Gå til innhold
Arkivverket

[#82933] Majorstuveien 28, hvor ble tjenestepiken av?


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Lovisa Kastora Olsdatter / Kristoffersen f. 1888 tjente i 1910 hos en forhenværende sogneprest i Kristiania. Husholdet ser slik ut:001 01 Ole Tobias Olsen 1830.08.18 Mo i Nordland hf e Pensionist fv. Sogneprest b 002 01 Johan Eilert Olsen 1883.07.30 Kristiania s ug Ingeniørb 003 01 Ørjan Mikael Olsen 1885.09.05 Hatfjelddalen s ug Student b 004 01 Anders Kristian Olsen 1889.10.24 Hatfjelddalen s ug Student b 005 01 Anna Dagny Olsdatter 1890.05.27 Hatfjelddalen d ug Skoleelev og Lærerinde b 006 01 Lars Jørgen Olsen 1897.10.24 Hatfjelddalen s ug Skoleelevb 007 01 Lovisa Kastora Kristoffersen %Olsen%, 1888.12.18, Midtgaard Hammer Prgj., tj., ug., Tjenestepige b0053 Majorstuveien 28, vaaningshus 15 77 74, Kristiania Men hvor ble det av denne Lovisa Kastora siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja, uten hell.Kan hun finnes i skattelister eller kan det finnes kommunale tellinger å kikke i, nå som det er en adresse å ta utgangspunkt i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, ikke så enkelt å finne rett dame , men det står at hun er født i Hammer Prestegjeld . Mulig dette kan være kandidat i 1900 tellingen? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jøss, den hadde jeg ikke. har henne i 1900, som fosterdatter i GjerpenLenkeDet Det jeg lurer på er hvor hun ble av. Ble hun gift? Fikk hun barn? Kom hun til en annen by?Hun hadde søstre og halvsøsken i Agder-fylkene. Søskenflokken ble spredt for alle vinder, men noen holdt kontakten. Denne Lovisa Kastora vet vi imidlertid ikke den videre historien til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at jeg la inn 1891-telling for Hammer. og at du vel har funnet samme jente i 1900. Litt vrient å finne henne etter 1910, Kan hende Oslo Byarkiv kan ha henne registrert i kilder om hun ble værende i Kristiania?Lykke til med leting. Du har i alle fall navn på foreldre i 1891. Kan hende lokale kirkebøker har utflytterlister, eller registreringer på foreldrene?¨Hammer?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja jeg har fått rimelig fyldig dokumentasjon på foreldrene og ganske mye informasjon om hennes søsken. Jeg får henvende meg til oslo byarkiv og høre om der kan være noe å hente. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jepp, hadde den, som sagt ganske fyldig informasjon om henne til og med konfirmasjon og det jeg søker er først og fremst hvort hun ble hen etter 1910. Jeg har f.eks. funnet årlige utbetalinger fra stiftsdireksjonen i Kristiansand til familiene i Gjerpen som oppholdt henne og søsteremn Hulda Karoline f. 1892. Jeg har også data fra hennes dåp: f. 18.12.1888, f. på Midtgaard i Hammers pr.gj. (Hamre) i Hordaland. Hj.dpt. 19. eller 30.12.1888, dåpsbekr. 05.05.1889 i Samnanger krk., p.t. Steinsland, HO. (kommentar i kirkeboken ”NB: Dette er Foreldrenes 2dre leiermaal”)skjønt det var deres 3. barn. Det står i 1891-tellingen at foreldrene var gift. Det var nok en løgn! (Med mindre noen kan finne dette ekteskapet. Alle barna blir døpt som 'uekte').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.