Gå til innhold
Arkivverket

[#82773] Christen Olsen, Værøy/ Røst/ Alstahaug


Gjest Anita Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Jeg er heller ikke sikker på at jeg skjønner spørsmålet, men siden jeg har oppe skiftene for Lofoten akkurat nå, så refererer jeg til et skifte i 1780 der et opptrer en Christen Olsen på Røst.Han er enkemann etter Berthe Andersdatter Grav i Røst. Ser ikke ut til at barna nevnt i skiftet, er hans barn. Berthe hadde vært gift før.Så er det skifte etter Christen Olsen, Sørland i Værøy i 1809. Ektefellen er Mette Salomonsdatter. Kanskje er dette klokkeren for han er oppført med en formue på 362, men han har også gjeld på 245.Barn: Christopher, Lars, Christian; Bergitha, Ane, Karen og Malena.Spent på spørsmålet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det var jo noen som flyttet på den tiden også, men hvis Christen Olsen på Varøen i Herøy og din Christen Olsen på Røst skulle være den samme må han ha flyttet langt. Det er iallefall ca 40 mil fra Herøy til Bodø, og derfra til Røst er det flere timer med hurtigbåt(det gikk selvfølgelig enda lengre tid med den tidens kommunikasjon). Mulig er det jo at det er snakk om samme person, men jeg tror heller at din Christen Olsen kanskje var fra Værøy som er naboøy til Røst. Disse stedene ligger i Lofoten, mens Alstahaug og Herøy er på Helgeland minst 40 mil lengre sør. Det er store avstander i Nord-Norge. Jeg bor selv ikke så langt fra Herøy hvor Varøy eller Varøen var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hva heter presten som har ført kirkeboken for Alstahaug på denne tiden? Blar litt i den og finner for eksempel årstallet 1777. Tror ikke jeg har sett vakrere og tydeligere skrift enn denne når jeg tenker på alle de kirkebøker jeg har vært innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Anne Lise: Da er det nok jeg som har feiltolket, og tatt Varøen i Alstahaug for Værøy i Lofoten. Jeg har slekt både på Røst og Alstahaug, derfor denne nysjerrigheten. Takk for oppklaringen :)Inger: Helt enig i at denne boka er helt nydelig (selv om jeg heller ikke vet hvem som har ført den i penn) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Tror neppe den Christen Olsen som var klokker oppholdt seg i Alstahaug,han overtok som klokker på Værøy etter sin far Ole Hansen.Han giftet seg i Værøy på beg. av 1770-tallet,det er en av mine aner så han har jeg ganske god 'kontroll' på :) Ser forresten nå at Anne Lise har lagt inn innlegg som forklarer alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.