Gå til innhold
Arkivverket

[#82908] 2 X Anne Michelsdatter i Sandar på 1700-tallet


Gjest Jon Erik Berg-Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har tidligere registrert Anne Mikkelsdatter på Nordre Strand (din 'nr. 2'), da dattera Mette Andersdatter bodde på Båsen i Stokke i 1801.Jeg har imidlertid ikke noen løsning her og nå. Jeg har observert de to konfirmasjonene, akkurat som deg, og jeg har notert meg: 'Kan Mikkel Olsen Helgerød ha hatt to døtre ved navn Anne?' Dette kan vel avklares om det finnes et skifte etter Mikkel Olsen Helgerød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

At Anne viet 1756 også var datter av Mikkel Olssøn Helgerød virker litt usannsynlig (selv om L.Berg antar dette på s.534 i 'Sandeherred' (antakelig etter å ha koplet henne med den konfirmerte i 1750). Jeg har foreløpig bare sett på døpte 1732-1733, uten resultat. Berg setter opp bare 4 barn av Anne og Lars på Nordre Strand, men de fikk iallfall 9 i perioden 1756-1779. Mikkel Olssøn døde 1749, og kona Mette Jørgensdatter 1752, og etter å ha brukt en time fant jeg skiftet i 1749: Lenke Og nr.8 her er Ugift Anne Michelsdatter den yngre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da er det jo fullt mulig, men dog ikke bevist, at Anders Larsens kone var identisk med Mikkel Olsen Helgerøds datter Anne d.y.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Anders Larssøn og Anne Michelsdatter fikk 10 barn. Ingen av hennes mulige søsken er faddere for noen av disse, men noen av hennes antatte svogere er det. Dette er det nærmeste jeg kommer - hvis det da ikke finnes et skifte for Mette Jørgensdatter etter 2210 1752!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis du går gjennom dåpene til alle barnebarna til Mikkel Olsen og Mette Jørgensdatter, vil du kanskje kunne finne Anders Larsen og/eller Anne Mikkelsdatter Strand som faddere.Enda bedre vil det være, om et av barna til Mikkel og Mette døde uten barn i live etter 1756, og det ble skiftet etter ham/henne. Da ville Anne Mikkelsdatter d.y. være arving, og var hun gift med Anders Larsen, ville det være oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Anne d.y. ville ikke kunne arve Gullik Larsen (var han barnløs, ville arven tilfalle *hans* søsken), og Mari Mikkelsdatter hadde barn som arvet henne. En kunne ha håpet på at Anders Larsen kunne være nevnt som verge, men i begge skiftene var uansett nærmere beslektede som kunne ta på seg vergemålene.Så disse skiftene har dessverre ikke betydning for spørsmålet om hvorvidt Anne Mikkelsdatter d.y. er hun som ble gift med Anders Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Takk for svar! Detter er ikke min egen slekt, så jeg får tenke litt på om jeg skal gå løs på barnebarns dåp (7) for å finne mulige koblinger. Et problem er at mulige søsken/svogere/svigerinner var så nære naboer at de kanskje var aktuelle som faddere - selv om de ikke var i slekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jeg har sett på nevnte barnebarn (7). Det var ialt 69 av dem! 4 var dødfødte, 1 døde samme dag som hun ble født, og etter oppkallinger med kort mellomrom i disse søskenflokkene døde minst 15 som små barn. Jeg har sett etter Anne Michelsdatter (d.y.) som fadder etter hennes konfirmasjon i 1750, hun og Anders Larssøn som faddere fra 1756. 1.1751 Mette - Gullik Larssøn og Anne Michelsdatter (d.e.)(min merknad) Vaggestad: Fadder Anne Michelsdatter Helgerød. 2.1751 Michel - Jacob Christensen og Mari Michelsdatter Engø: Fadder Ane Michelsdatter Helgerød. 3.1752 Gunnild Maria - Thor Gullikssøn og Live Michelsdatter Gjekstad: Fadder Ane Michelsdatter Helgerød. 4.1752 Michel - Marcus Gundersen og Marte Michelsdatter Hønnerød: Fadder Ane Michelsdatter Helgerød. 5.1753 Mette - samme foreldre som nr.2: Fadder Ane Michelsdatter Helgerød. 6.1754 Mette/Anne - samme foreldre som nr.3: Fadder Ane Michelsdatter N Strand. 7.1755 Christen - samme foreldre som nr.2: Fadder Ane Michelsdatter Strand. 8.1761 Anne Maria - samme foreldre som nr.1: Fadder Anders Larssøn N Strand. 9.1767 Ole/Jørgen - samme foreldre som nr.4: Fadder Anders Larssøn N Strand.Merk skiftet i Anne(d.y)'s bosted i 1754. Særlig interessant er vel nr.1 - hvor Anne (d.y.) er fadder for (sin søsters) Anne d.e. barn. På den annen side: Ingen av Anne's (søsken) er faddere for hennes barn - men hennes (svogere) Thor Gullikssøn, Marcus Gunderssøn og Jacob Christenssøn er faddere for tre av dem. Nærmere enn dette er det vel vanskelig å komme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det virker temmelig overbevisende. Det kan se ut til Anne kan ha tatt tjeneste på Nordre Strand i 1754, og så blitt gift dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.