Gå til innhold
Arkivverket

[#82711] Hvem overtok på Fevåg i Stjørna/Rissa etter Ole Olsen, skifte 12/8 1691?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Oles enke var Ane Pedersdatter og deres barn: Peder, Erik, Iver og Hans Olssønner, Kirsten og Marit Olsdøtre. Alle fullmyndige. Ole Olsen nevnes på ett av Fevågbrukene i 1665, 40 år (f. ca. 1625).Er det noen som har tilgang til manntallet 1701 og vet hvem som satt på Fevåg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk! Ja, jeg vet at det var mange brukere på Fevåg, både før og etter 1701, men da forstår jeg det slik at det trolig var Erik av Ole Olsens og Ane Pedersdatters barn i 1691, som overtok på akkurat dét bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har en arbeidshypotese om at Peder Olsen fra Fevåg kanskje havnet på Løfnes i Agdenes. På skiftet i 1691 var Anders Benjaminsen en av de som hadde til gode i boet. Det er mulig at denne AB var identisk med ham som på den tiden bodde på Hårberg og som senere kom til Øvre Ingdal i Agdenes. Han var sønn av Benjamin Jørgensen, som i 1688 bodde på Fevåg, da det ble skiftet etter hans kone Sara Nilsdatter, og som senere (senest 1690) giftet seg til Hårberg. Benjamins datter Adelus var på det tidspunktet (1688) gift, og det vites senere at hun var gift med Peder Olsen Løfnes. Man kunne derfor tenke seg at lånet var foretatt innen familien.Etter min hypotese ble Peder og Adelus kanskje kjent mens de begge bodde på Fevåg?Riktignok har jeg sett på nettet at Anders Benjaminsen Hårberg/Ingdal skal ha vært født i 1677, og da er det kanskje mindre trolig at den AB som hadde til gode i boet var samme mann. Men aldersangivelsen i 1701 behøver kanskje ikke være korrekt?Det er også lovlig stor aldersforskjell mellom Peder Løfnes (f. ca. 1649) og Erik Fevåg (f. ca. 1662), ut fra aldersoppgaven i 1701. Men igjen: Den behøver ikke være korrekt. Og det kan jo også tenkes at de to søstrene er i mellom dem.Det som er sikkert er at Peder Olsen Løfnes ikke var etterkommer etter Ole Johansen Løfnes eller hans kone, som det var skifter etter hhv. 1693 og 1682.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Jeg har sett litt på Haarberg og Øvre Ingdal i 1701-manntallet.Haarberg. Anders Benjaminsen, 34 år, boende paa Of. Ingdahl.Øvre Ingdal. Anders Benjaminsen, 43 år, en sønn Steffen på 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Dette virker jo mystisk! Det virker da som om kommentaren på Hårbeg henviser til Øvre Ingdal - og påfallende virker det jo også med alderen 43 og 34, som jo må dreie seg om samme mann? - kan skriveren av vanvare ha snudd sifrene?Anders hadde en eldre bror Jørgen Benjaminsen. Finner du ham noe sted i 1701? Det figurerer en Benjamin Jørgensen i kirkeboka rundt 1717 som kunne være hans sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Den eldre broren, Jørgen Benjaminsen, må enten være død, feilført når det gjelder alder eller utflyttet fra Stadsbygd ved tellingen.På Haarberg i 1701;Benjamin Jørgensen 68 år, med sønnene/stesønnene Jørgen Benjaminsen 5 år, Anders Benjaminsen 34 år, Jon Steffensen 21 år og Vincent Steffensen 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er jo mulig at Jørgen Benjamnsen 5 år, som må være Benjamins sønn med siste kone, er oppkalt etter den eldre sønnen av samme navn, som da kanskje er død før 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.