Gå til innhold
Arkivverket

[#82941] Kildehenvisning Digitalarkivet


Gjest Rolf B. Holte
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf B. Holte

Lurer litt på hvordan andre gjør dette med kildehenvisninger til materialet i DA/DP.1. kildebelegger dere med Digitalarkivet? 2. (Hoved)navnet på kilden, som Foketelling 1900? 3. Folketelling 1910 for Aker herred?Jeg har brukt en salig blanding av alle tre, gjennom tidene og tenkte jeg skulle rydde opp i dette i vinter.Tenkte opprinnelig på versjon 2, men heller mer og mer mot 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

I slektsprogrammet jeg bruker, legger jeg alltid inn Hovedkilden, dvs. referansen til den linksiden som f.eks. angir de viktigste opplysningene om kilden, fe.ks[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=16577>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=16577Alstahaug, Herøy Klokkerbok 834C01 1820 - 1847 Som henvisning til det konkret hendelser angis sidenummer og denPermanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Folketellingene er sekundærkilder (i beste fall) så for egen del er dette mindre viktig utover en angivelse som f.eks. FT 01.02.1801 Christiania/DA.For de scannede kildene - hvor vi selv kan lese originalkilden, vil en kildeangivelse som Otto angir, i en del tilfelle avvike fra den fysiske kildens presise plassering. Eksempelvis vil du i Christianias andre ministerialbok finne en sideangivelse som (side) 124, en svært vanlig sideangivelse i mange kirkebøker. De du ser er egentlig hhv. f.123b og f.124a. For skiftene har man rettet opp dette, men dessverre enkelte steder kommet litt i utakt med den fysiske kilden.Pirk synes sikkert mange, men jeg nevner det allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

De fleste slektprogram har mulighet til å si hvilken kvalitetsvurdering som skal legges til en kilde. De fleste program transporterer også den vurderingen i en Gedcom-file.Det viktigste er dog å sikre seg permanente og verifiserbare kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hvis det var mitt innlegg du svarte på Otto, er jeg ikke helt med på hva kommentaren betyr. Å sikre seg permanente kilder gjøres ved å kopiere den scannede kilden, dernest sikre seg legio sikkerhetskopier av denne. En lenke til DA er i min verden ikke en god kildehenvisning alene, den fysiske kildens arkivangivelse må også med (og derfor kommentaren i (3))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.