Gå til innhold
Arkivverket

[#82745] Ørjan Gregusen, Rana


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Løchen

Hvis Ramborg Gundersdatter, Karen Eriksdatters mor, var umyndig i 1613, må Karen være født etter det. Hun kan da ikke ha vært Ørjan Gregussens (f. 1625) sin mor. Da faller egentlig det 'sporet' bort-Men Gregus Jonsen kan evnt ha vært gift tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Til 25. -- Det er sk. (Sveins skifter)- etter Anna Andersdr. Jamtlien i 1727. - Hun var g.m. Gregus Ørjesen. -- Deres barn: a) Ørger G., bos. Urtfjellet. -- b) Dorthe G., g.m. Fordel Jonsen Fagerlien.-- c) Anne Gregusdr., g.m. enkem. Erik Olsen Brennåsen. - Anne G., blev g.2.m. Anders Gregusen, Prestenget i Hemnes.-- d) Magnel G., g.m. Tomas Eliasen, Båsmoen.-- e) Marithe G., g.m. Joen Iversen, Jamtlien. -- f) Berete G., ugift i 1727. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ørjan flyttet til Ørtfjellet til bnr.2 (Lnr.396b) hvor han ryddet først i 1720-årene. I 1740 ble han kalt husmann. Han dro videre til Norbustad i Nesna der han i 1752 hadde opphold hos sin sønn. Han var da gammel og fattig.Ørjan Gregussen er også min slekt via min farmors side. Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

La meg også si at farfar til Ørjan ble kalt 'John den gamle.' Dette er bekreftet fra 'Museet' i Sverige. Far til Ørjan var Gregorius Johnson, født i Jemtland i år 1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Løchen

(27) Takk for opplysning om skiftet! Da er Anne Gregusdatter sikker datter av Gregus Ørjansen.(29) Jeg lurer på om det også er fastslått (kilder) at faren het Gregorius Jonsson- Vet man noe nærmere om hvor i Jemtland 'Jon den gamle' og Gregorius Jonsson bodde, og hvor Ørjan var født? Gregs Jonssen i Mattmar/Alsen er evnt. en sterk kandidat, hvis det er snakk om området rundt Østersund. Ørjan kan som sagt evnt. vøre sønn fra et ekteskap før Karen Eriksdatter.Har også sett at Ørjan først skal ha bodd i Hattfjelldal- vet dere hvilken gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Etter hva jeg kan se, har dere kun dokumentasjon på Ørjan Gregussen, Jamtlia, og hans etterkommere.Jeg vet ikke svaret på det følgende, og derfor spør jeg om det: Hvilken dokumentasjon foreligger for at Ørjan Gregussen var fra Jemtland og at han isåfall var sønnen til en som het Gregus Jonsson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Lisbeth: ingen kilder på gregorius Johnson. Men det skal være det Ørjan sel. Fortalte ifølge familien.Han var først i Hattfjelldal - i Ørgedalen, men 'Lappene' brant gården hans og drev ham vekk.Les hva Frode skriver: LenkeDet var flere som flyttet fra Jemtland til Helgeland omtrent på denne tiden så det er ikke usansynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Løchen

Utfra det jeg har lest har jeg ikke sett noen sikker kilde til Ørjans forbindelse til Jemtland- kanskje heller ikke til Hattfjelldal? Her er det kanskje mulig å finne noe i lensregnskapene- kanskje også i manntall for Jemtland. Hvis noen har kilder hadde det vært veldig fint at det blir kjent. Ellers var navnet Gregus ganske vanlig i Rana også.Hans Egil: Takk for lenken- man kan ikke se bort fra at det er noe i dette- men er enig i at det er behov for å finne bedre kilder.Er ikke hjemme nå, men skal se på det i morgen. Håper flere vil se på lensregnskapene-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Lisbeth Løchen står som et kildekritisk fyrtårn i dette temaet. Jeg takker henne for det og tilslutter meg rekken av folk som frem til trygg og overbevisende dokumentasjon foreligger stiller seg avventende til alt som befinner seg før Ørjan Gregussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

'kildekritisk fyrtårn'? Det er da ingen av oss her som har hevdet noe som helst uten å ha en kilde? Hvis noen har fremkastet en teori så har det da vært satt frem som - en teori. Altså uten belegg i kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Løchen

Det var jo litt av en karakteristikk, men er opptatt av å finne mest mulig riktige opplysninger selvfølgelig. Hans Egil, jeg har oppfattet fortellingene om Ørjan Gregussen som veldig interessante, men vil gjerne finne mer fakta, noe sikkert også dere andre som forsker på Ørjan også er interessert i.Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg kan jo gjengi hva Kjell Jacobsen skriver i artikkelen «Fra Jamtland til Vefsn» i Årbok for Helgeland 1999. Slik som jeg oppfatter ordlyden, er Kjell Jacobsen meget forsiktig i sin omtale av Ørjan Gregussens antatte opphav i Jemtland.«Brødrene Ørjan og Gregus Gregusson skal som nemnt ha forsøkt seg som rydningsmenn her [ved Ørjevatnet] omkring 1650. Ørjan framstår som hovedpersonen av dem, han endte seinere som bonde i Jamtlia i Nord-Rana. Tradisjonen om disse brødrene har tydeligvis vært mest levende blant deres etterkommere i Rana. En av dem, Ole Tobias Olsen (f. 1830) som i 1883 vart sokneprest i Hattfjelldal, er trolig den som har formidlet tradisjonen om deres opphold ved Ørjevatnet til J.M. Ingebrigtsen. O.T. Olsen skriver i kallsboka for Hattfjelldal at Ørjan og Gregus kom fra Hammerdal i Jamtland (nabobygda til Strøm). Ørjan Gregusson er oppgitt født ca 1625.»Jeg viser forøvrig til Våre forfedre 2001-4, 2004-2 og 2006-4, som omhandler henholdsvis Ørjan Gregussen, Jon jemte og densamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jamtlia har ganske sikkert navn etter at brukerne her var fra Jemtland. -- Den første omt. bruker er Nils Jamt, 'husmann' her fra 1614, senere ødegårdsmann 1630-31 siden leilending. - Han var første tida aleine her. - Etterhvert blev det 4 bruk i Lien - (Jamtlien). - Hvem som evt. var i slekt med hvem er ikke godt å si. Men på br. 1., der Nils Jamt var, kom det inn en Gregus Persen, f.c. 1637. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Løchen

Hei, Da betyr vel det at den Gregus som var på Lien samtidig som Ørjan Gregussen i 1666 var Gregus Peersen, og ikke Ørjans bror Gregus Gregussen?Ser ut til at Hattfjelldal ligger i Vefsn, og har sett litt på lensregnskap- Det er tildels temmelig vanskelig skrift og man må bla gjennom en del for å finne Vefsn fjerding. Det var en Gregus på Boestrand i 1652- og finner ham også sammen med Oluf i 1647 (skattematrikkelen)- Ingen Ørjan som jeg har funnet. Jeg er ikke kjent i området, vet dere hvilke gårder nevnt i skattematrikkelen som ligger i Ørjedalen ?På DISbyt Sverige finnes Mårten og Sten Grelsson, Mattmar sn i Jemtland på 1620-tallet, altså jevngammel med Ørjan og fra samme sogn som Gregs Jonsson. Ser imidlertid at en Grels Halvardson er nevnt som far et sted-Dette ser ut til å være vanskelig å finne noe videre ut av-mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Noe gårdsnavn som begynte på Ørje- e.l. fantes ikke på begynnelsen av 1600-tallet. Den eldste gården i Hattfjelldal er Hattfjelldalsgården, og den ble ryddet så sent som i 1680-årene. (Kjell Jacobsen, 2001.)Ørjedalen har g.nr. 9 og Ørjevatnet har g.nr. 10 i Hattfjelldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Løchen

OK, takk!Jeg trodde Ørjedalen var en dal med flere gårder- Hvis det ikke var ryddet gårder i Hattfjelldal på midten av 1600-tallet, spørs det om det er mulig å finne Ørjan i lensregnskapene-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.