Gå til innhold
Arkivverket

[#82741] Ole Mikkelsen, Hadsel, d. 1866 Bygd, Sortland og Ingeborg Helene Eliasdtr.


Gjest Eva Willenburg
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Willenburg

Hvor fra: Ole Mikkelsen står oppført i 1865 som født i Hadsel. Han døde 11 mars 1866, Ånstadsjøen nordre, Bygd, Sortland, 90 år gammel. Han ble gift med Ingeborg Helene Eliasdtr. rundt 1818. Hun døde på Roksøen, Sortland 23 feb. 1858, 60 år gammel. Ifølge kirkeboken ved dåp av barna må de ha flyttet en god del:Elen Pedricha f. 21 sept 1818, Tengelfjorden, HadselMaren Cathrine f. 9 apr. 1822, Tengelfjorden, HadselAne Marthe f. 13 apr. 1824, Tennstrand, HadselJens Michael f. 12 feb. 1826, Tennstrand, HadselGrethe Marie f. 30 mars 1828, Halsklubb, SvartsundetHans Peder f. 23 juli 1831, Hennes, Hadsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Dette er et problem jeg også jobber med, siden familien skal omtales i det bindet av bygdebok for Sortland som jeg nå skriver. Ingeborg burde være lettest å finne, og 1801-tellinga har noen få kandidater som jeg prøver å sjekke. Så langt har jeg ikke fått napp, og lurer på om døpenavnet hennes virkelig er Ingeborg Helene og farsnavnet Eliasdtr. Dersom hun er født sørpå, kan det ha skjedd i forvrengning, det var ikke uvanlig.Ole kan være fra Vågan - som mangler kirkebøker. FT1801 nevner en Ole Mikkelsen, 20 år, som bor i Øyhelle. Det er nær Ratsundet, der paret bodde de første årene, og nok nær Hadsel-grensa til at han seinere kunne bli regna som hadselfjæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Deete er vel vielsen, prøver a lenke over Prestelistene for Vågen og Gimsøy http://trekilen.com/excel.html#11 Fortegnelse over frúentimmer, som ere ægteviede i Waagens og Gimsóens Sogne aar 1818 1. I Waagens Sogn Sept. 21 Pige Ingbor Hellena Eliasd. med úngk. Ole Michelsen D° paa Hernæs, Hassels Sogn Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til (3): Det er nok en annen Ingeborg. Til (4): Det er vigselen, ja, men ingen Ole Mikkelsen blei født på Hennes etter 1755. Han tjente der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Takk for vielsesdatoen og kommentarer fra Johan Borgos. Men, 21 sept 1818, det er samme dato som oppgitt fødselsdato for Ellen Pedriche da hun ble døpt 21 Søndag 1818, ifølge presten i Hadsel! Vitner da var: Ane Monsdtr. Tengelfjord, Ane Ellensdtr. ibid, Lisabet Johanne(s?) Klæboe datter Storaaen, Niels Ediesen ibid, Gabriel Gabrielsen Helgenæset. Prøvde Family Search, ingen Ingeborg som passet der, hverken Elias- eller Edias datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner denne Ingeborg Helene døpt i Lenvik [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=98703>Lenke, men hun er en Pedersdatter.Hun har blant annet søsken som heter Mikel (døpt 1801), Petrika Cecilia, døpt 1797 (Lenke) og Petrika Nicholine, døpt 1814 LenkePeder Pedersen og Guri Olsdatter ble gift i Lenvik i 1796 – Lenke.Familien i 1801 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audun Pedersen

Dette er et par jeg har slitt lenge med å finne informasjon om. Har lett etter foreldrene til Sara Marie Olsdatter. Sara Marie er født rundt 1820 og hadde en Ole Mikkelsen til far. Har ikke funnet Sara Maries dåp, men i konfirmasjonen står hun oppført med Ole Mikkelsen som far og 'moderen død'. LenkeI senere foketellinger er fødested oppgitt til både Kvæfjord (1865-tellinga), Storvaag (1875-tellinga) og Hadsel (1900-tellinga). Om dette er samme Ole Mikkelsen som omtales her vet jeg ikke sikkert, men har ikke funnet andre kandidater. Og at Storvaag er oppgitt som fødested i 1875-tellinga passer både med manglene dåp (pga manglende kirkebøker) og vigselen i Vågan mellom Ole Mikkelsen og Ingeborg Helene Eliasdatter. Noen som kjenner til noe om Sara Marie Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Problemet er vel lakuner i kirkebøkene. Trenger skifter, men de finnes ikke for alle. Helene navnet kan være rett, Jens døpte et av barna Anne Helene, ellers ingen oppkalling der.Til Audun, har flere ganger sett at presten skrev bare et navn ved dåp, men senere oppført med dobbelt navn. Det er også en Ole Mikkelsen født på Varvik i Hadsel.Lurer også på om Anne Marie Eliasdtr. g.med Nils Andreas Mikkelsen på Hokland kan være en søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Sara blei født to år etter at Ole og Ingeborg gifta seg og kunne passe inn i barneflokken, men problemet er at da Sara blei konfirmert, levde Ingeborg i beste velgående (hun døde i 1858).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audun Pedersen

Jo, er kjent med at Ingeborg levde da Sara Marie ble konfirmert - men har lurt på om det kunne være at Ole hadde hatt et lite sidesprang...Her er forøvrig et skifte fra 1822 etter Mikkel Jensen hvor en av arvingene heter Ole og er fra Vågan(skifte nr. 19). http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25009/569Kan det være samme Ole Mikkelsen? Dette er vel samme Ole Mikkelsen som er født på Røyrvik i Hadsel i 1789 ­http­://­www­.­arkivverket­.­no­/­URN­:­kb_read­?­idx_kildeid­=­16709­&­idx_id­=­16709­&­uid­=­ny­&­idx_side­=-­86­ . I utgangspunktet er denne Ole alt for ung i forhold til alder oppgitt ved begravelsen, men alder har jo vært overdrevet før. Blir unektelig ganske vagt, men kanskje det kan være ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til (11): Jo, du kan ha rett. Jeg hadde egentlig sjekka ut Ole fra Røyrvika for lenge siden, for i 1801 bodde foreldrene på Lunkan uten barn. Men dette skiftet viser at alle tre ungene hadde flytta andre steder. Trolig er det Ole som tjener i Ulvøya det året, og det er svært nær Lofoten.Dessuten: Ole og Ingeborg kalte en av sønnene Jens Mikal, det kan være ei oppkalling av broren og bestefaren til Ole, dersom du har rett. Og de ga ei datter navnet Anna Martha. Kona til Mikkel Jenssen het Marta Pedersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audun Pedersen

For å komplisere det enda mer: Så vidt jeg kan se viser dette skiftet også at kona til Mikkel Jensen (Maren eller Martha Pedersdatter) hadde flere barn fra et tidligere ekteskap med Gabriel Olsen. Et av disse barnene - Berit Maria Gabrielsdatter - gifter seg med Iver Endresen. Disse får igjen sønnen Endre Nikolai Martin Iversen som gifter seg med 'min' Sara Marie Olsdatter (nevnt i tidligere innlegg).Man kan bli forvirret av mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg glømte å kommentere Ridderset-linken i det forrige innlegget. Der bodde Maren, søstra til Ole Mikkelsen, i 1822, og der bodde Sara Marie i 1843!Og en rettelse: Jeg kalte kona til Mikkel Jensen for Marta. Det skal sjølsagt være Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Takk for henvisning til skiftet og kirkebok. Får nok pusse både briller og forstørrelsesglass for å prøve å lese begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rolf Sverre Alsos

Det er ei Ingeborg Eliasdatter på Klepstad i Gimsøy sokn i Vågan i 1801, 11 år og fosterdatter hos ekteparet Elias Christophersen og Trine Carlsdatter. (besteforeldrene hennes?) Hun kunne passe i alder i forhold til Ole fra Røyrvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.