Gå til innhold
Arkivverket

[#82943] Otto Nicolai Johansen Sperlings (1767-1822) 2.hustru Wilhelmine Caroline


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Hennes opprinnelse og riktige etternavn søkes. Tre forskjellige versjoner er funnet, se nedenfor (Wegersd., Weggensd. og Philipsdtr.).Jeg har funnet 3 barn:Samuel Fridrich Ottosen døpt 8.jul.1798 i Borge, Østfold [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7443&idx_id=7443&uid=ny&idx_side=-20>Lenke. Her kalles hun Wegersd.Petter Wilhelm Ottosen døpt 4.mar.1804 i Borge Lenke. Her står det Weggensd.Anne Kirstine Ottosdatter døpt 19.okt.1806 i Borge Lenke (Caroline Wilhelmine uten etternavn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(4): Jeg skal ikke være for påståelig, for det er flere Otto Nicolai Sperling. Her er imidlertid ekteskap (nr 1 ?) 7.jan.1785 i Trøgstad [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7477&idx_id=7477&uid=ny&idx_side=-136>Lenke hvor det i alle fall står at det er første ekteskap.En datter, Else Maria døpt 5.mar.1786 i Eidsberg. LenkeDette utelukker da også at det er bestefaren som gifter seg på nytt. Han (Otto Nicolay Sperling) ble gift 13.aug.1743 med Else Maria Lund i Rakkestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg ser at farsnavnet Weggersen opptrer i Norderhov i Buskerud i 1801, men fornavnet Caroline Wilhelmine eller omvendt tyder på litt annen bakgrunn...Hvis damen som Otto Nicolay giftet seg med i 1786, døde, er det rimelig å tro at han er gift på nytt i 1801.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Der var han! Det var en tredje Otto Nicolay Sperling, se ft1801 fra Eidsberg Lenke hvor det riktignok bare står Nicolay, men hustru stemmer og vi ser at et av barna er gitt navnet til det som sannsynlig bestemor.Denne Otto Nicolay er født ca 1753 og da håper jeg å finne hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg tror jeg fant Otto Nicolay nr. 3. Jeg tok en ny titt på linken til datteren i (5) og så at Jens Olai Sperling var fadder. Dette er en av sønnene til den eldste Otto Nicolay.Se neste nederst på venstre side i 1752 i Rakkestad Lenke. Pentacosta (21.mai.1752). Igjen kalles han bare Nicolai og er altså bror av Jens Olai og Johan Friderich.Men hva med Caroline Wilhelmine ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Den Otto du fant i Borge i 1801, giftet seg på nytt i mai 1813 med Kari Andersdatter - Østfold fylke, Borge, Ministerialbok nr. I 2 (1791-1817), Ekteviede 1813, side 319. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7443&idx_id=7443&uid=ny&idx_side=-184>Lenke Permanent bildelenke: Lenkeog de fikk i alle fall ett barn sammen, datteren Caroline Wilhelmine, døpt 1818 i Borge - Østfold fylke, Borge, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1836), Fødte og døpte 1817-1818, side 35-36. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(10): Nei, hvor ligger det evt. ? Jeg har forsøkt Fredrikstad, men finner hverken Otto Nicolai eller Wilhelmine Caroline - så det er nok feil sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

En sønn Peder døpt i februar 1782 - Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Fødte og døpte 1782, side 24. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7686&idx_id=7686&idx_listetype=dp&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-23>Lenke Permanent bildelenke: Lenke En ny Peder døpt 1. april 1784 - Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Fødte og døpte 1784, side 32. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Wegersd., Weggensd. og Philipsdtr (1) indikerer at far til Wilhelmine Caroline heter noe i retning av Philip We...., men foreløpig har jeg ikke klart å treffe på noen som passer. Et skudd i blinde var også om han var offiser, men jeg finner ingen passende på W. Hennes mann Otto Nicolai Johansen Sperling 1767-1822 må ha vært omkring 20 år da de ble gift, da første barn Samuel Fridrich ble døpt 8.jul.1798 i Borge. Han kan ha vært i militære et annet sted på Østlandet da han fant Wilhelmine Caroline, når vi ikke finner ekteskapet.Imidlertid fant jeg konfirmasjonen til eldste Otto Nicolay Sperling i Rakkestad Lenke i 1737 hvor han oppgis å være 18 år. Dette matcher godt Ovenstad (han var pr.lnt.) som mente han var født i 1718-1720, men samstemmer ikke helt kb ved begravelsen i 1793 hvor alder gir 1724. Faren hans er imidlertid ukjent foreløpig, men ut fra at konfirmanten er først i listen, var han nok en prominent person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Her er skiftet etter Otto Nicolay Sperling på Snekkenes i Os, Rakkestad 1793 LenkeAvdøde Otto Nicolay er far til Johan Fredrich som ved dette skiftet bodde på gården Begbye i Borge, og var eldst av 5 brødre.De andre sønnene til Otto Nicolay som er med i skiftet:2) Jens Olay Sperling boende på gården Søndre Ruud i Eidsberg 3) Peter Wilhelm Sperling på gården Schrigerud i Trøgstad 4) Nicolay Otto Sperling på gården Nordre Ruud i Eidsberg 5) Martin Otto Sperling boende hjemme på gården.Om en leser hele dette skiftet kan en mulig få mer opplysninger om denne familien. Enken etter Otto Nicolay var som det står i innlegg 5, Else Marie Lund.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg fant (litt sent) at det har vært en god tråd om Sperling her på Webdebatt: Nr. 66732. Der har man heller ikke funnet opprinnelsen til eldste Otto Nicolay Sperling.Også Wilhelmine Caroline Wegersdatter (?) er uoppklart der.Jeg fant tilfeldigvis en opplysning som kan bidra til å identifisere Ingeborg Pedersdatter som ble gift 7.jan.1785 i Trøgstad med Nicolay Otto Sperling døpt 21.mai.1752 i Rakkestad (sønn av senior). Nevnte tråd nevner at hun også heter Riiser og her kan jeg ha funnet søsteren hennes Lenke Pernille døpt 2.okt.1763 i Trøgstad - far Peder Riser og mor Lisbet Embretsdatter. Alder passer godt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Weberg

Hei Noe sent vil jeg legge til et par opplysninger i denne debatten. Bruken av navnet 'Otto' er noe forvirrende. OTTO NICOLAY 'von' SPERLING og Else Marie Lund hadde i følge kirkebøkene over døpte i Os Kirke, disse barna: 1. Johan Friderich født 1744, døpt 11/3 så. 2. Jens Olai født 1746, døpt 20/3 så. 3. Marthe Maria født 1748, døpt 25/8. Død så. Begravd 13/10. 4. Peter Wilhelm født 1750, døpt 11/1 så. 5. NICOLAY født 1753, døpt 8/7 så. 6. MARTIN født 1755, døpt 26/12 så. 7. Marthe Maria født 1758, døpt 21/5 så. Død 1776, begravd 6/3. Hverken Nicolay eller Martin står oppført med 'Otto' ved dåpen. Heller ikke ved konfirmasjonen.Når det gjelder Caroline Wilhelmine Wegersdatter, er det dette navnet som brukes i skiftet etter henne, avholdt 24.januar 1812. Boets formue var 2238 rd.-2 ort-4 skilling. Av dette arvet barna tilsammen 1066 rd.-3 ort-6 skilling. Fordelt på 2 broderparter hver på355 rd.-2 ort-10 skilling. (Samuel Frederich og Peter Wilhelm) og 2 søsterparter hver på 177 rd.-3 ort-5 skilling. (Sophie Ottoline og Anne Christine)jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Jan.Takk for det. Når det gjelder bruken av Otto så har jeg forlengst registrert Nicolai og Martin med patronymet Ottosen og altså ikke fornavn Otto.Nicolai er imidlertid også å finne i kirkeboken som døpt 22.mai.1752 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5&idx_id=5&uid=ny&idx_side=-4>Lenke. Og ganske riktig, det er to Nicolai se døpt 8.jul.1753 (som nevnt også av Jan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.