Gå til innhold
Arkivverket

[#82940] Tony Selevie Sandborg Olsen f. 1890 i Alstahaug, dro til Rogaland. Gift hvor?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Har lett etter henne og moren lenge, men ved hjelp av folketelllingen i 1910 fant jeg ut at de havnet i Haugesund. Tony Selevie Sandborg f. 7. sept. 1890 i Alstahaug. Foreldrene var Ole Wilkensen f. 1859 i Årdal i Sogn og Else Regine Helmersdatter f. 1867 i Åfjord, men oppvokst på Herøy i Helgeland. De ble gift i Alstahaug den 28. juni 1891. Ved folketellingen i 1900 bodde Else Regine og datteren Tony i Bodø hos Lars Olsen og kona Trine (Elses mor), men det står at Else da var ugift, noe som ikke er riktig. Jeg finner at Else Regine og Ole ble skilt ved kongel. resolusjon den 16. sept. 1903, og hun gifter seg igjen i Haugesund den 15. febr. 1908 med Olaf Olsen Lien f. 18. sept. 1881 i Bjugn. Else, mannen Olaf og hennes datter Tony (i folketellingen skrevet 'Tonni') bodde i Smedesundet 36 da, og de drev et pensjonat. MEN: Hvor ble det av Tony? Har muntlig hørt at hun skal ha vært gift i Stavanger, men vet ikke om dette er riktig? De muntlige opplysningene jeg fikk på samme tid om moren Else Regine stemte i alle fall ikke! Så jeg vet ikke? Håper noen kan hjelpe meg med denne gåten!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hun gifter seg 22 Desember 1913,og riktig nok i Stavanger;) Hennes mann er Gustav Severin Jakobsen.Nummer 97 her: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Lysningsprotokoll nr. (1904-1914), Lysninger 1913, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Takk skal du ha, Lisbeth!;) For en time siden fant jeg henne selv også;), og min kone lo da jeg satte i et gledesutbrudd, he,he. Men jeg har ikke funnet barn av dem i Stavanger ennå,desverre! Jeg tenker litt høyt nå. Det ser ikke ut som at Tony/Tonny var konfirmert (bare vaksinasjonen står), og jeg vet at moren meldte seg ut av statskirken i 1908. Kan det være at Tony (og Gustav) ikke døpte sine barn, og hvor leter jeg da? I fødselsregistrene kanskje, men det er ikke slike for domkirkesognet.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei. Det er oppgitt bostedsadresse ved ekteskap. Byarkivet i Stavanger har kjekke ansatte og flere kommunale tellinger tilgjengelig. Kanskje en henvendelse dit kan gi svar. Ellers har Statsarkivet permer med dødsannonser ordnet alfabetisk (for det meste), etter årstall. Mulig du kan finne noe der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne  Bjørlo Fiskå

Hei Tonny Jakobsen, hermetikkarbeider i Øvre Strandgt 62 Stavanger i adressebøkene for 1935 og 1941. Gustav Severin er ikke nevnt. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Anne! Takk skal du ha for informasjonen! Hmmm...da lurer jeg på om hun ble tidlig enke, eller skilt for den saks skyld. Kanskje han har utvandret også, vel...menge baller i lufta her;)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.