Gå til innhold
Arkivverket

[#82846] Hele familier borte i folketelling 1910


Gjest Birgith Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgith Andreassen

En mann som bodde i Sandnessjøen fra 1860 til 1935 er ikke med i tellingen. Han var gift to ganger, og hadde mange barn. Ingen i den store familien er nevnt, men det fantes en telling i Stamnes, for jeg finner annen slekt der som er 'telt'. Et annet sted finner jeg en grandonkel som kom fra Sandnessjøen til Kristiansund. Han var født 9-1-1872, men ble i tellingen nevnt som født i 'Sandosø' 19-2-1872... Så lurer jeg på hvorfor man ikke kan søke på navn og fødselsårstall. Man vet jo ikke alltid dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Alt som du finner i FT1910 er ettr hva som ble skrevet på registreringskjema. Er det ført rart der er også resuiltatet feil og rart.Du kan lage enkelt søk og bruke * (stjerne) som erstatning for manglende/usikre bokstaver f.eks. *stian* for både Kristian og Christian m.m.Men noen skjema kan også ha kommet bort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg lurer framdeles på det siste jeg spurte om. Jeg leter etter noen med kjent navn og årstall, men når jeg slår inn det, får jeg 0 til svar. Mener du at jeg skal slå inn diverse stjerner etter årstallet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Legg ut opplysninger for disse personene du ikke finner, så er det sikkert noen som kan hjelpe og evt. finne og forklare.Uten konkretisering er det jo vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Takk for det. Den ene har folk hjulpet meg å lete etter i flere år. Han er vel trolig borte. Han het Helmer Theodor Bæk Hansen, var født i Sandnessjøen, Stamnes 17-4-1869. Siste spor er når han blir far til en datter ,Oldine i Stamnes i 1892(eller3)Den andre,-den forsvunne familiemannen vet jeg jo bodde i Sandnessjøen til sin død i 1935. Jeg leter ikke etter ham, men lurte bare på hvorfor han ikke ble registrert når resten av 'bøgda' ble! Selv om jeg er utrolig glad for gode råd, vil jeg fryktelig gjerne ha svar på det enkle spørsmål: Kan man søke på navn og årstall UTEN å ha med måned og år? Noen må da kunne si JA eller NEI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Birgith: Ja!Du bruker .* til å forkorte først eller sist i eit uttrykk.Dersom du t.d. veit at du leiter etter nokon som er fødd i 1906, skriv du 1906.*Dersom du søkjer med 190.* , får du treff på 1900-09.Namn kan òg forkortast. F.eks. vil Mart.* gje deg treff på Martha, Marthe, Marte, Marta, Martinus, Marthine osv.Eller du kan søkje på .*sten og få treff på Josten, Østen, Torsten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

De manglene vi avdekker ved våre kompletthetskontroller, er mangler som skyldes at utfylte lister har blitt tatt ut eller har blitt forlagt - mest trolig i SSB før tellinga ble avlevert til Arkivverket. Vi kan beregne hva som mangler, fordi SSB har statistikk over antall boliger og antall innbyggere.Vi kan imidlertid ikke 100 % utelukke at enkelte familier ved en feiltakelse ikke ble talt i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Birgith (8)Er han på Lofotfiske? Her er en Helmer Hansen som er telt i Øksnes, sammen med andre fiskere, tror jeg. Det er to spørsmålstegn i fødselsdatoen hans. LenkeMvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Man er ikke nødt til å bruke * i datofeltet. Jeg har f.eks. søkt etter 1892, uten noe mer, i tillegg til fornavn, og fikk da tilslag på den jeg søkte etter (det var ikke så veldig mange med samme navnet i den årgangen).En annen ting er at det faktisk ikke er ført full fødselsdato på alle personer, f.eks. på en tipptippoldefar av meg som var f. i 1829. Han måtte jeg prøve meg mye frem med for å finne, for han var på legd, men jeg visste ikke akkurat hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune W Wiik

Hei ! Ser av flere innlegg at det er store 'mangler' i det utlagte materialet. Selv har jeg nesten ikke funnet noen av mine slektninger i Kristiania. Jeg vet fra de kommunale folketellingene (samt egne opplysninger) at de bodde i byen, men kan ikke finne dem. Har forsøkt en rekke varianter av søkemuligheter uten hell. F.eks. har jeg enda ikke funnet Rathkesgate i FT for Kristiania. Har dere noen oversikt over hvilke distrikter eller tellekretser som mangler?mvhRune Wiik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Tusen takk for hjelp,alle sammen! Anne-Lise,-denne Helmer har jeg 'studert' før, og funnet ut at det faktisk ble født et barn ved det navn i Øksnes på den tid.Altså ikke 'min'Helmer.Om noen finner Helmer for meg vil jeg bli 'uhorvelig' glad. Jeg har nesten hver dag i to år lett etter han og broren Jørgen. Sistnevnte dukka opp nå i den nye tellingen, men HVOR ER HELMER???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(15) Se mitt innlegg 11 med lenke.(16) Han kan altså mangle. Eller han kan for eksempel ha vært i Amerika på tellingstidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Lundquist

Jeg også opplevde at en hel familie var blitt borte i FT1910 i forhold til hva som var registrert i FT1900. Men etter mye leting fant jeg alle 8 barna og deres far. De var da spredd i by og bygd. Deres moder fant jeg da ikke. Og det var nok grunnen til at familien hadde blitt splittet opp. Gikk gjennon kirkeboken for perioden 1900 - 1910 og fant ut at barnas moder døde i 1903. Så FT1910 løser noen ubesvarte spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Ja,-jeg har jo lurt på om gutten fant det best å emigrere,eller dra til sjøs da han i ung alder ble far uten å være gift... Folk som har hjulpet meg å lete fant ham dog ikke i skipslister eller i Amerika og jeg har ikke funnet ham hverken som utflyttet eller død i Stamnes.Kanskje var han død før 1900-tellinga. På den andre siden trodde jeg jo det også om broren Jørgen etter som han også mangla i 1900-tellinga.Jeg har sjekka det som finnes av kirkebøker i Nordland,-viede,-foreldre til,-fadder til,-forlover til osv. SØKK VEKK!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Henriksen

Jeg lette også en del før jeg fant min bestefar i 1910-tellinga. Så vidt vi vet bodde han heile sitt liv i Lenvik, Troms, bortsett fra to år i Odda 1918-1919. Jeg søkte på ulike skrivemåter av navn, og på fødselsdatoen. Jeg utvida søket først til heile Troms, deretter til nabofylkene. Og da fant jeg han: som mannskap ombord i fiskeskøyta 'Aslaug' som var i Kjøllefjord i Finnmark på tellingstidspunktet. (Dette var under høstsesongen i Finnmark, de var på 'haust-finnmarka' som de sa...) Av de 6 ombord, alle fra Lenvik, er det bare 2 som også er registret i folketellinga i Lenvik, og da riktig som fraværende. - De som har foretatt tellinga har kanskje også utført dette noe ulikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Ja, man kan finne sine på 'de underligste' steder! Den familien som ikke er telt hos meg, var nok tilstede i Sandnessjøen hele livet. Husfar var postfører og en 'kjent person' i byen. Den andre jeg har lett etter i flere år finner jeg nok ikke. Kanskje døde han før 1900. Jeg skulle 'guldforgylle' det menneske som greier å finne denne Helmer Theodor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Tusen takk, men det er nok ikke min. Alle i Stamnes og forsåvidt resten av Nordland er behørig sjekka ut via kirkebøker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.