Gå til innhold
Arkivverket

[#82777] Hammersmed Bernt Berntsens opphav


Gjest Karin Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Linnerud

Leter etter Bernt Berntsens opphav. Han og kone Kari Larsdatter får en sønn Søren i 1764. Bor da på Moholt-hammeren i Eidanger. Har funnet en sønn Hans født der i 1767 og Carl i 1768. I 1771 er hammersmed Bernt Berntsen og kona på Sjåstad-hammeren i Lier der datteren Else Maria blir døpt i Frogner kirke. Kona Kari Larsdatter dør i 1775 og Bernt gifter seg på nytt i 1777 med Ane Nilsdatter. De får to barn, Kari f. 1777 og Carl f. 1780. Her forsvinner alle spor. Kan ikke finne Bernt død i Lier. Finner han heller ikke i folketellinga 1801. Er det noen som vet hvor han kom fra og hvor han endte sine dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har jo jobbet ganske mye med jernverksslekter, men drar ikke umiddelbart kjensel på denne familien. Vet du noe mer om dem (mulige søsken av Bernt eller Kari for eksempel)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har jo jobbet ganske mye med jernverksslekter, men drar ikke umiddelbart kjensel på denne familien. Vet du noe mer om dem (mulige søsken av Bernt eller Kari for eksempel)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Ved datteren Karis dåp i Frogner 1777 var Ingeborg Nilsdatter Rød en av fadderene. Hun kan kanskje være søster av Bernts andre kone, Ane Nilsdatter.Ellers vet jeg svært lite om dem, bortsett fra at den siste Carl født i 1780 i 1801 bor på Haug i Bærum og at han gifter seg der den 24.12.1809 med Anne Margrethe Olsdatter. Jeg tror at familien kom til Eidanger omkring 1764, ettersom de ikke kan finnes i kirkebøkene med barnedåp før den tid. De kan ha vært gifte før de kom dit. I 1781 dør ei datter Inger i Lier, alder, 26 år. Kan ikke finne henne døpt i Eidanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Så vidt jeg husker (men jeg stoler ikke helt på hukommelsen min her) er det noen mangler i kirkebøkene for Eidanger i årene rett før 1764.Ellers ser jeg at Bernt Berntsen Sjåstad-hammerens første kone, Kari, er oppgitt å være 45 år når hun blir begravet 15. juli(?) 1775. Hun bør m.a.o. være født rundt 1730.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Barnedåp for årene 1760-1764 i Eidanger er blitt borte rett og slett.Ellers kan jeg anbefale Jørn Olsens avskrift av kirkebøkene for Eidanger og Siljan: (http://home.online.no/~el-helg/)Og sånn a propos: Moholt-hammeren lå i Siljan, eller Slemdal som det hette tidligere. Fram til en gang på 1800-tallet var Slemdal anneks til Eidanger i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Takk til Oddbjørn og Leif. Skal ta en titt på Jørn Olsens avskrifter. Om familien bodde her i 1750-årene burde de kunne finnes i disse listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.