Gå til innhold
Arkivverket

[#82707] Manntall 1664-66, Nordmøre prosti, tydehjelp ønskes


Gjest Henrik Ormbostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Henrik Ormbostad

Jeg har gått gjennom de nylig utlagte manntallene for 1664 -66 på Arkivverkets sider og sammenlignet disse med tidligere utlagte database på Digitalarkivet.Jeg har kun konsentrert meg om min hjemplass, Ormbostad og funnet mangler i databaseversjonen. Jeg ber om hjelp til å tyde noen av navnene i orginaltellingen.Lenke til manntallene: Manntall av 1664 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft10051005200103.jpg>LenkeManntall fra 1666(64?) LenkeManntall 3/4-1666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik Ormbostad

Litt mer forklaring:Utdrag fra databasen: LenkeForsøk på tolkning: Manntall 1664: Vedkommende som er 20 år ser ut til å hete Peder Laursen som angitt i databasen over. Personen som er 45 år klarer jeg ikke å tyde andre navnet på.Mannntall 1666 (64?): Samme kommentar som over, jeg klarer ikke å tyde andre navnet på person som er 45 år.Manntall 3/4-1666: Her er det lett å se at opsiddere og sønner er det samme i databaseversjonen som i originaltekst. Povell huusmand er også grei, men de to sønnene er jeg usikker på. Jeg leser den første som Knud, den andre Erig, men er usikker.All mulig hjelp mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.