Gå til innhold
Arkivverket

[#82918] Kristoffer Nilsen fra Vang og Sissel Olsdatter fra Ringsaker gift 1837.


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Kristoffer Nilsen konfirmert fra Øverkvern i 1825. Foreldrene er oppgitt som pleieforeldre. Da står det i kirkeboka at han er født 17 des 1811 og døpt 26 des 1811, men det oppgis ikke hvor. Noen av oss har endevendt kirkebok for Vang og Furnes, men ingen passer med disse datoene. Han giftet seg 13 okt 1837 med Sissel Olsdatter Øverkvern-eie. Han var 26 3/4 år og bodde i Buttekvern da han giftet seg. Hun var 21 år og burde da helst være født 1816, 1817.. Hun er nok fra Ringsaker selv om hun bodde i Øverkvern da hun giftet seg. Ft 1865 sier at hun var fra Ringsaker. Han oppgis og være 76 ved ft 1865, men det er nok helst en trykkfeil! Kristoffer dør 26 des 1877 og informasjonen i kirkeboka da passer med en fødsel ca 1810 som også stemmer rimelig bra med vielsen og konfirmasjonen.Vi har også sett i kirkeboka for Ringsaker etter Sissel Olsdatter. Ei som kunne passe er født i Sæterlien, men vi har ingen ting som dokumenterer at det er henne! Sissel dør 24 des 1880.Hvem er foreldrene til dette paret og hvor er de fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være en kandidat? Se nr. 3 på venstre side under Furnes: Christopher, født 17. des, døpt 26. des i kirkeåret 1811, men egentlig fødselsår er vel 1810. Sønn av Nils Paulsen og Kari Christensdatter - Hedmark fylke, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 6 /2 (1810-1827), Fødte og døpte 1810-1811, side 379-380. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16820&idx_id=16820&uid=ny&idx_side=-1>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette kan være et skudd helt i blinde, men i 1831 ble det konfirmert ei Sidsel Olsdatter Buttekvern i Furnes - Hedmark fylke, Furnes i Vang, Klokkerbok nr. 5 (1815-1836), Konfirmerte 1831, side 617-618. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9056&idx_id=9056&uid=ny&idx_side=-303>Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldrene var Ole Haagensen og Kirstie Jonsdatter. Finner disse barna med foreldre Ole Haagensen og Kirsti JOhnsdatter (FS):Agnete, døpt i Ringsaker - LenkeSidsel, døpt i Furnes LenkeHans, døpt i Ringsaker 1819 LenkeJohanne, døpt i Ringsaker 1823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da får jeg si som en jeg deler forfedre med: 'Du ska få en dag i mårrå med blanke ark etc'.Da ska je rætte oppatt ælle feila frå i går!Jeg hadde faktisk foreldrene til Kristoffer fra før.Så skal jeg fortsette å studere Sissel'er.Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Og da blir det vel Hans Olsen som bor på naboplassen Flåhagen i 1865. Sissel bodde i Gjerdingen. Begge plassene hører til Øverkvenn. Ei av døtrene til Sissel bodde senere i Flåhagen og dattersønnen til Sissel var postmann og leverte post til oss i mange år. Det var postmannen som min undersøkelse startet med. Enka etter postmannen døde i fjor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.