Gå til innhold
Arkivverket

[#82795] Mange feil i FT 1910 ?


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

I de tre første personene jeg slo opp var det feil i alle !Min oldemor Jenny Olsen sto oppført med fødselsdato 1875?01.20, der riktig årstall skulle være 1870.Oldemor Bolette Karlsens fornavn var blitt til Olette, og etter min bestefars første kone, Borghild Lauritzen, står det en d (datter) isteden for hm.Jeg håper ikke dette er symptomatisk for videre søk !Skal man melde fra om slike åpenbare feil, og i så tilfelle, hvordan gjør man det ?Blir feilene i så fall rettet opp ?Kjell L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det vil vere minst like mange feil i denne som i dei tidlegare, og dei fleste vil vi måtte leve med, rett og slett fordi det er feil i originalen og det dermed ikkje skal rettast. Du vil heilt sikkert finne mange fleire.Så det er viktig å hugse på at denne tellinga ikkje er nokon fasit - både namn og datoar må sjekkast mot andre kjelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Men - jeg opplevde også i flere søk der navn, fødselsdato og sted ble satt som søkekriterier, at personen ikke ble funnet. Imidlertid, ved søk på en annen person tilhørende samme hushold dukket den første personen opp - og med nøyaktig den stavemåte og fødselsdato som ble brukt ved søket!Så det kan virke som søkemotoren ikke fungerer perfekt?Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Noen feil her og der er det vel, men har vært heldig til nå og funnet alle besteforeldre og andre jeg har søkt, noe som jeg ikke visste fra før var det, mellom annet hvor de bodde i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Men hvorfor kommer man ikke rett inn oppe på linjen og hvorfor står det ett minustegn eller strek foran 1910 ? Kommer kun inn via de andre linkene.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi er veldig interessert i å høre om søk som skal virke, dvs. at personen er der, og dere likevel ikke får treff når dere søker.Vi leser Brukerforumet sporadisk, så feilmeldinger ønsker vi at dere plasserer som nye tråder i Arkivforumet, gruppe Digitalarkivet.Det vil komme et system for å legge inn korrekturmeldinger og kommentarer, det er nesten klart, men vi rakk det ikke alle detaljene til i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg har tidligere rundt 1910 tellingen tatt opp litt om direkte hjelp i form av Tooltips og andre ting.Det bør muligens være en del direkte linker fra 'hjemmesiden/søkesiden' til FT1910 om hvordan de ulike begrepene skal brukes og hvordan man kan utvide kan søke etter ulike deler av navnn, årstall etc.Det er ikke godt nok å henvise til andre sider/linker. Linkene bør være tilgjkengelige direkte i FT1910 og alle andre tellinger.At brukerne må legge inn rekke med favoritter på sine PC-er burde i dag være unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Første personen jeg søkte etter fant jeg registrert 3 plasser (i tre ulike kommuner), noe som forøvrig er riktig, da han var midlertidig fraværende fra sin midlertidige bopel. Han var derimot kun registrert som gift på et av stedene.De neste jeg søkte etter var jeg ikke like heldig med: Det var flere 'av mine' jeg ikke fant, så jeg ville derfor også prøve å søke etter dem hos RHD Lenke. Men her fungerer ikke ting som det skal. Det er kun 3 Olsen i Vest-Agder i 1910 (det var 5338 i 1900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (1). For noen år siden var statusen at åpenbare feil kun var korrigert en eneste gang i folketellingene. Det var en person som var registrert som 'tullingen'. Det ble korrigert til 'tvillingen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det er mange forskjellige linker for Ft1910, men når en del hjelpefunksjoner kommer etterhvert, avklarer vel det de fleste spørsmål.Imidlertid glemte jeg på RA å spørre om (etter mitt syn) viktig ting:De linken man har for ulike valgresultater på familier, individer, hus etc, er de like permanente som linkene vi har på Skanna kilder i kirkebøker, skifter etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Har sett mange har klaget på feil datoer i Ft. 1910. Det interessante blir da hvor feilen ligger - i originalen eller i transkripsjonen. Pussig at det skal være så mye som en får inntrykk av. Har man delvis benyttet OCR-skanning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(13) OCR-skanning har ikke vært benyttet. Alt er manuelt lest.(12) Hver personforekomst (pf), hver leilighetsforekomst (lf) osv er tildelt en permanent ID som vil være unik på tvers av alle folketellinger, kirkebøker o.a. som vil bli lagt inn i dette systemet. På bakgrunn av dette vil lenker som da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392267517/ og da.digitalarkivet.no/ft/leilighet/lf01036392267514/ være permanente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Takk for svaret.Permanente linker er veldig viktig for oss som bruker slektsprogrammer slik vi om 1/2 år eller lengre vil fortsatt ha samme hilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ja, det er mange feil i FT. 1910, og det måtte man vel regne med. For Tromsø-området gikk jeg for flere år siden gjennom en god del av de originale FT. 1865,-75,-91 og 1900. Det vrimlet av 'feil' i originalene. Man hadde den gangen ingen faste regler for skrivemåten av navn og fødselsdata lot seg ikke kontrollere. Kanskje hadde jeg ventet meg litt mer nøyaktighet i 1910-tellingen. Selvsagt skal den skrives av som det står i originalen, og det tror jeg blir gjort. Vi må bare lete oss frem i 1910'eren og være takknemlig for at den nå foreligger. Jeg kommer da i hug noe: straks etter Krigen ble det foretatt en slags registrering eller telling i min hjemkommune, hvor det da ennå ikke var noe folkeregister. En aktet mann, men vel noe lite skrivekyndig, gikk fra hus til hus og fikk en kopp kaffe og spurte: Hva heter du og hvor gammel er du, når er du født. Svarene som ble nedskrevet mellom to svelger kaffe, dannet senere grunnlaget for et register, fortegnelse eller noe slikt. Jeg antar at vi også i kommende FT. som 1920, 1930 etc. vil finne mange 'feil'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Feil som nevnt i (16) er en ting, noe annet er feil ved transkripsjon. Det første kan man ikke gjøre noe med, fordi det er slik originalen er.Men mye feil ved transkripsjon er på en måte alvorligere, fordi man blir usikker på hva som egentlig står i folketellinga. Som ei stikkprøve burde noen sjekke rapporterte feil - om de stammer fra originalen eller transkripsjonen. Er det frekt å spørre om det er lest korrektur på avskrivinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg deler Arilds usikkerhet i (19). og håper at det snart kommer på plass funksjonalitet i folketellingene slik at man enkelt kan klikke seg inn på den scannede originalen. Arkivverket har selv satt standarden, slik at det i dag kjennes svært uholdbart å kun måtte forholde seg til en avskrift.De mange feilene som har blitt observert allerede må være et tankekors for de som står bak Historisk Befolkningsregister og åpenbart har trodd at de skulle komme til dekket bord med denne tellinga.Nå har jeg holdt på med familierekonstitusjon og tilhørende databasefunksjonalitet i mange år, og har etterhvert funnet meg til rette med at det er ingenting som slår et forholdsvis grovmasket søk og påfølgende manuell lesing og vurdering av resultatene. Det tar tid, men jeg har sluttet å tro på snarveier i dette gamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

FT1910 er ikke skanna (ennå). Den er foreløpig ikke satt opp for skanning. FT1920 vil mest sannsynlig bli skanna, slik at den kan transkriberes fra de skanna bildene, og slik at bilde og transkripsjon kan lenkes sammen.Leif har et poeng med at feilprosenten mht fødselsdato etc. bør vurderes nøye av HBR-prosjektet. Ettersom jeg på fritida arbeider litt på samme måte som Leif, kartlegging av befolkning på 1700-tallet, kan jeg i hovedsak slutte meg til hans siste avsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Man sier det er feil!!Men er det feil?? I forhold til hva. FT1910 er et resultat av de skjema og de registreringen som ble gjordt i 1910 og ikke hva som står i kirkebøker etc.Vi vet jo selv at selv Kirkebøkene ikke er 100% riktige og at navn og datoer er feil.Det kommer etter hva jeg forstod en mulighet til å legge merknader til det vi mener er feil og dette vil i stor grad kontrolleres mot originalskjema. La oss derfor best mulig benytte os av den muligheten og dokumentere våre påstander og dermed avvente eventuelle kommende korrigeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Til (18) - Takk for svar, Kristian. Et søk hos RHD med Berge 'Lars' ser ut til å gi full uttelling - men jeg forstår ikke hvorfor det skal være nødvendig med den forkortelsen. Jeg trodde navnet var en bokstavrett gjengivelse av slik det er skrevet i tellingen og burde vel da også med et søk på Berge Larsen gi treff for dem med navnet skrevet Berge Larsen, slik det ser ut til å gjøre her. Er jeg helt på bærtur, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen hansen

Hei Arne. Opplevde det samme som deg. Da jeg søkte på min 'filleonkel' Adolf Martinsen f. 1901, fikk jeg ikke noe resultat, men da jeg skriver Martin som etternavn fikk jeg opp vedkommende. Det viste seg at etternavnet står som Martins. i tellinga. Fant flere med samme forkortelser av navn. En annen ting, min onkel Martinus Hansen f. 1910, far Anton Hansen, står som Martinus Antonsen. Ble denne navneskikken fremdeles brukt i 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.