Gå til innhold
Arkivverket

[#82825] Kva er ei viserjente


Gjest Jon Sværen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Sværen

I FT 1910 er det KUN 1 jenta ei heile landet som er viserjente. Kva er ei viserjente ? Kva er / var hennar oppgåve i denne heimen ? Ho er tross alt berre 12 år.ID på jenta er: pf01036717000505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Visergutt er meir kjent. Ein visergutt er ein ærensgut, ein som spring ærend, ofte i ein butikk eller kontor. Eksisterte vel i alle høve til ut på femtitalet. Ei viserjente er vel vel tilsvarande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Sidan denne jenta var den einaste i heile Noreg, så MÅTTE eg .... og eg veit dessutan ein god del om hennar ætterkomare.Takk for svaret, Jan !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Haaland

Jeg registrer folketellingen for Kristiania i 1923, og der er det en del viserpiker. Formen viserjente har jeg ikke sett.mvhBjørn H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Bjørn: Viserjente er trulig Nynorsk, mens viserpiker er bokmål på det same yrket i FT Kristiania 1923.Og sidan du heller ikkje hadde sett denne formen, så vart det fristande å bruka i Arkivformumet.Formen viserjente er nok nytt for oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger  Forsmo

Da jeg var 15 år jobbet jeg som visergutt i Stavanger og i Stavenger hette den kvinnelige for Viserjente:. Men det ble også brukt ærendsgutt eller ærendsjente.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Eg vil tru at det er ei god stuuuund etter 1910 du var visergut i Stavanger, Birger. Men i Stavanger var ein vel ikkje kjent for bruken av nynorsk ?Samtidig vart det brukt ærendsgutt, og sjølv om ein i Stavanger brukte gutt (ikkje gut - guten), så er det å gå ærend noko eg hugsar vi gjorde for mor på 50 og 60-talet.Som trådstratar har eg (og vi andre i AF) fått mange oppl om ei viserjente både frå Jan, Bjørn og no Birger. Tusen takk !Og då er det eit spyrsmål om evt nye innlegg om viserjenter høyrer under BF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger  Forsmo

Jeg burde vel også sagt at enkelte sa Ærendsjente og Ærendsgutt. Det var kansje det mest brukte i den tiden jeg ble gammel nok til å bruke varemotorsykkel. Da kjørte jeg ærend.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg var ærendsgutt eller brødgutt i Egersund siste del av 1970-åra, sykkel med stort hjul bak og lite foran, med sveiset kasse over.Apropos ærend: Datteren til mitt søskenbarn bodde på en gård langt fra sentrum. Når de var i byen hos besteforeldrene, gikk de gjerne ærend.En kveld lød slutten av kveldsbønnen slik: '.. makten og æren - gå æren for mormor - i evighet, amen!'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Jeg husker filmtittelen 'Løperjenten', men ikke så mye fra handlingen. Wikipedia: Løperjenten beskriver Bergen anno 1948. Filmens protagonist er den syv år gamle Kamilla, som vokser opp i et samfunn under gjenoppbygging og i en familie i full oppløsning. Foreldrene er mest opptatt av penger og seg selv. Men i sin jevnaldrende venn Svein finner Kamilla kjærligheten og solidariteten hun savner. Sammen går de to barna storøyde gjennom et liv og en tilværelse preget av svartebørs og ekteskapskriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.