Gå til innhold
Arkivverket

[#82872] Møre og Romsdal: Forfedre til Arnt Martin Magerøy f. 1879


Gjest Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sandvik

Arnt Martin Magerøy f. 1879. Far til min firmenning. Ragnhild Magerøy, på hennes mors side, (f. 9.7.1920 i Elnesvågen, Fræna, Møre og Romsdal). Jeg leter etter forfedrene til Arnt Martin Magerøy. Han var født 1897 i området Eid/Grytten. Dette er et vanskelig landskap når det gjelder å tippe hvilke kirker som er aktuelle for dåpen. Jeg fant en Arnt Martin (Halvorsen) f. 14.5.1879 i kirkebok for Grytten. Far var Halvor Magerø, f. 1849 og mor Anna Arnesdatter, f. 1857. Halvors dåp er jeg også usikker på. Fant en Halvor f. 5.1.1849, med far Semund Olsen og mor Karen Halvorsdatter. Hvis det er samme Halvor Semundsen som finnes i folketellingen 1865 for Fræna så ser det ut til at moren er oppattgift og faren, Semund, trolig død. De bor på Aas i Vaagø Sokn. Jeg håper at noen av mine hjelpere på Brukerforumet har sikre opplysninger om dette folket. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ragnhild Elbjørg Magerøy, født 9. juli 1920, fødested Elnesvågen i Fræna, Møre og Romsdal, død 16. november 2010, dødssted Tønsberg. Forfatter.Foreldre: Lærer og kirkesanger, senere gårdbruker Arnt Martin Magerøy (1879–1953) og Ragna Olea Kvalø (1883–1960). Hvis du finner vielsen til foreldrene, kan du også få oppgitt navnet på brudeparets fedre.Her er vel familien i Velfjord i 1910 - LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Arnt Martin Magerøy, f. 1879, s. av Hallvard Nilsen Magerø, Aukra, f. 1890, d. 1911. g. 1876 m. Anna Arnesdtr, f. 1857 i Fræna. Lærer og klokker på Ålvundeid, bodde på Viset. Ni barn. (Sunndalsboka, b. 5, s. 263)mvh. -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Arne Martin Magerø og Ragna Olea Kvalø ble gift 10.8.1903 i Sømna kirke (Brønnøy/Vik), men klokkeren har brukt opp plassen til titler: (Grb. Fhv. Lærer, kirkes. H.N. Magerø) slik at det kun blir forbokstaver på for- og mellomnavn. Magerø er et stedsnavn og man har ikke indikasjon på farens fornavn. Bosted er Grytten. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Denne oppføringen (se vedlegg) er fra Grytten 1879. Arnt Martins fødselsdato stemmer med den som står i Ft 1910 for Velfjord, så dette er vel riktig Arnt Martin Magerø. Han kalte seg for Arne Magerøy, men i omtalen av Ragnhild Magerøy i SNL heter han Arnt.

bilete10617.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Her jobbes det hardt på flere steder ser jeg. Da er vi enige om at vi har funnet rett dåpsoppføring for Arnt Martin Magerøy. mvh. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Halvor Magerholm var fra Magerholm i Midsund kommune. Faren var Nils Halvorsen Magerøy f 1817, og mora Marie Torfindsdtr Ugelvik.Nils Halvorsen 'drukna saman med 5 andre då dei skulle frakte liket av far hans til kyrkjegarden på Aukra..'Kilde Midsund III side 37.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Takk til dere som hjalp til med opplysninger om Magerøyfolk. Det var veldig nyttig for meg å få sitater fra bygdebøker og lenke til en slektsdatabase som ser ut til å bygge på gode kilder. Området Aukra, Midsund, Fræna er ukjent landskap for meg og da er det lett å gå seg vill og bruke masse tid før man finner de rette kildene. Mvh. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Arnt Martin Hallvardsen Magerøy og kona Ragna flytta til Vågsbøen på Eide i 1934, og eit par år etterpå kjøpte dei småbruket Bythaugen og budde der. I 1946 bygde Ragnhild og familien hennar hus i Krakalia Eit tiår etterpå 'skreiv' ho seg bort frå kjøkenbordet med romanen 'Gunhild' Seinare kom det enno eit tital av same slaget! Sjå Eideboka II, s. 235 og III s. 429.-endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.