Gå til innhold
Arkivverket

[#82837] Hvor og når døde Oline Sofie Lund (f. Rinnan) i Sørkjosen/Nordreisa/Skjervøy?


Gjest Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Ved folketellingen 1900 bodde Oline Sofie Lund (født Rinnan) på Nikkeby i Nordreisa sammen med sin ugifte datter Othilie Petrea (født 25.april 1879). Oline Sofie Lund (født 8.mai 1842 i Trondheim som datter av Otter Rinnan) var da enke og drev dampskipsekspedisjon, poståpneri, landhandel og gårdsbruk. Her er de i 1900 - Lenke .Jeg finner hverken Oline Sofie Lund eller datteren Othilie Petrea Lund i folketellingen 1910.Er det noen som vet hvor det ble av disse to - og når og hvor de døde?Oline Sofie Lund var enke etter handelsmann Johan Schjelderup Lund i Sørkjosen (7/5 1838 - 29/3 1888). De var blitt gift 5.mars 1869 i Nordreisa. I tillegg til datteren Othilie Petrea fikk paret to sønner som begge het Georg Wilhelm (født henholdsvis 1869 og 1881), men som begge døde som spebarn. Kjenner noen til flere barn av dette paret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld, gravstedet til Johan Schjeldrup Lund:Navn Johan Schelderup LundDød dato 2903 1888Felt FRad 8Gravnr 13 Gravplass NordreisaFylke/Kommune Troms/NordreisaKirkesogn NordreisaPrestegjeld Prosti Nord-Troms Prosti

bilete10607.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er sønnen Johan H i 1875 - [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1941&kenr=005&bnr=0096&lnr=00>LenkeI 1900 var Johan H gift og bosatt som handelsmann i Hammerfest Lenkeog i 1910 var familien kommet til Harstad - LenkeDe har barn født i Finland, Hammerfest, Nordreisa og Harstad.Birger Ernst, f. 1903 – Nordreisa - LenkeCharles Hilmar, f. 1904 – Nordreisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Takk, Grethe - men ja, dette visste jeg fra før; jeg har til og med selv vært ved graven i innlegg (2) og fotografert den. Jeg kjenner også til sidespranget som du nevner i innlegg (4) - og han hadde fler!Men nå var det altså hans enke Oline Sofie f. Rinnan og datteren Othilie Petrea jeg leter etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Takk for forslaget, men dette er nok ikke riktig person.Her er den samme Oldine ved folketellingen 1900 - Lenke - og her er hun oppført som ugift tjenestepige hos familien Lund på Elvevold, der hun også er ti år senere. ''Min'' Oline Lund drev dampskipsekspedisjon, landhandel og poståpneri på Nikkeby i 1900, jfr. innlegg 1.Er det noen andre som vet hvor det ble av Oline Sofie Lund i Nordreisa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Datteren Othilia Lund på Nikkeby ble gift 8.februar 1905 i Nordreisa med handelsmann Rikard Floer i Sørvær (født 1868 i Loppa) - se det første paret i 1905 her Lenke (Troms fylke, Nordreisa i Skjervøy, Ministerialbok nr. 17 (1895-1911), Ekteviede 1905, side 165).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er endelig Oline Lund i 1910 (nå kalt Lina Lund), boende hos sin avdøde manns bror Peder (Borch) Lund på Sørkjosen i Nordreisa - Lenke. Her bor også Olines datteren Othilie Petrea (''Otta'') Floer (f.Lund) sammen med datteren Olaug Floer (f. 16/3 1906?) og sønnen Rikard Floer (f. 4/12 1907 i Hasvik). (Othilie Floers mann Rikard er i 1910 handelsbetjent hos handelsmann Arthur Buck i Hasvik i Finnmark.)Dermed vet vi at Oline (Lina) Lund levde og bodde på Sørkjosen i 1910. Hvor ble det så av henne deretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Takk for det, Grethe! Ekteskapsinngåelsen mellom Rikard Floer og Othilie Lund lenket jeg forøvrig til i mitt innlegg 9, også, men da til selve kirkeboken.Men igjen: Det er Oline (''Lina'') Sofie Lunds dødsfall jeg søker. Ifølge FamilySearch døde hun i 1920, men det oppgis ikke hvor dette skjedde og heller ikke kilden for denne opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.