Gå til innhold
Arkivverket

[#82891] Enkelt søk i FT 1910


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Hvis jeg søker på min bestefar 'Gunnar Thorud Gjøvik', der Gjøvik er fødested, får jeg opp over 12000 personer (men ikke min bestefar fordi hans etternavn er skrevet Torud i tellinga).Det ser ut som jeg får opp alle som har fornavn Gunnar, eller etternavn Thorud, eller er født på Gjøvik.Jeg synes dette er en merkelig måte å søke på. Jeg ville forventet at flere ord ville ha snevret inn søket slik at alle tre ord måtte finnes i posten for å få treff.Hva er logikken bak gjeldende funksjonalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dette er den nye typen søk, internt populært kalt google-søk (men det fungerer ikke nøyaktig som google), og antakelig det vanskeligste å forstå med én gang.Det gjelder ikke å se seg blind på antall treff, men å studere hvilke treff som kommer øverst (de mest relevante treffene).Du vil få treff på alle poster som har minst ett av søkeordene. De postene som har flest søkeord i seg, kommer høyest på lista (de regnes som mest relevante). I personsøket er også navnekolonna vektet ekstra.Fordi du har skrevet din bestefars etternavn annerledes enn i tellinga, får han ikke full score, men han får poeng for Gunnar og Gjøvik, noe som plasserer ham på 49. plass av de 12129 treffene.Sett at du nå fyller på fødselsåret 1889 i søket, vil antall treff stige til 52406 (fordi alle født 1889 nå er relevante), men din bestefar har nå kommet helt opp på 2. plass på trefflista.Søket fungerer med andre ord slik at ikke alle søkeordene trenger å stemme. Jo flere ord du søker etter, jo større er sjansen for at din person kommer høyt opp på trefflista. At det totale antallet treff blir enormt, spiller ingen rolle.Du kan søke etter 'Gunnar Thorud Gjøvik 1889 Kveset bonde'. Selv om det viser seg at verken Thorud eller bonde er 'riktig', kommer din bestefar øverst på trefflista.Ble dette litt klarere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis det er ett søkeord som du er helt sikker på, kan du sette en pluss foran dette. Da må dette ordet være med - en post som mangler dette søkeordet vil ikke komme med i trefflista, selv om posten har alle andre søkeord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vel, da skjønner jeg i hvertfall hva som foregår. Takk skal du ha. Får prøve det ut litt mer før jeg evt. ytrer meg mer om hensiktsmessigheten - men jeg har umiddelbart litt problemer med å se hensikten med lister som returnerer flere tusen treff (og som ikke kan sorteres) og i det hele tatt hva som er lurt med denne måten å gjøre det på. At dette er det samme som på Google trenger ikke bety at det er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Søket er uansett et supplement til de andre søkene. Mine personlige erfaringer med søket er gode, men det er nødvendig med litt prøving og feiling før man blir fortrolig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei.Det enkle søket ('google typen') er basert på at dette er 'eller' utrykk. Derfor vil trefflisten øke jo flere ord man skriver inn. Vektingen av treff fører til at de treffene med høyest vekting kommer øverst. Vektingen er basert på hvor mange ord som passer i treffet samt at for personsøk har navn høyere verdi enn de andre feltene. Tilsvarende gjelder for eiendom.Tegnet 'pluss' sier at termen skal være med i treffet, mens tegnet 'minus' er stikk motsatt. Altså, skal ikke være med. Den sistnevnte muligheten og flere andre, mangler i vår første utlagte veiledning. En veiledning som vil forbedres.Ditt enkle søk 'Gunnar Thorud Gjøvik' kan skrives som (med tegn som ikke vises som tekst):'pluss'Gunnar 'pluss'(Thor* 'stolpe' *orud) 'pluss'Gjøvik'pluss' er plusstegnet og 'stolpe' er den loddrette streken man gjerne finner under paragraftegnet på tastaturet.Søket sier at Gunnar og Gjøvik skal være tilstede, samtidig som alle treff som inneholder ord som begynner på Thor eller slutter på orud også skal være med. Dette gir 14 treff. Men som Kristian sier er det ofte bedre å skrive inn alt man vet, og da vil sjansen for at det man søker være nær toppen av lista. Er det ikke det går man til avansert søk.Antall treff er ofte ikke interessent, men kan være det i noen tilfeller da det vil kunne indikere at informasjonen du søker faktisk ikke finnes databasen. For eksempel vil det kunne gjelde dersom man får få treff, eller situasjonen kan være at man ønsker å få en formening om hvor mange personer/eiendommer det er snakk om i et område.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Og så glemte jeg selvfølgelig det morsomste søket da. Må skyldes tidspunktet på søndagen :-))Søker du på (igjen uviselige tegn skrevet som tekst):'pluss'gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Ryggmargen min skjønner fremdeles ikke HVORFOR et ELLER søk er bedre enn et OG søk, men for å ikke tråkke for mye i julegrauten skal jeg heller evt. komme tilbake til dette senere når jeg får mer erfaring.Min erfaring er at den spesielle notasjonen kun vil bli brukt av ekspertbrukere.Et par detaljer:- Når man får fram enkelt søk vises samtidig en Hjelp lenke - i tillegg til den som finnes over. Det blir utrolig mange klikk før man kommer fram til siden som forklarer enkelt søk. Det hadde vært bedre med en direkte lenke ved siden av enkelt søk.- Rekkefølgen på feltene som kan følge etter navnedelene i søkefeltet har en annen rekkefølge enn i tabellen med søkeresultatet - ikke helt logisk. (Hjelpeteksten bør også si eksplisitt at disse feltene er i TILLEGG til navn.)- Kan man søke kun på f.eks fødested - dvs fylle inn 'dummy' verdier for innledende felt? Eller er det umulig fordi ord etter navnedelene vil bli matchet mot alle felt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.