Gå til innhold
Arkivverket

[#82831] ole olsen, vågå, f. 1814, gift i balsfjord 1837 m maren birgitte, f. 1812


Gjest Carl Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl Olsen

Hei. Ja, hvorfor Ole Olsen havnet i Nord-Norge og Balsfjord. Ved søk på Ole Olsen får jeg opp en Ole Olsen f. i 1807, og ikke i 1814 som vi har fått av gammel slekt.Hilsen Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Nå kommer vi jo ikke inn på de skannede kirkebøkene før tidligst fredag, men på Familysearch fant jeg at vielsen var 15. november 1837 i Tromsø. (Kirkebøkene for Balsfjord begynner først senere.) På FS var ikke fedrenes navn lagt inn, så det betyr kanskje at navnene ikke sto i kirkeboka heller? Har du sett vielsesregistreringen, Carl?Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Olsen

Hei, Anne-Lise Nei, jeg har ikke sett slike papirer. Det er mange persondataer av barn som ikke stemmer med de opplysningene jeg sitter inne med. Andrea olsdtr på rhd og Andrine i mine notater. Andrine er et navn som har gått i arv av flere personer i slekta. Det gjelder min kones som kommer fra Malangen i Troms.Hilsen Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

På FS står det Andrine på dåpen hennes. Det er mange unøyaktigheter med navn i folketellingen, synes jeg. Name Andrine OlsenBaptism/Christening Date 17 Oct 1841Baptism/Christening Place TROMSO, TROMS, NORWAYBirth Date 21 Sep 1841Father's Name Ole Olsen Mother's Name Maren Bergitte Olsdr Indexing Project (Batch) Number C42540-3System Origin Norway-EASySource Film Number 307181 I Vågå har jeg forløpig funnet tre som er f. 1814, født hhv. 4. mai, 6. juni og 28. oktober, men en får jo ikke sjekket i kirkebøkene ennå på verken dåp eller utflytting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Men om så er: 04.05.1814 Næset, 06.06.1814 Enstulen og 28.10 Laurgard , De to første i hovedbygden, Laurgard på Sel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ang. innl. 4) Du snakker om Kirkebøker for Tromsø og Kirkebøker for Balsfjord. Balsfjord og Malangen var en del av Tromsø Prestegjeld til 1856! Kirkeboka for Tromsø, og således også for Balsfjord, begynner i 1753. Det er litt uklart hva trådstarteren er ute etter. Hvorfor havnet så Ole fra Vågå oppe i Balsfjord, det er i grunnen et interessant spørsmål. Men det vil vi vel aldri få svar på. Det var jo tusener av 'søringer' som drog nordover. For noen av dem vet vi hvorfor, men årsaken for de fleste vet vi ikke. Men arbeid og landnåm med egen gård var en viktig årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Dette er de barna som er registrert i FS med disse foreldrene:Name Brynnild Olai Olsen Baptism/Christening Date 15 May 1837 Baptism/Christening Place , TROMSO, TROMS, NORWAY Birth Date 01 Mar 1837Name Elisabeth Olsen Baptism/Christening Date 25 Aug 1839 Baptism/Christening Place , TROMSO, TROMS, NORWAY Birth Date 14 Jul 1839Name Ole Marthin Olsen Baptism/Christening Date 27 May 1844 Baptism/Christening Place , TROMSO, TROMS, NORWAY Birth Date 16 Nov 1843Name Pretrikke Margrethe Olsen Baptism/Christening Date 01 Jun 1846 Baptism/Christening Place , TROMSO, TROMS, NORWAY Birth Date 08 Feb 1846Name Peter Andreas Olsen Baptism/Christening Date 02 Oct 1848 Baptism/Christening Place , TROMSO, TROMS, NORWAY Birth Date 06 Aug 1848Name Andrine Olsen Baptism/Christening Date 17 Oct 1841 Baptism/Christening Place , TROMSO, TROMS, NORWAY Birth Date 21 Sep 1841Name Andreas Carl Olsen Baptism/Christening Date 16 Jun 1851 Baptism/Christening Place , TROMSO, TROMS, NORWAY Birth Date 12 Jan 1851Name Regine Bergite Olsen Baptism/Christening Date 21 Aug 1853 Baptism/Christening Place , TROMSO, TROMS, NORWAY Birth Date 12 Jul 1853Kanskje opplysningene fra familien er riktige og det er blitt feil nedskrevet i tellingen? Eller transkripsjonene er feil.. Mange muligheter.Det er jamen lenge til fredag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Til (13) Ja, det var det jeg mente: At en måtte se i kirkebøkene for Tromsø for å finne vielsen oppgitt i overskriften. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Carl. Jeg går ut fra som en selvfølge at du kjenner til hva Ytreberg skriver i Malangen Bygdebok om gården Sjåvikøra og Ole og hele hans familie. Ole skulle jo være skredder, 'Skredder-Ola' og spilte klarinett. Når Kirkebøkene er tilgjengelig igjen, ta en titt på lysningen. Der kan det ofte finnes opplysninger som ikke kommer med i Kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Olsen

hei igjen til alle dere som har funnet det like spennende som jeg å forske på denne slekta som jeg har vært en del av i så mange år. Saken er den at jeg ikke har bygdeboka for Balsfjord og Malangen tilgjengelig akkurat nå. Jeg bor i Tromsø og bøkene befinner seg per dato på min kones hjemsted på Forøya i Malangen i Troms. Jeg er så spent på hva som vil skje heretter. Mange i familien har støttet seg på synsinger og vise versa. Takk til dere alle som har bistått. Hilsen Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Har du kjennskap til når Ole Olsen døde, og i så fall hvor gammel han ble ifølge kirkeboka?Jeg har en Ole Olsen som utflyttet fra Sel til Nordland i 1834, men han er født i 1815.Jeg tenker at dersom alder i 1865 er lest/registrert som 59 i stedet for 51, så kan dette kanskje bekreftes/avkreftes av alder ved død.Og at han oppga Nordland som destinasjon trenger ikke være til hinder for at han fortsatte nordover til Balsfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ad. 18 19. Omtrent alle som skulle til et eller annet sted nord for Salten, angav 'Nordland' eller 'Nordlandene' som deres destinasjon, men et lite unntak for Finnmarken. Om Ole heter det at han reiste nordover i 22-års alderen. De skulle være fem ungdommer i lag, over Dovre kom de ut for røvere og en av ungdommene: Guttorm fikk et dolkestikk i armen. Ole kom først til Tromsø og senere til Haugen i Malangen hvor han var i tjeneste til han giftet seg i 1837, og noen år senere overtok han svigerfarens gård på Sjåvikøra. Balsfjord bygdebok (mellom annet på nett) omhandler ikke Malangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei !Fra F.S.1837.Håper at det virker og ikke blir borte med det første, men det er jeg ikke så sikker på, muligens så vet dere andre også om det fra før ?LenkeMvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, igjen.Ole og Maren Bergithe ble viet 15. november 1837 og det står ikke navn på fedre der: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 8 (1829-1837), Ekteviede 1837, side 720-721. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9703&idx_id=9703&uid=ny&idx_side=-199>Lenke (nederst) Her er forlovererklæringen fra september samme år. Ole oppgis å være 30 år (i 1837, dvs. f.1807) og konfirmert i Vågå ifølge attest fra presten Krag (tror jeg det står..) Troms fylke, Tromsø, Forlovererklæringer nr. 1 (1836-1838), Forlovererklæringer 1837, uten sidenr. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Olsen

Hei, igjen Anne-Lise Det er meg en gåte hvordan du kan finne fram i dette. Og det er jo et mysterium at årstallene varierer så til de grader. Men, kan jeg be deg om hjelp til å oversette eller tyde det som står i denne forlovererklæringen? Jeg er ikke i stand til å lese det. Hvilken kirke er så dette? Enda en gang hjertelig takk for at du har stått på. Jeg er deg stor takk skyldig. Mvh Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Olsen

Hei Jeg forsøker meg på militære ruller for Gudbrandsdalske skiløperkompani. Men jeg vet ikke hvilket årstall disse rullene er fra. Jeg søkte på fødselsdato 1807 og fikk opp: 2518 Ole Olsen, f. 1807/04? Biøelstad. Far: Ole. Stilling Hmd. Prestegjeld Vågå. Merknad: Udyktig. Det kan hende det er et villspor. Var ikke mye annet å hente derfra. Mvh Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.