Gå til innhold
Arkivverket

[#82803] trossamfunn = intet samfunn i 1910-tell, hvor lete nå?


Gjest Hege Mohagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Mohagen

Hvor kan jeg finne mer info om folk som har meldt seg ut av statskirken? F eks hvor blir barna til folk registrert, kalles de dissentere?Dette gjelder ekteparet Jakobine Gustavsen f 1878 i Bergen, og Karl Gustav Gustavsen f 1879 (svensk). Kona m barn bor i Hitterdal i 1910 mens mannen jobber på salpeterverket på Rjukan.Kona er født og oppvokst i Bergen men har har tydeligvis meldt svensk statborgerskap og barna er også svenske statborgere og 'intet samfunn'. Barna er født i hhv Bergen, Sverige, Voss og Heddal. Finner ikke de tre siste barna Gustav, John og Hulda registrert i krikebøker men de to første er funnet fra før: Jonny (Jonnie) f 1897 i Bergen, døpt i Aurland 1903, er ikke K G's barn, ue. Akseliana (Akseline) også ue, K G's barn, født og døpt 1902 i Ödeborg, Sverige, mor og datter tilbake i Aurland i 1903, bosatt sammen med Jakobines foreldre og deres barn.Akseline er konfirmert i Hovin, Spydeberg, måtte de melde seg inn i statskirken igjen for å få barnet konfirmert?Jakobine dør i Rjukan 1916, registrert i kirkeboka vanlig vis, nevnes ikke noe om 'intet samfunn' der. Hva kan dette bety? Meldt seg inn igjen en gang etter 1910?Føler at 1910-tellinga ga meg nye spennende opplysninger men jeg vet ikke hvordan leite videre nå! Lurer på hvor og når ekteparet kan ha giftet seg siden han er fra Sverige og nye opplysninger forteller meg at hun er utmeldt av statskirken, vet ikke når.Noen med videre tips til meg? Mvh Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Mohagen

heisann, fant datteren Hulda Augusta Gustavsen, hun dør av lungebetennelse i 1911, Heddal/Heddal, nr 14. Stemmer med fødselsdato f 19/10 1909, far er Karl Gustav Gustavsen.Fødested Hitterdal, bopel Notodden. Da er vel den ene gjort rede for, men fortsatt mange løse tråder!Hvorfor står det ikke noen notis om at foreldrene og/eller barnet er utmeldt? Skal de registreres uansett samfunn hvis de dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det fantes ikke noe Folkeregister, som dagens, i den tiden du arbeider med. På en måte fungerte Kirkeboka som 'folkeregister', men som sådan meget ufullstendig. 'Intet Samdund' betyr at noen hadde meldt seg ut av Statskirken, men var (ennå) ikke medlem av noen organisert dissenter-menighet. Dissenter-menighetene var ved forordning pliktig til å føre 'kirkebok', som ble kontrollert av amtmannen/fylkesmannen. Erfaringsmessig er mange av disse dissenter 'kirkebøkene' nokså mangelfulle. I en periode var både presten og lensmannen pliktig hvert kvartal å sende inn til skifteretten fortegnelse over alle født, døde etc. i sitt embetsområde. Men disse meldingerne er ofte vanskelig å finne. Svært ofte vil du i Kirkeboka lenger bak og for seg selv finne liste over fødte etc. av dissentere og intet samfunn, så se lenger bak i Kirkeboka. Skulle du konfirmeres, måtte du stå i Statskirken, men det er ikke sikkert at du vil finne vedkommende innført på nytt. Alle måtte begraves. Kirkegården var kommunal og ikke en del av Statskirken. Det var derfor ikke behov for å angi trosanhørighet til den avdøde. Det var folk som vandret gjennom hele livet og først 'kom inn' i Kirkeboka da de ble begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Mohagen

Hei Alvin, tusen takk for oppklarende svar, dette hjalp meg mye. Var ikke sikker på det med konfirmasjon og begravelse. Har for såvidt lett litt i diverse dissenterprotokoller, men veit ikke om jeg leter på rett sted, siden tydeligvis denne familien flyttet på seg masse i løpet av livet!Noen som vet hvilke andre samfunn såfall som fantes rundt Rjukan og Notodden på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.