Gå til innhold
Arkivverket

[#82755] Hvem er Barbara / Barabra / Barbro Hansdtr. f.ca. 1779 i Larvik ?


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Det lille jeg kan vise til fram til nå er: Hun er 52 år i FT1801 og gift i sitt første ekteskap med tømmermann Knut Knutsen i Larvik. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010707&gardpostnr=120&personpostnr=718&merk=718#ovre>Lenke De ble antakelig gift omkring 1776/1777, da det er skifte etter Knut Knutsens første hustru i 1776, og da Barbros formodede datter Berte Maria Knutsdatter ble født ca. 1777.Dette tema blir en fortsettelse av nr. 32932 Hvem er foreldre til Birte Marie Knudsdtr.:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Barbro er en normert staving som trolig ligger nærmest uttalen av dette navnet.Av temaets tittel kan utenforstående få inntrykk av at Barbro Hansdatter var født i Larvik. Det er ikke nødvendigvis tilfelle. Hun kan i teorien være født hvor som helst.Noen Barbro Hansdatter finnes ikke i ekstraskatten for Larvik 1762. Hun finnes heller ikke i tilgangslistene ut året 1762. Hvis Barbro bodde i Larvik på det tidspunktet, kan hun altså ikke være født tidligere enn 1751 (skatten ble betalt av personer over 12 år). Dersom vi velger å tro at hun var født ca. 1749, slik FT1801 antyder, må hun være innflytter til Larvik på et senere tidspunkt.Noen passende Barbro Hansdatter kan jeg heller ikke finne i ekstraskattmanntallene for Hedrum eller Brunlanes (med Stavern, Helgeroa og Nevlunghavn). Tjølling og Sandar har jeg ikke avskrifter av.Til tross for at Barbro etter alderen i FT1801 å dømme var i fruktbar alder fram til midten av 1790-tallet, er det ikke spor av at hun har satt barn til verden etter at Larviks kirkebøker begynner i 1785. Her må jeg rett nok ta det forbehold at jeg bare har bladd gjennom åra 1785-1788.Jeg vil holde fast ved hva jeg skrev i tema nr. 32932 om at løsningen kan ligge i en skifteprotokoll, men at det her er mange og tykke skifteprotokoller å lete gjennom. En kan også tenke seg at Barbro kan ha avgitt ei vitneforklaring som er protokollert i ei tingbok, og at hun der oppgir sitt fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Kristian. Det er ikke mange Barbro Hansdøtre å finne i rett alder på Vestfoldslekt.Heller ikke finner jeg noen i passe ca alder f. 1751 nevnt i skifter i Larvik, Skien, Kongsberg.Vet du noe om denne damen i passe alder som døpes her , Nøtterø/ Tjøme: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Erling Hoel

Jeg har en Barbara (Barbro) Hansdatter f. 1778 Langerud, Lardal, Vestfold. Foreldre: Hans Mathisen Langerud og Kirsten Olsdatter. Med Ole Larsen Aschjem haadde hun 4 barn: Even, f. 08.10.1811, Else Kristine, f 1813, d. 1815, Else Kristine, f. 1816 og Oline Maria, f. 17.01.1818Døpt 16. april 1778. Død 30.12.1855 Bekkkevar, Lardal, Vestfold.Barbaras dåp: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8242&idx_id=8242&uid=ny&idx_side=-249>LenkeDød:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei ErlingDenne Barbara er nok alt for ung. Min Barbara må være f. ca.1745. Hun fikk barn i 1777, og hun døde i 1806.Mvh. og ønske om et GODT NYTT ÅR. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Einar!Ble nok litt for ivrig da jeg så navnet på min tip-tip og leste ikke ditt innlegg skikkelig.Håper du finner løsning på din Barbro.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.