Gå til innhold
Arkivverket

[#82929] ST, Hybert Alexandersen f. 1694, opphav?


Gjest Aud Kalland Sterten
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Vi finner Hybert Alexandersen i tjeneste hos Rasmus Krag på Reinsklosteret i Rissa i 1701. Han er oppgitt å være 7 år gammel og født i Trondheim.Sersjant Hybert Alexandersen ble gift 22. april 1721 med Maren Olsdatter, forloveren var Hans Meyer og Peder Bue. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Stadsbygd, Ministerialbok nr. 646A01 (1700-1734), Kronologisk liste 1721, side 25. Permanent sidelenke: LenkeHybert og Maren fikk seks barn; Alexander, Ole, Hybert, Karen, Helena og Ole. I sitt andre ekteskap med Dorthea Olsdatter hadde han Alexander, Maren, Anders og Ole.På diverse slektsider på nettet er Hybert ofte oppgitt å være født i Holland og i North Friesland, Duchy of Schleswig, - jeg antar at hans opphav ikke har vært nærmere undersøkt så langt.Håper på innspill og forslag.- Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Hansen

Alexander er ikke noe vanlig navn i Trondheim på denne tiden, så ett tips kan vel være familien 'Fæster'. Denne Hybert er så vidt jeg kan se ikke i Per Nermos database, men Alexander Fæster fins der (med barn i rett alder).Dette bare som et generelt tips.mvh Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Guri D. Brekke

I et manus forfattet av Elias Grønning i 1908, og senere av Chr. Trang i 1967, står følgende:Hybert kom som ganske ung gutt til Stadsbygden, Sør-Trøndelag. Han ble Underoffiser, og tok bopel ved Reinsjøen. I 1718 var han avansert til Kommandersjersant og ble sammen med de øvrige trøndere utkommandert for å tilbakeslå General Armfeldt`s Innfall i Trøndelagen. Under mannens fravær, fødte hans kone deres første sønn. Hun annså det for tvilsomt om mannen noengang kom hjem, så gutten fikk navnet Hyberth etter faren. Men han kom hjem, og de fikk senere to sønner til: Alexander og Ole.Om faren Alexander står det følgende: Som kjent, ble Reinsklosteret på Ørlandet i Sør-Trøndelag, i siste halvdel av 17. århundre, eid av 'Hollenderen' Marcelius. Blandt dennes tjenere befant det seg en Øst-Frislender ved navn Alexander. Han tok senere opphold i Trondheim.Hybert og 1. kona Maren er mine 6. tipp. Kjenner ikke til oppl. om hvor han var i 1701-tellingen da den ikke finnes søkbar på nettet. Har heller ingen oppl. om hvem som er hans mor, men siden han står oppført som født i Tr.heim kan det jo være en mulighet for at hun er derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Takk skal du ha, det var interessant.Hybert er mine barns 7xtipp., noe jeg nylig oppdaget da jeg fulgte deres farslekt fra Sæther i Bjugn. Jeg har dessverre ikke fått arbeidet så mye med Hybert og hans opphav.En Alexander Wigant er nevnt som «Instrumental Musicant» i Trondheim. [url="http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:In9Q21ThUCMJ:www.trondheim.com/content/92936340/Musikkliv>Lenke instrumentist alexander&cd=3&hl=no&ct=clnk&gl=noDet ble holdt skifte etter Alexander Wigant i 1702, - han etterlot seg to sønner; Hans og Alexander. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 5 (3A 0005), 1694-1706, oppb: Statsarkivet i Trondheim. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.