Gå til innhold
Arkivverket

[#82868] 1910-tellinga, søkemuligheter


Gjest Ola Klefsås
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Klefsås

Jeg har stort behov for å finne personer med fødested Storelvdal, bl.a. i forbindelse med et bygdebokprosjekt (Hvor ble det av dem?) Navnet er skrevet med stor fantasi i kildene, men felles er at de begynner på 'st' og inneholder 'dal'. Hvordan kan jeg søke på disse forekomstene i det nye systemet? Her ser det ut for meg som jeg er henvist til å lese igjennom alle som begynner på 'st', og det blir jo en del :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I skjemaet http://da.digitalarkivet.no/ft/sok/1910/ kan du forsøke med følgende søk i fødestedfeltet: [pluss]St* [pluss]*elv* [pluss]*dal*[pluss] erstatter du med plusstegn. Dette krever at alle disse leddene må være med. Da får du en bråte med treff, men hvis du begrenser til ett og ett fylke, er det ganske oversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Her bør du bruke avansert søk på RHD sine sider: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/fs_hjelp.htmlViss du søker på fødestad med kommunenummeret pluss ropeteikn bak, får du treff på alle med den fødestaden i den aktuelle tellinga (1865-1910) bortsett frå dei som bur i kommunen.Glimrande verktøy for bygdebokforfattarar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Takk til alle, men spesielt til Arnfinn Kjelland! Dette var det jeg trengte. Ellers savner jeg funksjonen inneholder/inneheld i 1910. For meg har det vært nyttig (1900) å søke på 'inneholder' 'bane' for å fange opp 'jernbanearbeider', 'arbeider ved jernbaneanlegg', 'ansatt ved jernbanen' osv. Hvordan løser man det i ett søk i 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(3) Jeg fikk 3403 treff med søket jeg angir i (2). Ditt søk er også mulig, men da får du over 7000 treff, fordi du inkluder folk fra Stord og andre steder.(4) Arkivverket håper også å kunne tilby kodede søk. Noen triks finnes hos oss også, men på dette punktet kan det ikke stikkes under en stol at RHD-søket er enklest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.