Gå til innhold
Arkivverket

[#82786] Å bla i 1910


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Eg har ein tendens til å vere veldig konservativ i mange ting, og likar stort sett best det eg er van med. Derfor har eg ikkje fått så mykje ut av denne tellinga endå, fordi alt er så ulikt 1900 og dei andre. Det rettar seg gjerne med tida..Men korleis er enklaste måten for meg å gå fram når eg vil bla meg gjennom alle gardane i min kommnune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Kristian Hunskaar

I [url="http://da.digitalarkivet.no/ft/sok/1910>http://da.digitalarkivet.no/ft/sok/1910 kan du i venstremenyen velge å søke i kun Gloppen (åpne S&F og huk av for Gloppen). Deretter klikker du på søkeknappen uten å fylle inn mer.Du får da ei treffliste der Gunnar Bolseth, som er den første personen i tellinga, står øverst. Klikk på ham, og rull ned til informasjon om tellingskretsen - Ryssdal og Mardal. Klikk på den blå lenka til venstre, så får du alle gårdene i tellingskretsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Takk for hjelpa, dette blei nokolunde handterleg, sjølv om det ikkje er så bra som den gamle ;-)Må vi leve med dei baklengse fødselsdatoane, eller er det håp om å få noko endring på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fødselsdatoene må være på formatet åååå.mm.dd av hensyn til sorteringsfunksjonene, etter det jeg har skjønt. Det må bli en tilvenningssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Till (6). Stämmer nog. På mitt jobb (i Oslo) måste vi spara dokumenten med 'svensk' datumordning før att kunna få dem i kronologisk ordning :-)Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

En ting jeg virkelig savner er 'tooltips' for de forskjellige på bl.a. koder som kummer frem under skjema. F.eks. hva er 's' under trosamfunn, 'b' under bosted etcDet vil fort dukke opp koder som ikke er innlysende for de fleste. Når det gjelder at man kan få en liste over personer og skal bla videre (helt nede hvor det står side) så tok jeg opp det og har fått direkte positiv respons at man skal seriøst vurdere å ta med 'Neste' og 'Forrige' Det gjør det lettere for de som ikke treffer side tallet så lett.En annen ting i den sammenheng, kan jo være å også oppgi at søkeresultatet er 'side xx av yy sider'I navne søkene mangler jeg bl.a. 'innholder' Det kan lett være at navn både for personer og steder er helt feil skrevet i FT og da er direkte søk vanskelig.Gjerne burde hele beskrivelen for 'alminnelig' og 'avansert' søk fremkomme i greie 'pop-up-forklaring/rettledning'. Dette vil gjøre det hele mer brukervennlig for brukere på alle nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Vad med å søke på deler av navn for å finne alle med forskjellige stavemåter Nils/Niels er jo enkelt. Fungerer det som den tidligere med [] etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Du forstår ikke hovedpoenget.Det er at dette skal forklares og alle som nå hiver seg på og kommer til har nødvendigvis vært der før.Foresten hvor er det Her angitt at man skal bruke []Skal brukeren lete andre steder etter forklaringen eller skal den være her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Lenken var grei og takk for det, men jeg ønsker oppslaget direkte i skjermbildet. Når jeg først snakker om skjermbildet.Jeg er finner en familie som bor i en bygård med flere leiligheter og får da en oversikt over alle leilighetene. Folkene i leiligheten må jeg velge. Men skal jeg se om det kunne være fler familier her av interesse, kan jeg ikke bla videre, men må frem og tilbake til leilighetsoversikten. Burde kunne bla gjennom alle leilighetene i samme bostedsadrsse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg konstaterer at datoformatet har ein funksjon, men aksepterer det ikkje utan vidare - det burde vere muleg å løyse det på ein annan måte. Men samtidig innser eg vel at vi gamle 'stretbukkane' som absolutt ikkje vil amerikaniserast er ei utdøyande rase, så det er vel berre å akseptere at dette motsette datoformatet vil overta over alt om ikkje så lenge.Og eg kan vel eigentleg ikkje finne nokon vasstett grunn til at det ikkje bør overta, det er vel berre snakk om at 'han far gjorde det slik og han bestefar gjorde det og, så dermed er det slik det skal vere'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Noen kommentarer til de siste innleggene:- Det har internt vært påpekt behovet for å kunne bla fra leilighet til leilighet. Vi håper å få dette til.- Hjelp til søking, oversikt over forkortelser etc. finnes under 'Hjelp' i hovedmenyen, nest øverst til høyre: http://da.digitalarkivet.no/ft/sok/1910/- Inneholdersøk: Fornavn lik *risto* finner Kristoffer, Christoffer, Christopher, Kristopher etc.- Det søket man tidligere kunne gjøre med fornavn lik Ni[e]ls, som fant Nils og Niels, kan man nå gjøre med Nils|Niels.- Du kan søke etter Anders, Knut og Bjørn Berg ved å søke etter fornavn lik Anders|Knut|Bjørn og etternavn lik Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Kristian (6): Hvordan databasen lagrer datoer internt og hvordan de vises på skjermen er to forskjellige ting. I min egen database kan jeg da lett sortere på et datofelt som internt er lagret som ISO 8601 («svensk» format), samtidig som jeg kan vise de samme datoene for eksempel som dd.mm.åååå.Hvis ikke er mulig i den løsningen dere har valgt, betyr det at løsningen er suboptimal -- for å si det pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det som skrives i (15) og (17) bør ligge som direkte oppslagbare linker i sidene til FT1910 og andre.Det er forhistorisk å forlagne at brukerne skal legge opp en hel rekke 'favoritter' på dette som burde være obligatoriske opplysningssider i presentasjonen og kan realiseres med enkele grep.Man bør tenke litt på brukerne (ikke bare etablerte, men også nye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(19) Vi har noen felt i designet som kan og skal brukes til det du etterlyser, men her var ikke alt klart til 1/12, så det kommer etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg bladd i gatenavn i Sandefjord (20 sider). Da oppdaget jeg gatenavn og husnr. står oppført minst 2 ganger.F.eks. Brydes gate 4 står side 3 og 19, men med forskjellige personnavn. Er ikke det litt ulogisk da. Er det ikke mere normalt å samle alle husstander i et hus i en gate på samme sted, og alle hus i en og samme gate fortløpende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

(18) Det er riktig at vi har lagret datoene på formen åååå.mm.dd i databasen. Det er viktig både for kronologisk sortering, og for å kunne bruke endetrunkering ved søk, f.eks. 188* for 1880-tallet og 1887.05* for å finne personer født i mai 1887. Det er allikevel mulig å snu datoene før de vises frem, men det er litt upraktisk å snu frem og tilbake ved alle operasjoner, og særlig når spesialtegn som ??, !! og % er brukt i datoene. Vi håper derfor at brukerne vil venne seg til de snudde datoene og like dem etter en stund. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

Spørsmål, kanskje ikke rette her men, Har det vært noen korrekturlesing/gjennomgang på di dataene som kommer frem? Jeg har bl.a. funnet min bestefar som bodde sammen med sin mor i 1910 tellingen - han står det feil fødselsdata på. Tror ikke disse ble oppgitt feil i sin tid. Han står med oppført fødseldata 1891.06.19 - mens det korrekte er 1901.06.17. Noen som kjenner til dette?mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Generelt svar på (23): Registreringssentral for historiske data i Tromsø har for noen perioder og områder i Nord-Norge sammenlignet de registrerte fødselsdatoene i 1910-tellingen med dåpslistene i kirkebøkene, og funnet at opptil 10 % av datoene inneholder feil. De aller fleste av disse feilene finnes også i originalkilden, og kan da av prinsipp ikke endres. Men transkriberingsfeil (avskrivingsfeil) vil bli rettet etter sjekking mot kilden. Dette kan komme i gang når meldingsfunksjonen til 1910-tellingen kommer på plass om noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Sannerud

Prøvd før å få svar på følgende: I 1900 folketellinga er det søkbart på gnr. og bnr. Ser at eiendommenes gnr/bnr også er registrert i 1910 tellinga, men de er ikke søkbare så vidt jeg har klart å finne ut! Dette er uheldig når man prøver å finne frem til steder og plasser knyttet til en bestemt gård. Drivber med ett slikt prosjekt for tiden. Håper none kan svare meg på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.