Gå til innhold
Arkivverket

[#82867] Bergen. En førjulsnøtt.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Dette finner jeg ikke ut av. For meg så ser det ut som et skikkelig sammensurium, men det må jo finnes en forklaring på dette.For det første, det finnes ikke mange von Hanno i Norge. De som finnes i Norge mente jeg at jeg hadde full oversikt over. Jeg har ingen Henriette eller Helene f.1839. Og hvor var hun i alle FT? Jeg har heller ingen ingeniør som het von Hanno.Dødsfall 1927, nr.17 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3702&idx_id=3702&uid=ny&idx_side=-288>Lenke Dis gravminner Lenke Som man ser så passer ikke fornavnet, men etternavnet må også være feil.Dødsfall i Bergen Lenke og enda en ukjent person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er nå noe til å starte med LenkeMargrete bodde her i 1920 også, og var trolig enke da. Så da er det spørsmål om vi kan finne ut hvem mannen er. Det skulle være mulig om barnene er født i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var visst ikke så store nøtta alikevel. Misvisende opplysninger er det, men jeg klarte å finne ut av det. Foresten rart med lenka til dødsfall i 1927. Den var helt i orden da jeg la den inn. Kanskje det ordner seg når alt blir helt i orden igjen.Jeg fant løsningen på gåta i Døde i Domkrk. sogn Lenke Det ser ut som om Anton også døde på samme tid som Henriette, som foresten kaltes Helene, men Anton døde 1880 i Hamburg.Jeg synes jo det er litt rart at Død i Bergen og døde i Domkrk. sogn ikke har samme opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Arnfrid.Takk for god hjelp og lenka til Adresseboka 1924/25. Der fikk jeg hele 'bildet'. Der var det flere oppklarende opplysninger som jeg ikke hadde. Helene (1839 Hamburg-1927) var mor til Margrete (1867 Hamburg-1952 V.Gravlund Oslo?) og Carl (1871 Hamburg-1947 ?). Ellen (f.Hamburg) mener jeg var Carls datter. Så spørs det om jeg finner vielsen til Margrete. Hun var ug. i 1910, og jeg tror ikke resten av fam. var kommet til Norge enda da. Jeg får lete litt mere etter de andre også.Takk skal du ha Leif for lenke som virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har også sett at Anton står som det, men det er en merkelig innføring med egen innføring og nummer. Siden Anton døde i 1880 i Hamburg så tror jeg nok ikke at han var forsørgeren, men sønnen ingeniør Carl von Hanno, som jo også bodde på samme adr. som moren.Nå står jeg igjen med 2 ukjent, men som sikkert har en grei forklaring, bare jeg finner ut av det.Det er Johan Henrik Hanno som jeg la inn lenke til i (1), men gjør det igjen her [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=bedo1912&gardpostnr=40085&merk=40085#ovre>Lenke Og så er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Norges filologer og realister, utgitt 1933:Jens J.P.Stibolt Raade, fhv. lektor, adr. Underhaugsveien 11b, f.14-5-1861 på Østre Toten, sønn av distriktslæge Frans Christian Raabe og Mathilse Friis. Eks.art. 1880. Sproglig-historisk emb.eks. 1886.Lærer ved Otto Anderssens skole 1887-92. Lærer ved Handelsgymnasiet fra 1887. Lærer (overlærer) ved Borgerskolen, Oslo 1892-1915. Lektor ved Fagerborg komm.h.alm.skole 1916-31. Red. av Folkevennen til år 1900.Gift 1888 med Anna Louise von Hanno, f.28-11-1865 i Hamburg, dtr. av ing. Anton von Hanno og Helene Gerber. 4 sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Anton Frantz Christian Raabe, lege, Oslo, f.11-11-1889 i Oslo, sønn av lektor Jens Johan Peter Stibolt Raade (1861-1939) og Anna Louise von Hanno (1865-1935). Gift 1) 1915 med Signe Rustad (25.mai 1892-19.juni 1933), dtr. av direktør Olaf Fredrik Rustad (1857-1924) og Ingeborg Hansine Sofie Tønnessen (1861-1907). Gift 2) 1945 med skuespillerinne Tore Segelcke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Thorvald Raabe, malerm., Oslo, f.3-5-1892 i Oslo. Foreldre: Lektor Jens Raabe og hustru Anna. Læretid hos malerm. Chr.A.Røed, Oslo. Sv.brec 1934, håndv.brev 1936. Gift 1920 med Sylvia Røed. Foreldre: Chr.A. og Dorthea Røed. 2 døtre.I 1955 bor han i Arnebråtv.54, Holmen.Studentene fra 1916, utgitt 1941:Gwendolyn Solveig Raabe, Oslo, f.17-11-1896 i Bergen, dtr. av skipsfører Nils Gustav Thowsen, f.31-12-1865 i Horten og Josephine Whitman Jones, f.2-8-1867 i St.John N.B., Canada. Gift 1923 med Gunnar Raabe. Ekteskapet oppløst. Barn: Nils f.21-1-1925 og Gunnar f.24-3-1927. (De er begge døde iflg. Gravminner)I 1955 bor Gwen Raabe i Reichweinsg.3 sammen med Nils som er tegner i Teknisk Ukeblad. Insp. i Turistforeningen Gunnar Rabbe bor i Frognerv.58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hva kan ha bragt enkefru Caroline Rudolfine Henriette (Helene) von Hanno (f. Gerber) (enke etter Ingeiör Anton von Hanno, død i Hamburg 1880) fra Hamburg til Bergen med de tre voksne barna ? I 1924 er Anna gift (Raabe) i Oslo, mens Carl og Margrethe er hjemme i Fjeldveien 98, Bergen. Carl er tre år senere fotograf i Odda. (Hvis jeg forstått dette rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Men hennes søster Anna Amalie Louise von Hanno (1865-1935) ble allerede i 1888 (åtte å etter farens død i Hamburg) gift i Kristiania med daværende lærer ved Otto Anderssens skole, Jens Johan Peter Stibolt Raabe (1861-1939) fra Ø. Toten.- Hvordan disse ha truffet hverandre, og - skjedde dette kanskje uavhengig av Margrethes flytting fra Tyskland til Bergen (dit moren og broren Karl altså ser ut til å ha flyttet etter en gang før 1924) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg aner ikke. Har aldri forsket på denne slekten, men ser i eldre bøker på NB at det var flere arkitekter von Hanno i Norge, bl a i Bergen, på 1800-tallet, så dette vet sikkert Berit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei alle sammen. Dere er fantastiske. Jeg har sittet og tenkt på hvordan jeg skulle finne ut av de 2 siste som jo ble til flere. Takket være innsatsen deres er det nå bare Johan Henrik v Hanno igjen. Jeg antar at han var sønn av Carl.Ellers så finnes det faktisk fremdeles etterkommere i Bergensdistriktet i dag.Når det gjelder Jens Raabe så har jeg boka: Mine 16 tippoldeforeldre, av Olaf Raabe. Vi har også snakket litt sammen.Den første som kom til Norge var den eldste gutten i et søskenkull på 5. Wilhelm(1826-1882) ble anmodet av Alexis de Chateauneuf om å komme til Norge for å bistå med oppføringen av Trefoldighetskirken. A.Chnf. ble syk og returnert til Hamburg. Wilhelm innledet et nært samarbeid med ark. Schirmer, og Wilhelm sto for arbeidsledelsen bare 24 år gammel. Wilhelm hugde selv ut kirkens kapiteler og ornamentikk. Wilhelm ble boende i Oslo, og ble en kjent arkitekt som har bygd mange kjente bygg.Wilhelm hadde en bror som het Anton. Anton(1837-1880) hadde 4 barn(3d. 1s.) Alle 4 barna, og Antons enke flyttet etter hvert til Norge. Barna var: Louise(1863-1929), Anna(1865-1935)fikk 4 barn, Margrethe(1867-1952) og Carl(1871-1947). Jeg tror at den første som kom til Norge var Anna(g.Raabe) i 1883, og bodde hos sin onkel Wilhelm i Oslo. Hvem som kom når og hvor deretter har jeg ikke oversikt over. Jeg vet heller ikke hvorfor det ble Bergen, og ikke til fam. i Oslo.Når det gjelder Carl så tror jeg han først var gift i Hamburg med en Toni, og fikk 2 barn hvorav det ene ble gift i Bergen, og har etterkommere der i dag. Så må Carl siden ha blitt gift i Norge med Marie Charlotte. Jeg tror ikke Toni og Marie var en og samme person. Denne slekta sjonglerte med fornavn/kallenavn. Den eldste generasjonen hadde jo 3-4 fornavn hver seg å velge i. I 1924 står Carl oppført som ingeniør i adresseboka, men ved morens død står han oppført som fotograf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.