Gå til innhold
Arkivverket

[#82880] Takk for FT 1910


Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

Nå har vi ventet og gledet oss lenge til denne tellingen skulle legges ut, og ikke før er den på nett, så strømmer klagene på!Alle de som har stått på før og etter 1.des 2010 fortjener bedre, og vi må da ærlig talt greie å venne oss til de endringene som er foretatt i søkefunksjonene, eller? Det meste i livet handler om tilpassing og læring, framskritt og nytenking...Jeg takker ihvertfall for denne muligheten som 1910 tellingen gir, jeg er sikkert ikke den eneste.....?Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg får takke for takken, på vegne av alle i Arkivverket - og i RHD - som har arbeidet med tellinga.Mitt bidrag har vært heller beskjedent sammenliknet med de fleste andre involverte, så er det nevnt, og derfor kan jeg ikke svare fyldestgjørende på absolutt alle spørsmål som kommer opp.Med hensyn til ulikhetene mellom RHD og Digitalarkivet, skyldes det at RHD har lagt ut en tidligere versjon av datasettet enn hva Digitalarkivet har. Det har pågått kvalitetskontroll helt opp til lanseringa (og Kristiania er ikke ferdig kvalitetskontrollert ennå), og derfor ble to forskjellige versjoner lagt ut på nettstedene. Når Kristiania er ferdig kvalitetskontrollert vil RHD og Digitalarkivet bli samkjørt. I siste versjon av datasettet, som Digitalarkivet benytter, er en del forkortelser oppløst. Jeg har ikke vært med på denne beslutningen og har derfor ikke mulighet til å si noe om årsakene til at dette er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Jeg støtter Hilde i dette. Det har vært overraskende mye klaging. De som har fått til FT1910 på nett fortjener ros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Om de løyser forkorta ord opp til bokmålsformer der nynorskformer ellers er brukte, synst eg de gjer feil.Men dette understreker berre at vi bør kjenne originalkjelda også, ei avskrift er aldri noko anna enn ei avskrift.Og utakk er òg ei form for løn. Eg veit de er profesjonelle nok til å vite at reaksjonar og kritikk kjem fordi de gjer eit viktig arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vil også si takk til de ansatte i Arkivverket for at denne tellingen kom på plass til annonsert tid, samtidig til dem som har stilt spørsmål angående søk i tellingen. Jeg har lært det meste av hva andre har spurt om, og hvilke svar som ble gitt av de ansvarlige. Det har gjort meg i stand til å finne dem jeg søkte etter i tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når Astrid (7) takker for at tellinga kom på plass til annonsert tid, kan jeg føye til at brukergrensesnittet ikke er ferdig utviklet fra vår side. Inn mot lansering måtte vi fokusere på å ha et funksjonelt brukergrensesnitt på plass til 1. desember - å utsette lanseringa kunne jo ikke komme på tale - og enkelte planlagte funksjoner måtte vi derfor sløyfe i første omgang. Mange av de innspillene som har kommet nå de første tre døgnene, er vi derfor enige i, og vi vil jobbe videre med brukergrensesnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Unnskyld at jeg maser, men jeg googlet brukergrensesnitt uten å bli noe særlig klokere. Jeg er ikke oppvokst i 'data-alderen' og trenger en definisjon for å vite hva det her er tale om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg henger meg på og må få takke for at FT for 1910 nå har blitt publisert og en stor takk til alle som har stått på for å få dette til.Jeg har fulgt med på debattene og klager som det dessverre har kommet mange av.Husk at vi i Norge får alt publisert gratis.Selv arbeider jeg en del med slekt fra Sverige og der er intet gratis.Så igjen en STOR TAKK.Mvh. Cathrin

bilete10620.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk fra meg også, til de som har stått på for å få utlagt Folketellingen 1910. De som ikke greier å venne seg til det nye søkesystemet, og ikke er datakyndig nok(gjelder iallefall meg) får bruke RHD sitt søkeskjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg var vel vitende om at folk etter offentliggjørelsen av 1910-tellingen kom til å bemerke feil, uregelmessigheter og det at den nye fremstilling var uvant, og dette er berettiget, men jeg ble virkelig overrasket over å bevitne en så ensidig, kraftig og utilslørt misnøye. Mange mennesker fant ikke engang anledning å si takk før de kom med kritikk. De burde skamme seg.Jeg er meget takknemlig for arbeidet og ikke minst rausheten og velvilligheten som har ført til at man fikk tilgang til 1910-tellingen på slaget da den ble frigjort. Digitalarkivet står som et forbilde for den offentlig forvaltning og har et servicenivå og en modernitet som er mønstergyldig. Det er et privilegium å være slektsgransker i Norge, og dette er Digitalarkivets fortjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Tusen, tusen takk til alle dere som har medvirket til at FT 1910 nå er tilgjengelig ! Bra jobba, synes det var både greit og oversiktlig og hadde ingen problemer med å finne det jeg lette etter. Og slutter meg til utsagnet ovenfor (20); det er et privilegium å være slektsgransker i Norge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Vi som har vore husvarme på DA sidan fyrste time for over 10 år sidan veit at dette er eit fantastisk tilbod, og vi veit at det alltid går knapt 5 minutt frå ei kjelde blir lagt ut til einkvan lurer på kvifor det går så tregt å få lagt ut neste kjelde, og allereie før det har minst ti personar klaga over skrivefeil, manglar og dårlege løysingar. Kvar gong.Ok, no overdriv eg vel, men ikkje mykje, og det er to viktige grunnar til dette: Den aller viktigaste er vel det almenngyldige 'mykje vil ha meir', men ikkje minst viktig er det som verkeleg har gått føre seg gjennom særleg dei fyrste åra her på DA: Det blei lagt ut halvferdige løysingar, vi brukarane testa og tilbakemelde, spurde etter forandringar og fekk det, klaga og skrytte om eitanna, alt i den felles jakta på det perfekte resultatet.Dermed har vi sikkert lagt oss til ein vane med at vi blandar oss opp i ting vi ikkje har noko med eller hengjer oss opp i små detaljar, men eg vil påstå at DA hadde ikkje vore der det er i dag utan dei utolmodige brukarane som heile tida gjorde sitt for at det skulle bli framsteg.Og som ein klok mann sa: Latskapen er mor til framsteget (sitat Jan Oldervoll).Eg kan berre snakke for meg sjølv, men som ein av dei aller 'eldste' brukarane her inne tek eg i høgste grad sjølvkritikk her, og vil med dette kunngjere at takkar hjerteleg for godt arbeid så langt, og at eg skammar meg i minst tre minutt for at eg ikkje har takka før ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Mycket intressant! jag hittade min farfar i Gjøvik, Oppland. Vi visste inte var han befann sig från 1900 till 1916.Hittade också hans bror och modern i Lillehammer kjøpstad. De var helt försvunna för oss. Med nya data kunde jag också hitta modern i Ft 1900 för Lillehammer.Stort tack för Ft 1910 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.