Gå til innhold
Arkivverket

[#82899] 'Barnholdtslekten 400 år, 1565-1965' - Mine barns forbindelser til slekta


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Min første manns fetter sendte meg en side fra boka 'Barnholdtslekten 400 år, 1565-1965', (skrevet av Andreas Lorentz Barnholdt Skar) hvor min første manns mor og besteforeldre er omtalt.Boka er på 413 sider og ble visstnok skrevet på 1960-70 tallet.På denne ene siden jeg fikk tilsendt fant jeg hele 11 feil, samt et uteglemt barn. Er det noen som har vært borti boka og er det en gjenganger i den med så mye feil?Jeg tenkte jeg skulle prøve å få lånt denne boka, for å finne ut mer om min første mann og mine barns forfedre og forbindelsen til Barnholdtslekta. 3 av brødrene til min manns mormor Signe Bergljot Lorentzen, fikk navnet Barnholdt (Marcus, Leif Anton og Lorang) som mellomnavn.Er det noen som tilfeldigvis har den omtalte boka, som eventuellt kunne fortelle meg hvordan forbindelsen er?Signe Bergljot Lorentzen f. 10.september 1898 i Moss, ble gift i Askim 21.mai 1918 med Karl Johan Augustsen Engen f. 4.november 1892 på Romshaga, Askim.På siden jeg fikk tilsendt er ikke Signe Bergljot Lorentzens foreldre nevnt, men disse var; Hjalmar Lorentsen f. 1874 og Anna Birgitte f. Andersen f. 1877, Begge født i Rygge. (De nevnes muligens på en annen side?)Karl Johan Augustsen Engens foreldre var; August (Nikolai?) Nikolaisen fra Elfsborgs län, Sverige f. 5.mai 1857 (ved tellingen 1910 oppgis han å være f. 25.mars 1857 i Sverige) og Karoline Mathea Petersdatter f. 24.desember 1858 i Eidsberg.Jeg tror det må være Signe Bergljot Lorentzen som har forbindelse til Barnholdtslekta. Alle tips mottas med takk :o)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er en Christian (Carlsen?) Barnholdt holder til i Sponvigen (ved utløpet av Idde-fjorden i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f1801&gardpostnr=270&personpostnr=2162&merk=2162#ovre>Lenke . Han var først gift med ei LORENTSE Engebretsdatter og hun er mor til Fridrik og Engebret som er oppført i 1801-tellinga. Datteren Karen (døpt 1.nov 1796) har Dorthe Nielsdatter til mor.Sønnen Engebret (Ingebret) inngår ekteskap med ei PERNILLE Hansdatter 21.januar 1825 i Berg. (Nr.6 Lenke ).Disse får barna: Christine (1825), Andreas Lorents (1827) og Hans (1831)- Alle døpt i Berg.Denne Andreas (Lorents) blir senere gift med Anne Louise Johannesdatter og blir Gårdbruker på Skår på Ullerø i Skjeberg og bestefar til Andreas Lorentz Barnholdt Skar (forfatteren av Barnholdt-boka) Når det gjelder Hjalmar Lorentsen, ser han ut til å ha (en annen og yngre ) Lorents Ingebretsen til far. (Nr.64 Lenke ) . Hans mor er Johanne Marie Christensdatter, og disse to inngikk ekteskap i Rygge 19.april 1865. (Nr.7 Lenke ).Denne Lorents Ingebretsen skal iflg en FS-kilde være født i Skjeberg 22.november 1836 og døpt 11.desember samme år. Kirkeboka er meget slurvete skrevet og jeg kan ikke helt forstå at dette kan være rett person (Nr.131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen hjertelig takk for det du viser til Iver :o)Da er det kanskje moren til Lorentz Ingebretsen Kollen, Karen Christiansdatter, som var datter av matros Christian Barnholdt, som du har link til i ft. 1801.Ei Karen Christiansdatter ble g.m. Ingebret Johansen og det er disse jeg har som foreldre til Lorentz Ingebretsen Kollen, uten noen flere opplysninger på foreldrene.Lorentz Ingebretsen gir også en sønn Konrad mellomnavnet Barnholdt. Konrad Barnholdt Lorentzen ble f.26.april 1887 på Storengen - Kollen, Rygge og døpt i Rygge 30.mai 1887.Familien ved tellingen 1900: Lenke Kanskje jeg får hull på byllen nå :o)Stor takknemlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hyggelig å være til hjelp!Du har nok rett i at den mest sannsynlige koblingen til Barnholdt-forbindelsen ligger gjennom Christian Barholdts datter, Karen (f.1796) i dette tilfellet.Har du forresten noen aldersangivelse på denne Karen ved ekteskapsinngåelsen med Ingebret Johansen?Dersom den matcher (med fødsel omkring 1796) er vi ganske sikkert på rett spor. Det ser ut til at Karen døde før ektemannen, da jeg tror Ingebret Johansen er å finne som enkemann og lægdslem på Nylændet i Skjeberg der hans 44-årige sønn (?), (Lorents sin bror?) Johan, er husmann i 1865 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60115&gardpostnr=100&personpostnr=685&merk=685#ovre>Lenke . (Dette er slett ikke sikkert, men siden vi forutsetter at Karen var anslagsvis 40 år da hun fødte Lorents i 1836, så vil det være naturlig at hun også fikk barn tidlig på 1820-tallet).Et lite usikkerhetsmoment, som er verdt å gjenta er at Karen Christiansen (Barnholdt) IKKE hadde LORENSE Engebretsdatter til mor, - som sine halvbrødre, - men Dorthe Nielsdatter. Likevel gir hun (iflg. vår teori) sin yngste(?) sønn navnet LORENTS.Derfor har jeg prøvd å sjekke ut om Karens halvbror, Fredrik Chr. Barnholdt (f.ca.1792), kan være den som har en forbindelse til Lorents Ingebretsen eller Johanne Marie Christensdatter, - gjennom bla.a. å sjekke tema 17543: ”Berg, Fredrik Christiansen Barnholdt f. 1792 Berg gift Gunhild Olsdtr.f.1791”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jo, jeg har nok rett i at Karen Christiansdatter Barnholdt døde før FT1865 i Skjeberg [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=GR01151859&personpostnr=280&merk=280>Lenke . Skjeberg prestegård ligger kun ca 300 meter fra NYLÆNDET, der enkemannen, Ingebret Johansen, oppholder seg i 1865.Kan denne være KAREN være oppkalt etter sin MOR (som må ha fått henne i en alder av ca.45 år) eller har hun vært gift med en av Karens sønner? NB:Født i Idd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Iver og mange takk for at du prøver å hjelpe meg.:o)Karen Christiansdatter fant jeg som døpt i Begr kirke 1.november 1796: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7428&idx_id=7428&uid=ny&idx_side=-78>LenkeJeg har lett gjennom kirkbøkene for Berg, Rygge og Skjeberg i tiden 1815-1836, for å prøve å finne ekteskapet med Ingebret Johansen. Den eneste jeg har funnet som kan passe er de som gifter seg i Skjeberg kirke 24.september 1822, men er usikker på Ingebrets etternavn. Ingebret var 28 år og Karen 26 år. Ser ikke navnet Barnholdt nevnt. (par nr. 15) Permanent sidelenke: LenkeJeg tror du har rett i at det er Ingebret Johansen, som er å finne som enkemann og lægdslem på Nylændet.Jeg fant sønnen Johan Ingebretsen dpt. i Skjenerg kirke 9.november 1822. Heller ikke her finner jeg navnet Barnholdt. (nr.56) Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg fant disse barna av Ingebret og Karen:Datteren Inger marie, døpt i Skjeberg 18.september 1826 . (nr.59) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7439&idx_id=7439&uid=ny&idx_side=-161>LenkeSønnen Andreas Ingebretsen f. 3.oktober 1828, dpt. i Skjeberg 2.november 1828. (nr.53) Permanent sidelenke: LenkeDatteren Inger Maria Ingebretsdatter f. 1,januar 1830, dpt. i Skjeberg 17.januar 1830 (nr.6) Permanent sidelenke: LenkeSønnen Christian Ingebretsen f. 11.november 1832 på Løkka under Guslund? Døpt i Skjeberg 9 desember 1832 (det står noe under dåpsdatoen, som jeg ikke klarer å tyde. (nr. 90) Permanent sidelenke: LenkeSønnen Christian Ingebretsen f. 9.mars 1834 under Guslund nordre? - døpt 6.april 1834 i Skjeberg (nr.41) Permanent sidelenke: LenkeDette var de barna jeg fant, men kan ha oversett noen. (Ser ikke så godt lenger) Har problemer med å tyde faddernavn ved dåpen til barna, men kan ikke se noen Barnholdt blandt de.Ingebret Johansen er kanskje han som ved tellingen 1801bor på Guslund Nedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ut fra problemstillingen i innlegg 1 kan man vel dra denne konklusjonen, - i form av en anerekke som forklarer bruken av Barnholdt-navnet:1:Signe Bergljot Lorentzen (f.1898). 2:Hjalmar Lorentsen (f.1874). 4:Lorents Ingebretsen (f.1836). 9:Karen Chrisiansen Barnholdt (f.1796). 18:Christian Carlsen Barnholdt (f.ca.1766)GUSLUND ligger sentralt i Skjeberg. Like ved prestegården (og Nylænde). Med andre ord ser det ut til at Ingebret Johansen har holdt til i dette området fra fødsel (ca 1794) til sin død (etter 1865). – Men siden vi fortsatt mangler hans ekteskapsinngåelse med KAREN, og dåpen til sønnen JOHAN (ca.1821), skal man vel ikke se helt bort fra at det også har vært et midlertidig opphold i for eksempel i Berg, Idd eller Fredrikshald (i årene omkring 1820)Karen. K.Barnholdtsdatter, som ved sin død i Skjeberg i februar 1863 har en oppgitt alder på 66 år, kan ikke være noen annen enn Christian Carlsen Barnholdts datter, Lorents Ingebretsens mor og Ingebret Johansens ektefelle.Den var artig den her…- Og siden jeg selv har en syltynn Barnholdt-forbindelse i Skien (søster av en ane var gift med kjøpmann Marcus Barnholdt) og masse slekt i østre Østfold lot jeg meg engasjere, selv om vi ikke var i nærheten av min anetavle. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Iver :o)Jeg la inn lenke til ekteskapet mellom Karen og Ingebret, i innlegg 6, Der står også lenke til dåpen til sønnen Johan, døpt i Skjeberg 9.november 1822.Karen Christiansdatter Barnholdts rekke får jeg da til å se slik ut: Christian Carlsen Barnholdt f. omkr. 1766 g.m. Dorthe Nilsdatter (Svalerød) - Carl Fredrik Barnholdt, med bosted Waller Øen, nevnes ved skiftet etter sin far 9.mars 1771 - 9.mai 1777 i Skien, Telemark, som lensmann - bostedet også nevnt som Walløe.Christian von Barnholdt dpt. 7.mai 1692 i Skien, Telemark (død 17.november 1774) gift omkr. 1719 (i Gjerpen?) med Susanna Anna von Cappelen f. 9.desember 1695 (datter av Ulrik Fredrik von Cappelen)Carl Fredrik Barnholdt hadde søsknene: 1. Marcus Barnholdt g.m. Pauline Marie Larsdatter Roholdt. 2. Ulrik Fredrik Barnholdt g.m. Anne Chatrine. Ulrik Fredrik var klokker i Eidsberg og hadde bosted Skaltorp, Eidsberg, Østfold 3. Caper Barnholdt 4. Susanna Juliana Barnholdt 5. Johan Octavio BarnholdtHer er skiftet:: Lenke Tusen takk for dine bidrag og meninger :o)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.