Gå til innhold
Arkivverket

[#82751] Folketelling 1910


Gjest Finn H Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn H Bakken

Nå nærmer det seg - 1 dag og noen timer til offentliggjørelse av folketelling 1910.Man kan undre seg over at det må gå 100 år før slik offentlig kunngjøring, og som søkbar kilde på nettet. Hvorfor ikke tidligere? - personvern/sensative opplysninger etc.????Litt paradoks - skattelister/ligning blir jo offentlig gjort ganske omgående hvert år - innen ett år etter ligning/inntekstår. Her står det like mye eller mer sensative opplysninger om levende personer. Ønsker litt kommentar til dette og andres mening.mvh Finn H Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Spørs om folk gjør mange andre kast i sin levetid enn det som står i skattelistene. Ikke sikkert alt er egnet for offentliggjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Når det gjeld Canada ser det ut til å vere publisert lite etter folketeljinga i 1911. Er det nokon som veit om det er personvernspørsmål som er grunnen til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

De sentrale folketellingene til og med 1900 hadde den generelle sperrefristen på 60 år. Folketellinga 1900 har således vært tilgjengelig for alminnelig bruk siden 1960.De sentrale folketellingene er grunnlag for offentlig statistikk og faller derfor inn under Lov om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven) - se http://www.ssb.no/omssb/statlov/. Loven kom i 1907 (sist revidert i 1989) og omfatter derfor de sentrale folketellingene etter dette år. Folketellinger er ikke nevnt særskilt i loven, men § 2-7 om opphør av taushetsplikt lyder slik:'Taushetsplikt etter denne lov for opplysninger om personlige forhold opphører etter 100 år. Taushetsplikt etter denne lov for opplysninger om drifts- og forretningsforhold og tekniske innretninger og fremgangsmåter opphører etter 60 år.'Kommunale folketellinger er ikke grunnlag for offentlig statistikk og faller derfor ikke inn under statistikkloven. Derfor kan DIS Oslo/Akershus registrere og publisere den kommunale folketellinga for Kristiania 1923, og i Oslo byarkiv kan vi se folketelling 1949 for Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Kan kort fortelle om hva som er offentlig i Polen. Ingenting. Privat er privat. Svært lite i f.eks tlf-søk, skattelister NEI, eiendommer NEI, bilregister NEI og kan ramse opp i haugevis med NEI. Har faktisk ikke funnet noe som er offentlig ang personer.Skal nevne et eksempel. For snart 2 år siden traff jeg en parkert bil ved en unnamanøver, skaden var 2 cm rip i støtfangeren på en 15 år gammel Renault. Noen så det og gikk videre, jeg ringte politiet og ba om hjelp til å finne eieren. Politiet kom, beskrev skaden på en blokk samt min forklaring og ref til mine dokumenter. Men nei, de kunne ikke gi den andre bileieren beskjed om at den var blitt påkjørt. Dette måtte eieren selv finne ut av, gå til politiet som så ville kontakte meg. Jeg kunne ha lagt igjen lapp på bilen, men jeg ga like .... som det personvernet her sier. Jeg hørte aldri noe.Historien er 'off topic', men illustrer hvor viktig personvern er her. Kanskje unødvendig å nevne alt jeg hører om det 'åpne Norge......'Kan ikke huske å ha sett noe slektshistorisk på nett som er nyere enn 1800-tallet, tilgjengelighet for private på arkiver har jeg hørt begrenser seg til nærmest 0-tilgang.Forøvrig så har jeg avsatt 1. des. til 1910-jobbing :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.