Gå til innhold
Arkivverket

[#82854] Datafeil i FT 1910


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Er det noe sted for registrering av datafeil? Her er i alle fall en feil: Lenke Harit Pedersen skal være Marit Pedersen.Jeg hadde i det hele tatt problemer med å finne denne familien, trolig fordi de andre tre har dobbelt fornavn. Hvordan søker man best på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det vil bli opprettet en korrekturfunksjon. Men står det 'Harit' i originalen, vil det bli stående - eventuelt med en merknad (alt ettersom hvordan korrekturfunksjonen blir seende ut).Du kan trunkere søkene dine med *. Pet* finner alt som begynner på Pet.Doble fornavn skal imidlertid ikke være moe problem, da navnene behandles hver for seg. Du finner Petter Rudolf Pedersen i det kildespesifikke søket (http://da.digitalarkivet.no/ft/sok/1910/) dersom du bruker fornavn lik Petter og etternavn lik Pedersen. Hvis du setter inn årstall i feltet for fødselsdato, må du passe på å trunkere: 1884*I det enkle søket kommer Petter Rudolf Pedersen på fjerdeplass hvis du søker på ordene: Petter Pedersen 1884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Forresten er det 5 kvinner i folketellingen 1910 som heter Harit og man kan vel ha grunn til å tro at de alle egentlig heter Marit. I Folketellingen fra 1900 er det 3 kvinner som heter Harit, men ikke de samme som i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Det er litt feil i databasen....Et eksempel er: Jeg skal lete etter personen Dagmar Strand Mathisen boende i Christiania...Først lar personen hete Dagmar... Da får jeg 3908 treffLegger så til født 1876 og får null treffLegger så til født 1876* og får 27 treffLegger så til født i Bergen og får 2 treffHvis jeg tar vekk født 1876* og lar Bergen være får jeg 154 treffTar jeg vekk * etter 1876 får o treff....Hvorfor må jeg legge * etter årstallet for å få noen treff....Dette må en kunne få opplyst før en skal søke i søketips eller nyttige tips....!!!!! ellers så kommer mange til å rote seg bort i dataene, da alle ikke er like pragmatiske og så søker vidt som en må... eller finner løsningene på problemer så kjapt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

5: Enig i siste avsnitt. Det skulle være god plass på søkesida (velmenende tips).Behovet viser seg ved at de samme spørsmålene stadig gjentas. Søkeforklaringene er godt hjemt og er mangelfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Til (6) om søkeforklaringene, som jeg nå har lest, vil jeg foreslå:Under Trunkering legges det inn et eksempel vedrørende dato. Dessuten kan man kanskje legge inn et valg til venstre som heter 'Søk på dato'. Det er jo noen steder at man får tilslag på et årstall uten * etter. Da mangler resten av datoen i folketellingen.Et tredje alternativ er å skrive på søkeforsiden forskjellen mellom tidligere søking der man kunne velge mellom 'begynner med', 'inneholder' og 'er lik' og hvordan man får til dette nå.Ellers er jeg jo godt fornøyd med den nye folketellingen og søkemulighetene, så det å søke er jo bare et tilvenningsspørsmål.Vil det bli mulig å legge inn bilde av eiendommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Søkeforklaringene kan nok alltid bli bedre, og de vil garantert bli revidert. Men ikke denne helga ... :)Det vil nok ikke bli mulighet til å legge inn bilder koblet til selve folketellinga 1910, men vi har snakket om mulighet for å legge inn gårdsbilder på et eller annet vis - uten at dette er avklart på nåværende tidspunkt. Tanken er omtrent den at du skal kunne legge inn et gårdsbilde og registrere det med kommunenummer, gårdsnummer og bruksnummer (eventuelt mer). Når du søker etter en eiendom i eiendomssøket (http://da.digitalarkivet.no/sok/eiendom_avansert/), vil du da få lenke til alle forekomster av denne eiendommen i vårt materiale, inkludert bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.