Gå til innhold
Arkivverket

[#82877] Hvordan finner jeg ungkarl Ole Halvorsen, födt 1842


Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest per evensen

Under dåp i kirkebok for Tönsberg 1881 - 1890 står det på side 2 nr 9 1881: f 27/2,hjemmedöpt 3/4,stadfestet 3/7 1881 Petra Eleonora uekte.Foreldre:enke Pauline Pedersdatter Tobiassen og ungkarl arbeider Ole Halvorsen.Hun födt 1857.Han födt 1842,bosted Kammegaten. Jeg har lett i de kilder jeg kjenner til,men ikke funnet opplysninger om Ole Halvorsen. Kan noen hjelpe meg?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Som Per seier i (1), står det i ministerialboka at han var fødd i 1842.Men i klokkarboka som Ann-Mary viser til i (2) står det at utlagd barnefar var 'Soldat Ole Halvorsen, skal være i Straf for Tyveri, 23 Aar, Ungkarl'Om det siste er rett, skal han ha vore fødd ca. 1857-58.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Som Solveig (5) påpeker; Ole Halvorsens fødselsår i ministerialboka er 1857, mens klokkeren skriveren 23 år (dvs født ca. 1857-1858). Her er det ingen uoverensstemmelse.Å finne fedre til barn født utenfor ekteskap, kan være vanskelig når navnene er vanlige. Her er du tross alt heldig, i den forstand at barnefaren er straffet for tyveri. Da bør han være mulig å finne i en rettsprotokoll. Kanskje Statsarkivet på Kongsberg kan hjelpe?Å lete i kirkebøker og folketellinger med de opplysningene du har så langt, blir fåfengt, så jeg ville straks henvendt meg til Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.