Gå til innhold
Arkivverket

[#82780] Ingeborg Røv


Gjest Gustav Onarheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Gustav Onarheim

Hei Er det noen som vet hvem Ingeborg Røv er. Hun er ført opp som født 1866, tjenestepike og fra Surnadal. Jeg finnes henne som utvandret til Wisconsin i 1888. Lenke Hun gifter seg med Jens (James) Onarheim i Eau Claire, Wis, men er allerede død i 1903, da Jens gifter seg på nytt. Han gifter seg da med Guro Thoreson f 1868, datter til Børre Thoreson i Dunn Wisconsin. Jens er født 1868 i Herøysund i Kvinnherad og sønn av Ole Jensen Onarheim og Brita Berge. Kan noen fortelle mer om disse konene og kjenner noen til etterslekt til denne familien i Eau Claire. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I tillegg til gards- og ættesoge for Surnadal har Hans Hyldbakk også laga to band om Heimar i Surnadal. Desse banda tek for det meste for seg husmannsplassane og folka som budde der. Boka vart utgjeva i 1966. Under Røv står det om ein husmannsplass som heiter Ytterkleivan. Der var det siste helvta av 1800-talet ein husmann som heitte Sivert Sivertsson g. m. Rannei Larsdotter (Røvsgjerdet). Sivert og Rannei hadde mange born og nr. 8 i søskenflokken var Ingeborg f. 1870. Om henne seier Hyldbakk at ho utvandra til Amerika i 1888. Ho hadde ein bror, Lars f. 1864 som også utvandra. Ein annan bror til Ingeborg, Sivert Sivertsson (den andre) tok over plassen og fekk i alt 9 born. 8 av dei utvandra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Magne Holten: 'Amerikafeber' 2009: s. 306: Ingeborg (Inga) Sivertsdtr. Røv, Ytterkleiva, f. 5. juni 1870, d 22. juni 1900 i barselseng. Utv. 6/6. 1888 fra Kr.sund m/ 'British Princess'G. 1 april 1893 i Eau Claire med Jens (James) Onarheim, f. 1866. Farmar, seinare formann for Omaha RR Compani i Eau Claire. 4 born: a) Oscar Bernhard, f. 1893, g. 1915 m. Emilda (Mildred) Ericson, f. 1893. Snikkar ved jernbanen, seinare selgar. Ein son, Robert, f. 1925. b) Ralph Selmer, f. 1896, c) Bertha Louise, f. 1897, d) James Ingvald, f. 1899. Jens g. igjen 1903 m. Guro, f. 1868, utv. 1869.Mvh. -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Furuli

Hei. Tusen takk for all denne informasjonen om min oldemor. Jeg kjører ofte gjennom Surnadal og tenker på henne hver gang. Nå vil jeg prøve å finne ut hvor husmannsplassen hun kom fra ligger. Min farmor var ganske ung da hun kom til Kristiansund, hvor hun bodde hos familien Rossback. De hadde hun kjent i flere år fra Eau Claire. Hun reiste aldri tilbake til Wisconsin. Jeg møtte henne bare en gang som voksen. Tusen, tusen takk igjen, til dere alle. Dette betyr så uendelig mye for meg. Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.