Gå til innhold
Arkivverket

[#82767] Ole Andersen f ca 1798 i Salten, men hvilke opphav?


Gjest Heidi Sørnes Solbakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Sørnes Solbakken

Ole Andersen og Mille Andersdatter gifter seg i Vågan 1828, opphold på Ørsnes.(Trekilen.com)'I Nordlands amt boks Ra28, innrulleringsm for Hadsel 1831 finner vi oppført under nr. 55 Tengelfjrod innerst Ole Andersen 33 år, født i Salten.'Jeg har et tinglyst bygselsbrev fra 30/6 1831. Det finnes i Realpantereg for Lofoten og Vestr.2A04 s.644 Ole Andersen bruker 1 pund 12 mark av Tengelfjord (pantebok G fol 234) Eier av gården er Jesper Andreas Arctander Den gårdparten Ole brukte er i matrikkelen 1838 kalt Sørosen og hadde løpenr. 22 og 24 A. Dette tilsvarer gårdsnummer 12 Tengelfjord, bruksnummer 1 og 4 i matr 1886.Ole Andersen, medhjelper og gaardmand i Tengelfjord døde 18.desember 1843, 45 år gammel. Begravd 7.jan 1844 Hadsel, Klokkerbok Hadsel 1820-1850, s 192-93, nr 1. Etterlater seg et rikt skifteHan etterlot seg kone Mille Andersdatter og datter 13 år. Mille har jeg ikke noe fødested på.Mille, enke 51 år dør 19.juni 1848. Begravet Hadsel 22.juni 1948. Klokkerbok 212-13, nr 20. Hun etterlater seg fortsatt et rikt skifte.Datteren, Anne Birgithe Olsdatter er da 17 år og enebarn. Hennes verge er Joachim Andreas Schøning, handelsmann i Svartsundet. Hun er både døpt og konfirmert i Hadsel og bor i Tengelfjord.(Og dør tragisk i Tengelfjord 1852-fra mann og 2 små barn)Ole Andersen fikk kun en datter, som døde tidlig, så det har ikke fulgt med noen 'historie' fra disse anene til etterkommere.Virker umulig å komme lenger bakover, men jeg prøver:Det er 3 Ole Andersen i Bødø på 1801-tellinga som jeg ikke finner ut hvor blir av. Rønviig: 1 år, Forelde Anders Persen og Maren Jonsdatter. Mørkved: 4 år (døpt 1897 Ole Johan), Foreldre Anders Hansen og Karen Johannesdatter. Almenning Hægmo: 5 år, Foreldre Anders Sjursen(dør 1801) og Johanna Olsdatter.Er det noen der ute som har noen framtid på disse småguttene? Slik at jeg kan eliminere bort fler. (En på Hamarøy og en i Steigen er ute)Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

kanskje er det her han ble døpt? nesten nederst helt til høyre. ole andersen sønn av anders olsen ? Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A02 (1754-1811), Kronologisk liste 1797, side 116. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16709&idx_id=16709&uid=ny&idx_side=-111>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Hei. Du kan utelukke den fra Heggmoen, Ole Andersen,sønn av Anders Sjursen og Johanna Olsdatter.Ifølge slekts-og gårdshistorie døde han iløpet av 1801/1802 (gravl. 11 mai 1802). Terje : Hørte Hadsel til Salten ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Sørnes Solbakken

Takker for tilbakemeldinger!Jeg har lurt på denne Ole Andersen, Holmsnes i Hadsel, men utelukker han da dette ikke kan regnes som Salten. Men før den opplysningen kom var han aktuell.Da har jeg 'begravd' Ole Andersen fra Heggmoen.mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

det kommer an på hvor pålitelig opplysningen om født i salten er da...., han kan selvsagt være en født i bodø,... men ikke gravlegg noen før de er døde hehe. jeg har bl.a. funnet slektning hvor det i vielsen sto født i buksnes, men som i virkligheten var født på sunnan i nord-trøndelag. og det blir vel ett stykke fra buksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Sørnes Solbakken

Takk igjen for innspill! Det er ikke sikkert at Salten er rett, så mulighetene er nok mange....Hvor ble det av Ole Andersen som var på Holmsnes 1801?Jeg har reflektert over at de hadde penger. Mille og Oles datter Anne Birgithe har Peter Olsen og frua Martha Maria Petersdatter fra Nilsvika i Raftsundet som faddere. Han var en velholden mann har jeg lest, og han er fortsatt fadder til Anne Birgithes første datter. Datteren til Peter Olsen, Ovidia Marie, som senere drev hotel i Kabelvåg, er fadder til datter nr 2. Det er noe handelsfolk og 'fine' navn både som faddere og forlover i neste generasjon.Har ikke så mye referanser til Ole og Mille, men vergen til datteren, Joachim Andreas Schøning må jo ha vært en fortrolig person for dem. Han var født i Grøtøy, Steigen, men om det er familie er helt uvisst for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Glem Lindved. Anders Gjertsen var sønn til Gjert Christensen (s. Christen Sørensen og prestedatteren Mille Erichsdatter Sparboe) og Anne Larsdatter Blix, dtr til Lars Olsen Blix (s. til Ellen Hansdtr Blix som igjen var dtr til Hans Lauritsen Blix og Ingeborg Blix).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Sørnes Solbakken

Dette var en overraskende vending! Mille er oppgitt å være 51 år 1848, og om ditt forslag er rett er det litt avvik, men... Mille og Ole fikk som tidligere nevnt kun ett barn, men de hadde 3 dødfødte guttebarn (1833, 1835,1836). Om Mille fra Buksnes er notert med rett fødselsår, er hun ikke litt for gammel? Jeg er litt usikker på hva den siste Lenken du sendte er for noe. Jeg foreslår innrulleringsmantallet?Takker for innsats, Michael!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Ja, det er litt avvik. Mille er jo ikke så vanlig navn i Lofoten og Vesterålen. Men om hun har fått barn så seint som 1836 så må vi se bort fra denne Mille.Ja det var fra Innrulleringsmanntallet fortegnelse over fødte menn for Hadsel og Sortland 1795-1831 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Sørnes Solbakken

Mille brukte muligens noen varianter av navnet. I hvert fall står det Nille i kirkeboka ved Ane Bergittes dåp 12 sept 1830. Ved hennes egen begravelse 22 juni 1848 står det Milla. Men de skrev ikke selv og det kan neppe vektlegges. Derimot har jeg hatt følelse av at de har vært uten nær familie i Tengelfjorden, og det er nærliggende å tro at ingen av dem var fra området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Tja, må man egentlig vrake denne Mille fra Buksnes? Sant å si er det vel ikke andre kandidater hvis den ettersøkte er født før 1801. Jeg ser at hun i 1801 er fosterdatter, og at det er skifte etter moren allerede i 1887. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25002/3Ellers er det en Ole Andersen på Gulbrandsøy ved innrulleringen for Vågan i 1825. Alder oppgitt til 19 år og fødested Helgeland. Jeg tror han blir borte fra Gulbrandsøy, og vi skal vel ikke se helt bort fra at det kan være den ettersøkte mann med feil alder her - uten at det hjelper mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hvis hennes navn derimot var Nille/Nilla så er det mange å velge mellom.Formuen kan jo kommet gjennom arv eller tidligere ekteskap (dette er vel utelukket i dette tilfellet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Sørnes Solbakken

Mille står som pike når hun gifter seg med ungkar Ole i Vågan 1828 (Trekilen), og jeg mener at dette er rette paret. Men en kan vel aldri være helt sikker...De har i hvert fall bare datteren de fikk sammen.Om Mille fra Buksnes ikke har noe annet liv, ville jeg muligens gi henne dette. Men er det slik at Mille fra Buksnes ble borte?Glad for alle forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Dødsfallet nevnt ovenfor er lokalisert til gården (neder)Gjerstad. Der ble også født Jesper Andreas Arctander som er nevnt (1) som eier av Tengelfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Dette står om Arctander i bygdeboka for Buksnes:Aron Arctander, som en tid var prokurator på Kroglia i Hol, men flyttet senere til Kjerringnes i Sortland, hvor han døde 25/10 1852. Han var g.m. Maren Hvid Harken og hadde i dette ekteskap 3 barn: 1) Anne Bergitte, g.m. handelsmann Giæver, Kvæfjord. 2) JESPER, f. i Buksnes 26/1 1806, lensmann i Hadsel, døde i Oslo 16/9 1873. 3) Hans Steenbuck, f. i Buksnes 25/4 1807, døde i Oslo 1885.Det står ingenting om Mille eller hennes mann Peder. Buksnes har som kjent store hulle etter brann i kirke og på prestegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Sørnes Solbakken

Det kan se ut som enke Mille Andersdatter døde allerede 1818. Kirkebok for Buksnes 1817-1840 'Linjert kladdebok'. Midt på høyre side.

bilete10615.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.