fra Bergen


Gjest Martin Vatshelle
 Del

Recommended Posts

Gjest Martin Vatshelle

Ole Jacobsen er en direkte ane (5 generasjoner) Han ble født 9. mars 1833 og døpt i Korskirken i Bergen. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=dp12011816&gardpostnr=11230&personpostnr=33677&merk=33677#ovre>Lenke LenkeI dåpsprotokollen stå fars navn som Ole Jacobsen (altså samme som barnet) og mors navn som Anne Johanne Johannesdatter.Det står også en merknad i kolonnen for uekte barn, men jeg klarer ikke helt å tyde skriften. Siden jeg ikke klarer å finne vielsesprotokoll for foreldrene kan det tyde på at det dreier seg om et uekte barn. Siden giftet han seg 2 ganger med:Britha Michelsdatter Blindheim LenkeAnna Andersdatter Molleklev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hvis du ser i Korskirken blant fødte, så får Bødtkermester Ole Jacobsen 24-32, flere barn mellom 1816 og 1830, da konen Karen Serenne dør, adressen til Ole J. er ved den uægte fødselen 24-32, de ble gift i 1816 i Domkirken, men far er ikke oppgitt ved giftermålet. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står at Ole f.1833 var uekte barn.Da Ole 1833 giftet seg i 1861 så står navnet på kona helt ute til høyre. For meg så ser det ut som om det står Larune Johnsdt., men navnet Larune er helt ukjent for meg. Vielse nr.19 Lenke Jeg tenkte at det hadde vært greit og se hva faren hans het ved denne vielsen, og kankskje også hvor han var Ole 1833 var konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da spørs det hvem som har rettet farens navn ved andre vielse i 1861. Se kirkeboka, lenke i (3). 3.vielsen 11/8 1872, nr.37 Lenke Her står det Jacob Olsen, men det spørs om ikke det bare er kopiert etter forrige gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror jeg fullstendig har mista gangsynet. Jeg kan ikke finne dødsfallet til Larsine Jonsdatter i 1858-60 i Hammer. Det står jo i vielsen i 1861 at hun døde i 1859.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Vatshelle

Her har vi nok Ole (1793) sin familie. LenkeDet skulle nøste opp det som er av løse tråder rundt Ole Jacobsen, men jeg har fortsatt ingen spor på Anne Johanne Johannesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Til Martin 14Tror ikke det blir lett å finne noe mer om Anne Johanne Johannesdatter, men hvem vet.Da dette er av min kones slekt, har jeg en del som du kan få av meg dersom det er av interesse. Kom da med en E post adresse, og hvem av Oles barn som er din ane.. Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Vatshelle

Til Frank:Det er jeg interessert i, E-post: Martin.Vatshelle@ii.uib.noHer er min slektslinje:Martin Vatshelle (13.okt 1982)Halvard Vatshelle ( 9.okt 1957)Målfrid Vatshelle (14.aug 1927)Malene Selvik (26.aug 1900-10.feb 1984)Berta Karina Hjortland (18.feb 1873-29.aug 1948)Ole Jacobsen Hjortland ( 9.mar 1833- 1.mar 1886) uekte barnOle Jacobsen (1793-?) tønnemakerAnne Johanne (?-?) bosatt 24-16 i Bergen?Er det forresten noen som vet hva adressen '24-16' betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Min farmor, Mikkaline (1874-1962), er søster av Berta Karina,Faren deres var Ole Jakobsen f.1833 i Bergen d. 1886 i Åsane.Moren hans var Anne Johanne Henriche Johannesdtr.Hunvar født 4.april 1814 i Kroken 6, Bergen.Hun giftet seg 26.desember i Korskrk i Bergen med Christian Pedersen Hopland.Hun døde 26.juni 1886 i Skuteviksvn, Bergen.Jeg har ikkefunnet barn etter de.Foreldrene hennes var JohannesTorstensen Langeland (1763-1832)og Christine PernilleHenrichsdtr.(1792-1842)Ole Jakobsen f.1793 døde 14.april 1876 i Skudenes Pr. gj.Åkra Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.