Gå til innhold
Arkivverket

[#82714] Gyri Knudsdatter Molde, gift i Vestnes/Veøy 1771


Gjest Kristin Øveraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Øveraas

'Gyri Knudsdatter Molde' giftet seg i Væstnes kirke under Veø jonsokaften 1771, med Jon Hanson Skorgenes, f. 1746. Deres førstefødte, Henrik (som ikke fikk navn etter sin farfar), ble født 6 mnd etter bryllupet.Hvor kom denne Gyri fra?Hun står kun med navnet 'Gyri Knudsdatter' blant tjenerne i futegarden på Gjermundnes i listene fra ekstraskatten i 1762. Da må hun minst være konfirmert, og hun fikk siste barn i 1783, så hun må vel være født mellom 1740 og 1748. En annen Stuepige på Gjermundnes heter Demiselle Clara Schielderup. Etter navnet å dømme er det heller ingen 'jente fra bygda'.En kilde (dåpsføringen av et av barna?) skriver henne som Gyri Koll.Det er blitt fortalt at Gyri var stuepike/kammerjomfru på futegarden. Var dette en jobb for ei fra en plass under Moldegård, eller kan hun ha vært fra en annen type familie enn som så? Futen Jacob Eeg var gift med Elisabeth, datter av Veøy-prest Erik Leganger. Kan hun ha hentet inn Gyri via sin families bekjentskaper? Tre av futens døtre og en Monsieur Andreas Wisløff var faddere på Gyris førstefødte, et husmannsbarn. Mange mener at dette er bevis på at det var futen som var barnets far. Men hvis Gyri i utgangspunktet var av stand eller slekt nærmere futen/presten, kan det kanskje finnes andre årsaker til fadderrekka? Det er ingen faddere ved navn Molde eller Koll ved eldstesønnens dåp, men fra husbondens familie stiller to. Jon og Gyri fikk senere barna Kari, født 1774, Elisabeth født 4. januar 1777, Hans (oppkalt etter farfar...) døpt 23 januar 1779 og Marthe, født 1783.Henrik overtok i godt voksen alder en storgård i Vestnes fra de ugifte futedøtrene, mot å ha dem på kår resten av tiden.Det fins et par personer med navn Kold i Bolsøy-folketellinga av 1801. (Dette er Moldes omland.) Anne Elisabeth i lenken under kan jo f.eks. være Gyris svigerinne eller stemor, uten at jeg ser noen lettvint vei til å finne hennes opprinnelse heller: LenkeKan legge til at en av Gyris tippoldebarn i Porsgrunn forsket en del på henne rundt 1950, antakelig i samarbeid med bygdebokforfatter Rekdal. De fant ikke noe. Vedkommende nedtegnet: 'Familiens lyse hoder stammer nok fra Gyri.' Dette kan være ønsketenkning, evt. kan det bety at lærdom fra mange års tjeneste på en veldrevet futegard ga boklig forsprang for Gyri, og at dette forspranget gikk videre til hennes etterkommere, men hun kan jo ha hatt med noe ekstra ballast fra barndommen også.Har noen der ute forslag til tydbare 1700-tallskilder som kan avklare opprinnelsen til etternavnene Molde og/eller Koll/Kold her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øveraas

Kan legge til noe påfallende info fra 'Gard og slekt for Tresfjord', side 450: På en plass under Øvstedal (innerst i Tresfjord i Vestnes), står det at en salmaker Paul fikk ei datter Anne i 1793 med pige Berit Knudsd. Molde. I Ft 1801 bor denne Anne med sin far og hans 1796-gifte kone og flere halvsøsken på plassen. Paul dør samme år. Anne er konfirmert i Øvstedal i 1811. Gyris sønn Henrik slår seg ned på en nyutskilt nabo-plass i 1802, da han gifter seg med Gjertrud Eriksdatter Malo fra Veøy (hun hadde tjent på Lindset i Tresfjord). Om Berit Knudsd. Molde og Gyri Knudsd. Molde var søstre (i så fall med stor aldersforskjell), vites ikke, men jeg kjenner ikke til andre innflyttere til Vestnes på denne tiden som brukte Molde som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øveraas

Henriks tredje søster Marthe/Marit f 1783, gift 1811, og hennes lille familie overtar Øvstedalplassen Tjøynna etter Henrik da han overtar storgården Remmem fra futedøtrene i 1812.(side 451)Henriks andre søster Elisabeth er døpt i januar 1877. Blant bønderfaddere fra Brastad og Kirke-Sylte (bl.a. stemnevitnet Kristen og hans kone Alet K-S på side 232 i Tresfjordboka) står også Lars Barhoug (Barkow) Eeg, som var futens sønn, og lillebror til de tre gudmødrene som Henrik hadde. Dessuten en Didrichsen.Hvorfor skulle futefamilien fortsette å stille som fadderer på Gyri og Johns senere barn dersom den opprinnelige grunnen var at Henrik var futens sønn? Kan det ligge andre grunner bak - f.eks. at Gyri har en forbindelse til Eeg/Leganger-familien som vi ikke kjenner?Eller syns futefamilien generelt at det var trivelig å stille som faddere til alle som turde å spørre, uansett stand? To av døtrene står også som faddere i Vestnes i 1774 til en Anders Knudsen fra Gjermundnes sammen med bla. Andreas Nordløff og en jomfru Birgitte Didrichsen, som ser ut til å være den samme som var fadder for Elisabeth Skorgenes tre år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Til det siste. Jeg tror nok at futedøtrene stillte opp som faddere til mange uten at det hadde med slekt eller familie å gjøre. Blant annet til en av mine forfedre som var tjener på Gjermundsnes. Når det gjelder Cold/Kold, så har jo Aarønes i 'Moldefolk' Lenke flere som kanskje har forbindelse til Guri?Ellers så lanseres jo 'Skorgenboka' i morgen :-) Kanskje kan den gi flere spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øveraas

Takk - i Moldefolk under Maria Cold ser jeg da en forbindelse mellom navnene Cold og Skielderup, og under Albrigt Anderas Cold en referanse til Nordløff, så dette er nyttige biter.Men om Gyri var en Cold eller ikke, trenger jeg fortsatt noen nye kilder for å kunne bevise. Er det mulig å finne slike for denne tidsperioden, tro? Jeg finner ikke kirkebok for Molde på 1700-tallet - fins den?PS: Hvilket årstall skjedde barnedåpen i din familie? Det er bare kjekt om det kan finnes mange slike hendelser å liste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Molde var under Bolsøy på 1700-tallet. Men det ser ut til å være sørgelig mange mangler for kirkebøkene i Bolsøy for denne perioden. Frem til ca 1740 (tror jeg) var Bolsøy m/Molde med i Veøy. Men også her er kirkeboka veldig mangelfull. (Bare ca halvparten av innførslene i følge O.Rekdal Tresfjord s. 99)Den barnedåp jeg viser til gjelder Trond Rakvåg (Midsund) sin datter Annes dåp i 12/11 1786 med Jomfru Karen Elisabeth Eeg som vitne. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16043&idx_id=16043&uid=ny&idx_side=-158>LenkeNår det gjelder forbindelser Skieldrup og Remmem så finnes det en del i denne debatten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.