Gå til innhold
Arkivverket

[#82757] Et skifte på Staubø i Flosta (A-A) 1644. Kilde?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Sophus Jenssens/Daniel Danielsens _Dypvåg gårds- og slektshistorie_, bind III, s. 1969 er det omtalt (uten kildeanvisning) et skifte på Staubø i Flosta etter 'Rommund Eikelands etterleverske'. Er det noen som har gode forslag til hvilken kilde dette skiftet kan befinne seg i? Dette er jo en del år før den første ordinære/bevarte skifteprotokollen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etter nærmere ettertanke ser jeg vel ikke så mange andre muligheter enn at dette skiftet må være nevnt i et av de Aust-Agder-brevene som det er påbegynt skanning av:LenkeDet er her snakk om brev-avskrifter som er samlet i en rekke bind, hvorav de 4 første er skannet. På samme side i Dypvågboka er det nevnt en tidligere godsdeling (13. desember 1615) innenfor samme slekta, og avskrift av denne finner jeg i et av de skannede bindene i ovenfor nevnte kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo legge til en liten oppsummering av det Dypvågboka gjengir fra det ovenfor omtalte skiftet fra 1644. Det ble foretatt på Staubø, og arvelater skal altså være Rommund Eikelands 2. hustru, som muligens var ei Eriksdtr. fra Flosta. Det ser ut til at Ommund selv var død før 1615, siden de to sønnene fra 1. ekteskap (med Tarjer Bjørnsdtr. Eikeland) - Knud og Christopher Rommundssønner - det året delte jordegodset etter foreldrene med deres inngiftede slektning, Walter Lambertsen Knutsvik.Tilbake til 1644: Kun én sønn fra Ommunds ekteskap nr. 2 skal være nevnt der: Arild Rommundsen - men 3 formyndere er oppført, nemlig Erik Arnevik (må være Erik Tjøstolvsen Arnevik), Jens Rommundsen Eikeland og Peder Vroldsen Narestø. Hvem de var formyndere for, går ikke tydelig fram av referatet i Dypvågboka, men en Jens Christophersen skal også være nevnt (antatt sønn av Christopher Rommundsen Eikeland). Erik Tjøstolvsen Arnevik og Peder Vroldsen Narestø er personer det er greit å identifisere, men hvem var Jens Rommundsen Eikeland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden jeg allerede har nevnt avskriften av brevet om godsfordeling, datert 13. desember 1615, tar jeg med en lenke til den her. Det er i realiteten snakk om to brev som følger etter hverandre (og det var dessuten en oppfølgingssak i 1619):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.