Gå til innhold
Arkivverket

[#82817] Benjamin Fyhn


Gjest Leiv Skjerve
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har mottatt følgende mail fra Sverigeog ber om hjelp.Anledningen till att jag hamnade där är, att jag i mina anor har en sjökapten Benjamin Fyhn f. 1783 - som levde i Luleå här i Sverige - och som var gift med Sofia Elisabeth Renmann f. 1813. De hade en dotter Ida Wilhelmina Fyhn gift med Axel Segerström - som var min mormors adoptivföräldrar. Förutom Ida Fyhn fanns det ytterligare 3 döttrar i familjen.Jag har länge sökt efter var Benjamin Fyhn kunde vara född - och när jag idag söker på nätet finner jag en vigselnotering från 1835 i Helsingör i Danmark - där det anges just Benjamins och Sofias namn och födelseårtal. Men jag finner också på nätet en Benjamin Fyhn i din släktsammanställning - och även han är född 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hallo Leiv Skjerve!Når det gjelder 'min' Fyhn-slekt kan jeg ikke dy meg,så her kommer litt om Benjamin Fyhn som jeg har tildelsfra høyesterettsadvokat Erling Fyhns slektshefte 'KornettHans Rasmussen Fyhns efterkommere'(1920 årene),og fabrikantHans Peter Wessel Fyhns artikkel i Dansk PersonalhistoriskTidsskrift,11.rekke 5.bind,København 1944(65.årgang).Sakserlitt fra sistnevnte artikkel først:...Denne Søn,BENJAMINFYHN,der var født 1783(sies å være 18 år ved FT 1801),togsom ganske ung til Søs og fra 1803-04 sejlede han som 2.Styr-mand paa 'Erstatningen',i 1806-07 var han 1.Styrmand paa'Caroline' og erholdt den 9.Maj 1810 Skipperborgerskap iKøbenhavn,hvor han havde sin Bopæl indtil 1835.Aaret 1808ble han viet i København til SOPHIE MAGDALENE PERS,Datter avSnedkermester Pers i Fortunastræde og hustru ANNA KRISTINE.Fyhns Hustru døde 1.Maj 1835 efter længere Tids Sygdom,paahvilket Tidspunkt hendes Mand laa i Helsingør,og hvorfrahan den 2. Maj afsendte et Brev til hende med indlagt 45 Rdl. samt meddeler,at der endnu ingen Rejse er bestemt til Fin-land og bliver formodentlig heller ikke før midt i Maaneden,men dette Brev naaede ikke Hustruen,medens hun var i Live.For sin Hustrus Begravelse betalte Fyhn 135 Rdl.3 Mark og 8Skilling,og Doctor Schwartzkoph modtog for Sygebesøg hos denAfdøde ved hendes sidste Sygdom 25 Rdl.Efter Hustruens Dødses Skibskaptajn Fyhn ikke at have haft Bopæl i København,men skal efter Sigende have bosat sig i Finland som Trælast-handler.(sic!,min anm.)I ders Ægteskap havde de en Søn,LORENTZ WILHELM FYHN,født i København 1809,der ved ModerensDød var paa Rejse som Sømand.Om dennes senere Skæbne erintet oplyst'.Så langt Hans Fyhn i København.Mer kommer.Benjamin Fyhn er sønn av (daværende)overstiger(fra 1780)vedKvikne kopperverk(fra 1789 ved Løkken,overstiger der 1792),LORENTZ ANGELL FYHN (1751-1838),og dennes første kone,GJERTRUD CATHARINA FLOER(1758-1793).De ble gift i Selbu den21/9-1784,men jeg har ikke klart å finne Benjamins dåp der,kan han ha blitt født før ekteskapsinngåelsen,mon tro????.Så langt god natt fra Grefsen.S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hallo og god morgen!Dette var alle tiders 'nyheter',Michael!!.Dette var en overraskelse.Du skulle vel ikke tilfeldigvis vite litt til om dette 'ukjente',første ekteskapet til Lorentz Fyhn, som av en eller annen grunn 'tar' slektsnavnet ANGELL senere i livet.Han er nemlig døpt Lorentz('Hansen')Fyhn ved dåpen i Lille-Fosen(nåværende Kristiansund N)den 10/11-1751.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Så synd,men jeg kommer ikke inn på nettet nå,så jeg får sjekke det opp senere.Faren til Benjamin,Lorentz,kom altsåtil 'Østerdals-verket'(Kvikne kopperverk)i 1780,og etter- fulgte Michael Marstrander som skiktmester der.Hvor han harfått sin bergverksutdannelse er uvisst,men en bror av ham, Rasmus Fredrik Fyhn(1753-1776),døde som bergkadett på Røros,Antakelig i huset hos sin onkel,proviantforvalter(fra 1762) Wilhelm Fyhn(1729-1793),mener å huske at Lorentz ble konfirmert der,så det kan være en 'indikator.'.Hilsen S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Nei,det er ingen forbindelse.Peder(med D)Andersen Fyhn tilhører'Bornholm-slekten' Fyhn,og sønn av denne slektsstamfar,by og Herredsfogd,samt kirkeskriver i Svaneke, Anders Pedersen Fyhn(1654-1711)og kone Johanne Jensdtr. Koefoed(1675-1726/7,begr.9/1).Hun var en av kaptein JensPedersen Koefoeds(1628-91)og Margrethe Sanderdatters(1635-78) 21 barn.Han en av 'Bornholms befriere'anno 1658.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

...rett fødselår på Anders skal være 1664!,for han sies å være 47 år ved hans begravelse i Svaneke den 26/2!!.Denne slekten har vel muligens også(!)sitt 'arnested' på Fyn,og husker jeg ikke helt feil,er det en gård like i nær heten av Østermarie,Fynegaard,som har 'gitt navn' til denne slekten. 'Eiker-slekten' Fyhn er muligens fra Odense,evt.Svendborg, det er ikke kartlagt ennå.En slektshistorie vil ha det til at den har kommet fra 'Tyskland'over Sverige til Norge. Hva nå det måtte bety?.Men nå er vi altfor langt unna tråstarters spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

på min Hjemmeside finnes aneseddel forLorentz Angel Hansen Fyhn, Overstiger ved Løkken Verkhttp://leskjerv.seria.no/aner/0006/7941.htmBarna har her feilaktig blitt benevnt Hansen og HansdatterHans yngste sønn var Benjamin Fyhn. Født 1783. Død ung.Dette synes å være to antagelser og hvis død ikke kan påvisessynes det korekte å være. Utflyttet ungLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei og god kveld!Tampen brenner ,Leiv!.Det er som du antyder at Benjamin ble enkemann i året 1835,for så å gifte seg på nytt samme år. Det synes for meg at din slekts-side er full av feil,og 'gamle' sådanne ,dette gjelder for 'Eiker-slekten'Fyhn.Noen av disse feilene lar seg påvise også i advokat Fyhns slektshefte,han har nok basert seg på Lassen og Delgobesgenealogiske samlinger her på Statsarkivet i Oslo,men også forstander Hornemanns samlinger i Trondheim.Selv har jeg holdt på med å korrigere og feilsøke dette slektsheftet mot primærkildene de siste 10-15 år,etterførst å ha basert meg på å innhente 'tillegsinnformasjon' fra diverse sekundær-kilder,så som slektsbøker utgitt forslekter inngiftet i denne slekt Fyhn,bygdebøker etc.Fra noen utskrifter fra FS/IGI som jeg har fått av min gode venn P.K. Fyhn i Rypefjord,har jeg Benjamin gift i Helsingørden 2/9-1835,hustrus navn ikke nevnt.Det er bare en Benjamin Fyhn overhode i FT 1801,de bodde da på gården Laushus iMeldal.Navnet er unikt i 'vår' slekt Fyhn,har lurt fælt på hvem han kan være oppkalt etter,nå som det er blitt kjentat hans mor het Berit Olsdatter,og kanskje av mer 'beskjeden herkomst' enn sine 2 stemødre,kan det være mulig alikevel athans navn er fra morssiden.Jeg kom ikke inn på scannede kirkebøker i går,så jeg kan ikke si om det kan være enfadder-oppkaling.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Ser nå at han var født utenfor ekteskap,og har vel blitt 'lyst i kjønn og kull' av faren.Dette er hva jeg kan fortelle om Benjamin Fyhns gjøren og laden i København i forbindelse med sitt 1.giftermål. Skriften er sirlig ført med sort blekk:'Benjamin Fyhn fikk som 'skipper fra Trondhiem' borgerskap i København den 9/5-1810.Ble 11/4-1808 innført i kopulasjonsprotokollen for Holmens kirke og 13. s.m. 'viet i huset med kgl. tillatelse' til Sophie Magdalene Pers,datter av snekkermester Pers,boende i Fortunastræde no. 150.Fyhn ble i proto kollen betegnet som 'Styrmand paa Vestindien'.Hilsen S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei og god søndag formiddag!Det ble plutselig helt stille rundt denn tråden, så jeg har lyst til å spørre deg,Leiv,om din svenskehenvendelse nevner noe mer om Benjamin Fyhn i Sverige??. Jeg har nemlig noen flere stensiler om noen av Benjaminsdøtre,en av dem ble visstnok innehaver av et konditori/kafe i en svensk by,men nå kan jeg ikke finne disse igjen.Er nemlig meget interessert i Benjamins senere liv i Sverige,og om han noen gang 'kom seg til Finland'?.Med en hvit og kald førjulshilsen fra 'Tigerstaden'.S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Følgende mail sendt kl 10.14 lordag'Her kommer det jeg har greid å skaffe.Hører fra deg om du finder noen sammenheng med dit kjennskaptil din Benjamin'Svar ikke mottattLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

God kveld Leiv!Ok,og takk så langt.Ser at noen internett-sider ikke har noen 'link' bakover fra Benjamins fars slekt,så hvis noen er interessert kan jeg nevne følgende:Lorentz Angell Fyhns foreldre er 'Sosietetstoller'(fra 1749)HANS FYHN(døpt 6/5-1724 Trondheim død Valderhaug sept.1767, begravet s.st.20/9 '43 år 4mnd. 3 uker og 4 dager'(sic), kalles senere(toll-)inspektør.(Kilde:Borgund mini 1762-1800)Gift 1.gang VF Trondheim den 10/9-1749 med JOHANNE MARGRETHE FRANTZEN,'født 1725',død Lille-Fosen 31/5-1757.Datter av en viss Friederich Frantzen og NN.Gift 2.gang med den langt eldre('født 1735'er feil),rike enken etter skotskfødt kjøpmann i Lille-Fosen,ALEXANDER ABERCROMBY/IE,HELENE FREDRIKKE WESSEL.'f.ca 1711',død 6/3-1816,datter av loskaptein Jan Wessel(1684-1729)og Maren Castberg(ca.1689-1750)(mao.en niese av Tordenskiold!)Det var 4 barn i første ekteskap,ingen i siste.1:Maren Hansdatter Fyhn(døpt Lille-Fosen 20/6-1750,død 'før 1774',uvisst hvor) 2:Lorentz Hansen Fyhn(altså Lorentz Angell F.),døpt Lille- Fosen 10/11-1751,død Meldal 23/9-1838) 3:Rasmud Fredrik Fyhn,døpt Lille-Fosen 4/6-1753,død Røros nov./des. 1776,begr. s.st.8/12. 4:Ingeborg Margrethe Fyhn,døpt Lille-Fosen 15/1-1756,død 28/12-1845 Elgsnes,Trondenes.Hans Fyhn er sønn nr.2 og barn nr.2 av i alt 11 barn av proviant,ammunisjons,og materialforvalter på Munkholmen festning i Trondheim,Rasmus Hansen Fyhn(1684-1748)og Maren Christiansdatter Hoff(ca.1703-1770),igjen eldste sønn til 'Eiker-slekten'Fyhns stamfar,Hans Rasmussen Fyhn(1656/7-1740 )og Karen Nilsdatter Fjerdingstad/'Skotselv'(ca.1665-1735)Sånn hvis det skulle være av interesse for din svenske 'kilde'.Kveldshilsen fra Grefsen.S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

. Ny mail fra Ulf i SverigeDin uppgift att han var belägen med sitt skepp i Helsisngör vid tiden för 1:a hustruns död i maj 1835 - och att han sedan samma år återfinnes som enkling och nygift man i nämnda stad stämmer ju bra med mina uppgifter. Att han sedan skall ha seglat iväg till Finland för att bli timmerhandlare låter väl - som du skriver lite långsökt - då han ju var sjökapten. Att han istället dyker upp i Luleå som sjökapten är ju mera troligt. Det andra du skriver som är av intresse är att hans 1:a hustru dör 1835 efter en längre tids sjukdom. Samma år gifter han om sig med hustru nr 2. Det kan ju tänkas att han levt med hustru nr 2 redan sedan tidigare - pga hustru nr 1:s sjukdom?! I vilket fall har han 2 döttrar registrerade tillsammans med hustru nr 2 - när de bor i Luleå, se nedan. Jag skall dock försöka kolla upp detta lite mer framöver. Jag skickar också nedan den sammanställning jag har om Benjamin och hans familj. Med vänlig hälsning Sjökapten (14) Benjamin Fyhn (Barn 7) Född x/x 1783 i Kvikne, Norge Död x/x 18XX (före 1838) i Luleå? Gift 1:a 1808 i Köpenhamn med Sophie Magadalene Pehrsdatter, d. 1/5 1835 i Köpenhamn, Danmark. Gift 2:a den 2/9 1835 i Sankt Olai församling i Helsingör, Danmark med (15) Sofia Elisabet Renmann (Barn 7) Född 9/1 1813 i Helsingör, Danmark eller i Luleå, Sverige? Död 24/6 1874 i Luleå Barn i 1:a giftet: 1. Lorentz Wilhelm Fyhn, f. x/x 1809 i Köpenhamn, Danmark Barn i 2:a giftet: 2. Sofia Elisabeth Fyhn, f. 21/3 1833 i Helsingör/Luleå? 3. Juliana Maria Fyhn, f. 10/4 1834 ib 4. Fredrika Wilhelmina Fyhn, f. 30/6 1838 Luleå? 5. Ida Bernhardina Fyhn, f. 5/2 1842 ib, se 7 – min mormors adoptivmamma - gift med veterinär Axel Segerström i Uppsala. (Sofia Elisabeth Renman gifter sig en andra gång 1848 i Luleå - med källarmästare Carl Johan Forsberg, f. 22/9 1815 i Luleå - och fick med denne bl.a. en dotter - Jenny Forsberg, f. 5/4 1851 - som med tiden blev hustru nr 2 till min mormor Ebba Koch:s (3) biologiske pappa - bankbokhållare Edvard Magnus Norman. Ida Bernhardina Fyhn var således - förutom adoptivmamma - även styvmoster till min mormor Ebba Koch)Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Dette var da uhyre spennende lesning,Leiv.Imellomtiden har jeg funnet stensilene omkring konditoriet i Luleå, det var datteren Juliana MARIA Fyhn som startet dette foretaket.Jeg stusset også over at hun skulle være født FØR 1835,det kan være som Ulf antyder at fordi hans 1.kone har syk/svakelig over lang tid,har Benjamin 'søkt trøst og kos' annetsteds!!.For så å legalisere det hele ved 1.kones død.Mer kommer.'Borgen'på NRK 1 kaller!!.Mvh S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

...si til Ulf at første kones slektsnavn er PERS, og IKKE Pehrsdatter,hun var datter av snekkermester C.H. PERS,borgerskap 1782 Oldermann i snekkerlauget,jeg har ikke hans fødsels- og dødsår.Dette er altså København.(Kilde:(sekundær)ANTON JEBSEN:'Signerede danske møbler', Hovedstadens snedkere 1800-1900,Thaning og Appel forlag (Herning 1979).Hilsen S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Antatt dødstidspunkt for Benjamin Fyhn (i Luleå ?) skal vel da være 'före 1848' (ikke 1838) ? Han var altså f. utenom ekteskap og døpt i Kvikne (i Hedmark) 6 Okt 1782.Kirkeboken i Helsingør vil kanskje vise at el. om de to første døtrene 'i 2. ekteskap' (f. 1833 og 1834) ble født av frk. Renmann mens skipper Benjamin fremdeles var gift i København. Skjønt han kanskje ikke fant noen grunn til å gjøre nummer av denne omstendighet (tilligemed i et annet land) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Det er noget, der ikke stemmer her.I kirkebogen for Trinitatis i København findes disse 2 indførsler:1833: Anna Sophie Fóyn, født 21 marts - døbt 1. fredag efter Pinse.Forældre: 'Moderen Sophie Elisabeth Renman i Aabenraa 224. Udlagt Barnefader Skibsfórer Rasmus Fóyn'1834: Juliane Marie Fyhn, født 10 april - døbt 23 maj.Forældre: 'Skibsfórer Rasmus Fyhn og Hustrue Sophie Elisabeth Reimann Aabenraa No.(?)'AO: København, Sokkelund, Trinitatis 1831-1836, opslag 403 og 474.-----Aabenraa er i dette tilfælde en gade i Kbhvn.Jeg finder ikke nogen vielse i Trinitatis.Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kan 'Benjamin Fyhn' (1782-før1848?) i tillegg ev. hatt fornavnet 'Rasmus', kan fornavnet ev. være skrevet feil (for 'Benjamin'), eller er det virkelig snakk om en annen 'barnefader' til disse pikebarna, som altså er (født/?) døpt i København, og ikke i Helsingør (eller Luleå) ?Om det er 'vår Benjamin' synes det i alle fall klart at pikebarna er unnfanget og født u.e. mens barnefaderen fremdeles var gift med sin (muligens allerede syke) 1. hustru i København (død der 1. mai 1835).Og barnas mor, Sofia Elisabet Renmann (9/1-1813 - 24/6 1874 Luleå) ser altså ut til å ha bodd i Aabenrå gd. 255 i København i 1833 og 1834 (kanskje hun også var født i København ?). Inntil 1835 var vel København også Benjamin's faste bopæl. I 1835 lå altså Benjamin med sitt skip i Helsingør, og giftet seg der s.å. (2 Sep 1835 i St. Olai menighet, Helsingør) med (den medbragte) barnemoder.(Om det da er snakk om Benjamin, og ikke en 'Rasmus Fóyn').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.