Gå til innhold
Arkivverket

[#82890] Sonnef = Synnøve?


Gjest Hanne Wien Berghagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg pleier å normere Sonnef og andre varianter (som jeg støter på i Vestfold-kilder) til Sønnev, som jeg antar ble uttalt med trykk på første stavelse (som i 'bonde'). Og Sønnev er vel igjen beslektet med Synnøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sunniva, Synnøve og Sønnev (Sønnøv) har samme etymologiske opphav. Men jeg vil tro at Sunniva ikke var lokal uttale i Telemark - der har jeg mer tro på Sønnev eller Sønnøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Sonnev kjenner eg vel frå Tinn, i dansk skriveform som Sonnef. Du finn Sonnev også i dag. Berre slå opp i telefonkatalogen på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Wien Berghagen

Takk for svar. Jeg leter etter min oldemor som jeg altid har hørt at het Synnøve Olsdatter og at hun mest sansynlig kom fra Tinn- telemark. Fant kun en Sonnef Olsdatter i kirkebøkene fra Tinn..men fødselsdato/år stemmer med de opplysningene som jeg har så da går jeg ut i fra at det må være samme person..finner henne i Stokke- Vestfold hvor hun giftet seg med min oldefar og da er hun omtalt som Synnøve Olsdatter/ Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

No finst det nok atskillig fleire Sonnev-ar i Tinn enn berre éi, men sidan du gjev stikkord Stokke og Andersen er eg nokså viss på at du ættar etter Sonnev Olsdotter Notevik Andersen f. 8. august 1887 på Midtgarden i Austbygde, døypt 23. oktober 1887 i Atrå og konfirmert 27. april 1902 i Dal (alle kyrkjer i Tinn), død 14. januar 1946 i Stokke, gravlagd 21. oktober 1946 i Stokke.Sonnev var dotter av Ola Halvorsson Kåsålia Notevik (1859-1927) og Ågot Persdotter Midtgarden Notevik (1860-1929). Ho gifte seg 2. mars 1913 i Tønsberg med Matias Andersen (1877-1954) frå Ramnes. Ekteparet busette seg i Stokke. Dei fekk fem born så vidt eg veit.Det er berre å spørje om du vil vite meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Hanne, og her er vielsen i 1913 !Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Tønsberg, Klokkerbok nr. 9 (1913-1920), Ekteviede 1913, side 245. Permanent sidelenke: Lenkeog da får du sikkert mere fra Anfinn! hilsen Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Wien Berghagen

Tusen takk til Egil og Anfinn for all hjelp og info. Anfinn...jeg er veldig intressert hvis du har flere opplysninger om Sonnev og hennes slekt.Du kan gjerne sende til meg direkte på mail. hannewima@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.