Gå til innhold
Arkivverket

[#82858] Halvbroren - straffange Hans Kristian Brun Olsen, f Fredrikshald 1893


Gjest Sigurd Ostrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Ostrem

I FT1910 har jeg funnet ut at min oldemor hadde en halvbror. Han var da 16 år og satt i fengsel!Hans Kristian Brun Olsen ble født 24.12.1893 i Fredrikshald (Halden). Foreldrene var styrmand Oskar Kristian August Brun og tjenestepike Augusta Mathilde Andersen (min tippoldemor). Da sønnen ble døpt 25.03.1894 var Oskar tilsjøs. Foreldrene var ikke gift. Augusta Mathilde var fra Halden, hvor hun ble født 1873, og konfirmert 1887. Hun flyttet til Kristiania i 1895.I FT1900 bor 'Kristian Olsen' i Halden hos sine besteforeldre Anna Marie og August Marinius Andersen, og det står der at han var deres pleiesønn. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f00101&gardpostnr=1170&personpostnr=5343#nedre>Lenke Før jeg fikk tilgang til FT1910 tenkte jeg dermed ikke på at dette kunne være en sønn av Augusta Mathilde. LenkeAugusta Mathilde bor i 1900 og i 1910 med sin mann Søren Sørensen og barn i Kristiania.Jeg vet ingen ting om faren, styrmand Oskar Kristian August Brun. Ved sønnens dåp har Oskar etternavnet Olsen i parentes etter de andre navnene. Ved Hans Kristian sin konfirmasjon i Halden (26.04.1908) har faren kun etternavnet Brun.Jeg har som nevnt også funnet Hans Kristian som straffange i FT1910:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei,statsarkivet i Oslo har arkivmateriale fra Halden politidistrikt 1852-2000, og kanskje du kan finne opplysninger om Hans Kristian der. Arkivkatalogen med oversikt over hva som finnes i arkivet, er ikke tilgjengelig i Arkivportalen på nettet, men du kan jo ev henvende deg til SAO.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Tok et søk i Family Search Beta og fant dette:Oskar Christian August OlsenBaptism/Christening Date 12 Nov 1871Baptism/Christening Place HALDEN, OSTFOLD, NORWAYBirth Date 09 Oct 1871 Father's Name Nils Olaves Teodor Olsen Mother's Name Bolette Sofie Haarby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Ostrem

Jeg har ikke noe fødselsår på Oskar Brun. Men han du har funnet her er en god kandidat synes jeg. Navnekombinasjonen må da ha vært ganske uvanlig selv på den tiden. Dåpen bør være registrert i kirkeboka for Halden - kanskje den gir noen flere hint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Ostrem

Grethe har funnet riktig person i (4). Oskar var tydeligvis fra Halden, hvor han ble døpt med etternavnet Olsen 12.11.1871. I Ft1885 har familien også Olsen som etternavn Lenke Men da han ble konfirmert i Halden 02.05.1886 var det med etternavnet Brun. Foreldrene kalles da Teodor Haftor Olsen og Elisabet Bolette.Kan han ha byttet navn fra Olsen til Brun på denne tiden? Eller ble etternavnene brukt litt om hverandre? Det ser i hvert fall ut til å være tilfellet for sønnen Hans Kristian - som jeg fortsatt ikke vet noe mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Ostrem

En person kjent som Zanzibar-Olsen omtales i en bok som ble utgitt for et par år siden. Lenke Mannen het Oscar Christian August Olsen og var fra Halden, men på nettet antydes det at han ble født i 1857, og ikke 1871 som var tilfellet for personen vi tidligere har sett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.