Gå til innhold
Arkivverket

[#82818] Oberst Jacob Bülow (d 1.10. 1686)


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Oberst Bülow (iflg Ovenstad sønn av Amtmann Christian Bülow til Smidstrup , av Wendendorff linjen, og hustru Anna Beck Jacobsdatter) var gift med Anne Catharina Trane (døde 1712 på Aker Gård, Hamar) datter av Sogneprest Samuel Povelsen Trane og Bente Jacobsdtr Hiorth. Det jeg er ute etter å finne ut er om det var barn i ekteskapet mellom Jacob B og Anne Catharina T ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiPå SAH finnes det et maskinskrevet manuskript om beboerne og eierne på Åker. Det er mulig det kan stå noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg skal innom der neste uke, så da skal jeg seOg PØS er pensjonist nå og er nok mye på torpet sitt i Sverige. Jeg snakket med han senest i går i tlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Jeg løfter dette emne fram i håp om at nye lesere har kommet til og muligens kjenner noe til dette. Anna Cathrina ble etter Bülows død gift med Amtmann Giord Andersen, så kanskje det event kan finnes noe om dette ekteparet som kan peke mot barn i Annas 1. ekteskap? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Giord Andersen var mye, men ikke amtmann. Han var heller ikke gift med Anna Cathrina, men med søsteren Elisabeth Samuelsdatter Thrane (som levde litt lenger enn forannevnte A.C.).Eventuelle barn av Bülow er utenfor mitt 'område'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Geir !Litt rask med Amtmann (?), han var vel b l a kammerråd Giord Andersen. I flg kilder så kommer det vel frem en god del opplysninger om disse folkene: S H Finne-Grønn i 'Norsk Tidsskrift for genealogi' bd 2, 1920, og C S Schildbred i 'Norsk Slekthistorisk Tidsskrift', bd 16, 1958. I Ovenstads Mil biografi blir det også sagt at Bülow var gift med Anna Cathrina Trane, og at hun døde på Aker Gård i 1712. Simon Ellefsen peker også på i sin oversikt 'Trane 1' at Anna Cathrina Trane var gift med Oberst Jacob von Bülow, ref 23 Axel Kielland: Stamtavle over Familien Kielland samt ... (1878), s. 58 og 59 Ole Martin Kinnapel: Slekten Trane fra Viborg (Kristiansund 1978), s. 13 . Disse kildene jo være feil, men jeg tviler !!?? Hva er i tilfelle din kilde for at Bülow var gift med Elisabeth Samuelsdatter Trane m? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Geir ! Nu tror jeg du har rett i dette med Elisabet. Sjekket litt mere i min notater og ser at han også var gift med søstren Elisabeth. Jeg tror at Elisabeth var hans siste giftermål ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Geir ! Dette blir mye frem og tilbake, og det ender nok tilslutt opp med at du har rett, og at event Ovenstad har feil: Elisabeth var klart gift med Giord Andersen, og hun døde i 1713, Anna Catharina som var gift med Jacob Bülow skal ha dødd i 1712, slik at opplysningene om hun giftet seg med Giord etter Bülow død i 1786, slik Ovenstad anfører må være feil. Da er vi vel stort sett enige, beklager at dette kom skjevt ut, det er ikke alltid at ens kilder stemmer. Barn av Bülow og Anna Cathrina er fortsatt ett spm ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Lars Ove ! Det ble litt feil her med ett par innlegg. Skulle ikke ha trukket inn det som Ovenstad skrev, det ser ut til å være litt usikkert ! Nei, jeg fikk ikke noen tilbakemelding fra deg m h t SAH. Hvis du har noe så tror jeg at du muligens har min gamle e-mail adr. Bytt i tilfelle ut bredband.net med haugland.st, før @ er det som tidligere. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OkDet finnes altså et maskinskrevet manuskript om 'alt' aom har skjedd på Åker gård. Jeg så på det senest i går og tenkte jeg skulle skanne den delen som omhandler eiere og beboere der opp igjennom tidene.Men den delen som omhandler hva de dyrket, hvor mange husdyr de hadde osv må jeg hoppe over. Jeg tror hele manuskriptet er på vel 300 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jan Erling, mht. Bülows enke som skulle ha ektet Giord Andersen så er ikke dette litt usikkert - der er udiskutabelt feil! (Ovenstad er nok ikke feilfri, dette er ikke et enestående tilfelle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Om Gjord Andersen kan vi lese følgende i boken'Gamle Christiania-billeder' av Alf Collett(1893).Fra kapittelet 'formuesforhold i ældre tid,side 402,står det;'Kommerceraad,siden justisraad og overhoffrettsassessor Gjord Andersen,en jyde(død 1720),var i begynnelsen av 1700- tallet generaltollforvalter søndenfjells og en rik mann, som bl.a. eide hele den østlige del av skogstrekningen Nordmarka ved Oslo(her Christiania)samt gårdene Aker/Åker og Disen i Hedmark(her'på Hedemarken').Av hans 2 døtre ble den ene,Benedicte,gift med general- løytnant Hans Henrich Scheel,fra hvem den norske familie av dette navn nedstammer,den andre,Dorothea,med stifs- befalingsmann i Christiania,Fredrich Otto Rappe. Min interesse for mannen skyldes at han var medeier i Fosses holm-godset på Eiker fra 1697,sammen med Jørgen Poulsen Neumann(1653-1709),som de kjøpte av Gabriel Marcelis for 10.500 rdl.Neumann ble senere ene-eier.Hilsen S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Sven Erling ! Det ble litt frem og tilbake her over noen innlegg, men nu er jeg tilbake på 'track'. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om Giord Andersen er det mer enn nok materiale til å fylle en bok hvorav det Ola Teige har skrevet er det langt mest interessante.Men da Sven Erling trekker inn Aker i Vang, mener jeg etter hukommelsen at dette bare er en parantes mht. G.A., Aker ble kjøpt og solgt samme år (1712, oberst Jørgen Otto Brockenhuus overtok etter G.A.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.