Gå til innhold
Arkivverket

[#82813] Lesehjelp til skifte i Flåm 1766-1722


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Anno 1769 den 10de april, blev i Anledning efter den hen giorde Tilvarsling holdt en Lovlig Registrering og Vurderings Forretning paa Gaarden Flom i Urlands Skibreede i Yttre Sogns Fogderi beliggende, efter afgagne kone Giertrud Siurs Datter som sammesteds ophold sig og døde, da af Sivert Østensen Flom blev angivet, lige som og Arvingen selv der opholder sig i Ss(?) angav ved Navn Siur Halvorsen har anmeldt sig at være Arving og Søn efter den afdøde. Med havende som Skiftevidner Lensmanden for Urlands Skibreede Velagte Jon Ragnaldsen Oknstad(?) og den Dannemand Bottel Larsen Flom, begge af den Constituerede Foged over Yttre og Indre Sogn Velædle Sr Arent Horch (el. Storch) opnevnte Vurderingsmænd ved denne Forretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Hjertelig takk! Jeg ser faktisk selv at det står 'Sjur Halvorsen', men jeg fikk ikke med meg at det var han som var/påstod å være arving. Jeg trodde sønnen hennes het Sjur Trondsen... Men at han bare kunne komme der og gjøre krav på arv - det var vel ikke så enkelt? Går ut fra at skiftevitnene kjente ham og kunne bekrefte hvem han var. Jeg har derimot ikke fått bekreftet det jeg trodde...Mvh Signe M Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.