Gå til innhold
Arkivverket

[#82745] Ørjan Gregusen, Rana


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

HeiØrjan Gregusen/Gregsa/Gregoriussen osv. født ca 1625 i Jemtland. Flyttet til Norge og endte opp i Rana.Jeg gikk for en tid tilbake igjennom Skattematrikkelen 1647 for NordlandSom kjent så ryddet Ørjan og broren Gregus Jamtlia - det er iallefall det man tror.I skattematrikkelen står det: 'LiennOlluff Gregersenn 1w Kongen bygger'Det er også kjent at Jamtlia ble kalt Lia eller Lien før den så ble kalt Jamtlia - muligens siden rydningsfolket kom fra Jemtland.Jeg tenkte ikke videre over dette, men skrev dem opp.I 1666 finner jeg samme Oluff i Lien. Jeg stusset litt på alderen 67 år fordi han skulle ifølge det har fra før være ca 40. Nå het Lien Øffredals Lien [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=45&filnamn=bd28MT60&gardpostnr=489&merk=489#ovre>LenkeSiden har jeg imidlertid funnet at Jamtlia ikke var ryddet i 1647 eller muligens 1666.Er det da Ørjan, Gregus og en bror Niels vi finner i Aaengenn i 1666?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis det er Niels 33 år, Gregus 29 år og Ørjan 41 år du mener i innlegg 1, så stemmer ikke alderen på det jeg har på disse, men alderen på faren Ørjan stemmer noenlunde(jeg har han født ca 1625). Jeg har min forfar Gregus født ca 1650, Ørjan født ca 1657 og Niels født ca 1665. Jeg har også en sønn Ole Ørjansen født ca 1665, og noen flere barn født etter 1666. Kildene mine er blant annet manntallet 1701 for Helgeland og artikkel fra 'Våre forfedre'(bladet for medlemmer av Rana Slektshistorielag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hei igjen Anne Lise Jeg skjønner ikke helt dette.Såvidt jeg kan skjønne er Øffre lien Øvre Jamtli og Lien er nedre Jamtli. Det er ingen Ørjan Gregusen på noen av disse. Jeg har Ørjan født 1625. det er vel nr 2893 i Aaengen i 1666 nr 2901 er vel da en sønn. Niels passer ikke, men Ole gjør. Kanskje har han mistet en sønn eller så har skriveren skrevet feil. Gregus Gregusen er muligens broren. Han slo seg ned på den andre Jamtli-gården.Hvis dette stemmer så ser vi at gårdene forandrer navn etter at Gregusen-guttene slår seg ned der. Til Jamtli - som vi tror er pga at de kom fra Jemtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Nå har vel denne slekten blitt mange ganger omtalt i 'våre forfedre' som utgis av Rana Slektshistorielag. Det kan sikkert være fornuftig å studere de artiklene samt andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her stiller Øystein Lillegard samme spørsmål som deg Hans, men han har de samme opplysninger som meg om barna til Ørjan(ikke så rart siden jeg har hatt mye kontakt med Øystein om denne delen av min slekt). Det kommer vel frem noe mer også. Det har vært flere debatter om Ørjan Gregussen på Digitalarkivet, men jeg finner dem ikke. Skal prøve litt mer.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Debatt 20832 kan kanskje være av interesse.Jamtlia ble vel ryddet av Nils Jamt omkring 1614. Garden ble kalt Lien frem til ca 1661, senere har navnet Jamtlia blitt tatt i bruk.Den Ole/Olluf som er nevnt på Øverdalslien i 1666, skal i følge Mo Prestegjeld gardshistorie ha vært en bruker under garden Øverdal, og kan følgelig utelukkes i denne saken.Jeg kan ikke svare på er hvilken Lien denne Oluf Gregusen bruker i 1647.Jeg vet ikke hvorfor Ørjan med familie har havnet under Åenget i 1666-manntallet. Det er forresten mye rart med den digitale versjonen av 1666-manntallet... Åenget ble ryddet omkring 1652 og har vært en egen gard siden da, og det er nabogarden til Jamtlia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

'Våre forfedre' er medlemsbladet og er sikkert tilgjengelig på biblioteket.En henvendelse ditt får du sikkert mulighet til å kjøpe aktuelle nummer. Et medlemskap er jo heller ikke bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja et medlemsskap der for dem som har en del slekt i Hemnes og Rana er absolutt verdt å ha med seg. Jeg skulle gjerne ha slått opp 'Våre Røtter', men har begynt å pakke ned slektsforskning og mye annet siden jeg skal flytte 17.12. Har kjøpt leilighet i Stjørdal i Nord-Trøndelag hvor mine foreldre bor. Trodde også først at flyttingen skulle bli en del tidligere enn den blir, og ligger derfor noe i forkant med pakkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lisbeth Løchen

I den scannede originale versjonen står Oluf 41 år, Ørje 41 år, Gregus 29 år og Niels 33 år som oppsittere på Lien. Blant sønnene er Niels Ørjesen 1 år.[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft10041005203038.jpg>LenkeI den digitaliserte versjonen står disse under Aaengen, men det er gården som står ovenfor Lien i originalen. Kanskje det kan rettes opp?På en annen gård Lien er Peder og Niels oppsittere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Løchen

Jeg fant dette nylig, han var lagrettemann ved freden i Bremsebro 1645- Jeg har tegnet av bumerket- Det hadde vært interessant å sammenligne hvis Ørjan Gregusens segl finnes?Mer vet jeg ikke om ham dessverre, men har sett at gården Klluh har vært nevnt ifm. Ørjan i en annen debatt-mvh Lisbeth

bilete10876.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg kunne godt tenke meg at vi fulgte denne saken videre. Finnes det noe mer dokumentasjon på hvem som bodde på denne gården før ham? Finnes det en Ion?Christianne Undset Svarstad dro til Jemtland i 1965 for å gjør en research på dette.Hun fant følgende:I 1443 på Hov, Joseph og han sønn Gregus; og en Gregers Hansson. I 1447 i Nãksta, Joseph Andresson og Gregers Josephson (far og sønn) I 1450 Jesep Andresson ( far) I 1540 Jessep i Nãksta (far) I 1564 Greges I Nãksta (sønn) I 1565 Per Grerson i Nãksta (barnebarn) I 1566 Gress Josephson og Peer Greeson (Sønn og hans sønn)Hun mener da at Ørjan Gregoriusen er en barnebarn av Peer Greeson. Det høres ut som et litt for langt sprang fra 1566 til 1645, men Gregs/Gregers/Gress navnet er interessant. Muligens har Peer Greeson fått en sønn ion Peerson som igjen har fått Gregs ionnsen - eller en til imellom.Vanskelig å si, vi trenger mer data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Løchen

Jeg søkte litt på Anbytarforum, og fant bl.a. dette som er nettsiden til Tor Guttorm Nygård:[url="http://home.broadpark.no/~torgn/1250.htm>http://home.broadpark.no/~torgn/1250.htmDer er Gregus Jonsson (1575-1655) satt opp som Ørjans far, og Gregus far Jon Pott Gregoriusson (1540-1620).På anbytarforum var det også i en debatt henvist til at det i Skanke- ætten av Roger de Robelin står at Karen Eriksdatter var gift senest 1645 med Grels Jonsson, bonde i Kluk i Mattmar sogn, lagrettemann i Alsen 1647. Dette har jeg ikke fått sjekket, men det hadde vært veldig interessant om noen visste noe mer om dette.Slekten du nevner i Näksta ver antagelig en annen slekt? De kan sikkert også være kandidater som forfedre til Ørjan.(14) Jeg så ikke spørsmålet om lenker før nå, men prøver her sidelenke til Aaengen/Lien:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

NÅ liker jeg denne tråden.Jeg lurer på om ikke seglet over viser oss at han var av skankeett?Kan noen som kjenner mer til dette sepå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

NÅ liker jeg denne tråden.Jeg lurer på om ikke seglet over viser oss at han var av skankeett?Kan noen som kjenner mer til dette sepå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Løchen

Litt vanskelig å si! Imidlertid tror jeg det evnt. var Karen Eriksdatter som var av Skancke-ætten, ikke Grels jonsson. Skal sjekke boken av de Robelin etterhvert, hvis den er tilgjengelig-Lurer på om Alsen og Mattmar er i nærheten av Hackås? uansett er det noen interessante spor å følge her.Imidlertid vet vi vel fortsatt ikke om Ørjan Gregussen er sønnen til Gregs Jonssen så vidt jeg skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Interessant dette, men hvis Ørjan Gregussen ble gift i ca 1664 med Anne Andersdatter må dette ha vært minst hans 2.ekteskap. Sønnen og min forfar Gregus Ørjansen ble født ca 1650, og Ørjans sønn Ørjan har jeg som født ca 1657. De må ha en annen mor enn Anne Andersdatter hvis det var ca 1664 hun og Ørjan Gregussen ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Løchen

Hei,Ja, det må jo være feil det som kommer frem på nettsiden at Ane Andersdatter, f. i 1639, og gift i 1664 kan være Gregus mor.Jeg har sannsynligvis også aner til Gregus Ørjansen, gjennom datteren Ane Gregusdatter, gift med Erik Olsen Brendåsen. Hun er i hvert fall oppgitt som datter i bygdeboken. Finnes det skifte etter Gregus Ørjansen, eller andre kilder?Jeg lurer på om også Oluf Gregersen, som var på Lien i 1647, (og evnt. i 1665-66) var i slekt med Ørjan- kanskje en bror?Jeg har fått kopi av noen sider i de Robelinds bok om Skancke-ætten, 'Barbara Skunks ætt, sannolikt en släktsgren av Ope-ätten', s. 400.Sammendrag av Karen Eriksdatters aner:-Karen Eriksdatter, levde 1645, g.m. Grels Joensson, bonde i Kluk i Mattmar og lagrettemann i Alsen 1647.- Ramborg Gundersdt , umyndig i 1613, d. før 1645, g.m. Erik Matsson i Rønningsberg, Alsen- barn Karen og Lucia (g.m. Grels Larsson , husfolk i Rønningsberg i 1645.)- Gunder Joensson g.m. Årsilla Nilsdt- eide Nordbyn og Hov. barn Niels, Ramborg, Anne, Elin.- Joen Gunnarson (ca. 1538-ca. 1585) , eide Nordbyn i Alsen g.m. hustru Anna Olofsdt (enke på Nordbyn 1566). Barn Gunder, Joen, Olof (hr. Olof Joenson- sogneprest i Meldal 1590-1621), Morten, Maritte, Beritte og Ingfred.- Gunnar Hemmingson n. 1538- barn Morten, Joen og Olof .- Hemming NN (ser på DIS-treff at han evnt. het Hemming Pedersen), eide Nordby i Alsen i 1546Forøvrig har ser det ut til at navnet Ørjan har vært brukt i Skancke-ætten i Jemtland (Ørjan Pedersen Schancke ca. 1470-1546, i Berg og Hackås).Jeg synes det hadde vært interessant å se segl/bumerker til Ørjan Gregussen og sønnene, og bl.a. sammenligne med Gregs Jonssons bumerke. Det er en del segl i lensregnskapene. Jeg har lett litt, men ikke funnet noen av dem som lagrettemenn. Hvis noen finner dem som lagrettemenn i lensregnskap, kan jeg gjerne gå på Riksarkivet og tegne det av, siden jeg bor i Oslo. Det er jo veldig vanskelig å se seglene ut fra det scannede materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.