Gå til innhold
Arkivverket

[#82961] ST Orkdal, Søskenflokk fra Bjørndal på Geitastrand ca 1700


Gjest John Tore Kvernmo
 Del

Recommended Posts

Gjest John Tore Kvernmo

Denne familien er omtalt i Tema 44542 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=44542&sok=sommervold&nr=2&antinnlegg=12&startnr=&antall=&spraak=#anker>LenkeGeitastrandboka omtaler familien på side 120 med sønnene Elling, Rasmus og Find Jonssønner. Rasmus er min 5-tippoldefar.I Arnt Stavnes skifteavskrifter finner jeg skifte etter Find Jonsen Haugen av 11.juni 1732.http://astavne.net/Rennebu/index.htmHer finner jeg at brødrene også hadde en bror som flyttet til Lensvika, Ole Jonsen, 'Forhen død', men ettlot seg sønnene Jon og Jens Jonsønner.Ei søster, Guru Jonsdatter, 'forhen gift paa en gaard paa Stadsbøyden kaldet Heglien, som ej vides vist om hun lever, dog har hun een deel børn sig efterladt, hvis navne formedelst ingen underretning tilforladeliger at bekomme kan'Ei søster, Kari Jonsdatter, død, men etterlater seg en sønn Ole Olsen.Kari tror jeg ble gift med Ole Olsen Snøsen og bosatt på Ødegard i Orkdal.LenkeDet er vel hun som begraves her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Dette var interessant! Jens ikke var noe vanlig navn først på 1700-tallet i Lensvika, så det er egentlig bare en aktuell familie.Vi finner Ole Jonsen på gården Ølstøren, 46 år gammel i 1701. Ole Jonsen var gift med Elsebeth Aslaksdatter. De hadde sønnene Jon og Jens, henholdsvis 7 år og 3 år gamle. De døper også ei datter Siri 17. juli 1701. Hun er ikke nevnt i skiftet etter Ole Jonsen Ølstøren i 1717. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Fosen sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 04 , 1711-1717, oppb: Statsarkivet i Trondheim. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24680/133Elsebeth Ølstøren ble gravfestet 7. november 1734, 87 år gammel. Jon tok over Ølstøren og Jens ble gift på Bjørnstad. Jeg kan se hva som står i Lensvikboka i morgen og ev. legge til noe.Mvh Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Jon Olsen Ølstøren (1694-1759) ble gift med Brynil Olsdatter Øvre Tøndel. Brynil var datter av Ole Jonsen Øvre Tøndel ( -1699) i hans andre ekteskap med Marit Nilsdatter. (Marit Nilsdatter var gift 2. med Sevald Jensen Rokset) Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Fosen sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 03 , 1696-1709, oppb: Statsarkivet i Trondheim. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24679/101>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24679/101Joen Olsen fikk bygsel på Ølstøren den 4. november 1720.Jon Olsen og Brynil Olsdatter hadde seks barn som jeg kjenner til. De to første er født i den perioden det ikke ble skrevet kirkebok i Stadsbygd, men begge har adresse Ølstøren ved vielsen.1. Ole Jonsen Ølstøren, gift 14. juli 1743 Siri Arntsdatter.2. Marit Jonsdatter Ølstøren, gift 21. juni 1750 med Jon Pedersen Åsmul.3. Elsebe Jonsdatter Ølstøren d. 6. januar 1723, gift 4. juli 1745 med skredder Jon Arntsen. De bodde i Singstadskaret.4. Ole Jonsen Ølstøren d. 5. mai 1725.5. Anne Jonsdatter Ølstøren d. 13. november 1729.6. Jens Jonsen Ølstøren d. 25. desember 1736.Jon Ølstøren ble gravfestet 2. februar 1759, 66 år gammel.Jens Olsen Ølstøren / Bjørnstad (1698-1763) ble gift 1. med Marit Olsdatter Bjørnstad (1683-1752). Hun var datter av Ole Carlsen og Ellen Hansdatter Bjørnstad (skifte 1714).Jens drev trolig gården sammen med svigerfaren ei tid. Vi finner en bekreftelse i Tingboka fra 1720 på at Ole Carlsen fikk bygsel på Bjørnstad den 24. januar 1664.Jens og Marit var barnløse. Marit Olsdatter Bjørnstad ble gravfestet 9. april 1752, 69 år gammel. Da hadde hun vært “svag” i 12 år. Det ble holdt skifte etter Marit den 19. mai 1752.Jens Olsen Bjørnstad ble gift 2. 17. juni 1753 med Elen Olsdatter (1713-1756).De døper datteren Elen den 25. januar 1756.Elen Bjørnstad ble gravfestet 8. februar 1756, 43 år gammel.Jens Olsen Bjørnstad ble gift 3. 13. juni 1756 med Beret Jonsdatter ( - 1765).Beret Jonsdatter var ikke fra Yslandshaugen slik det står i Lensvikboka s. 148. Da det ble holdt skifte etter Beret på Solem i 1765, etterlot hun seg enkemannen Samuel Knudsen og et søskenbarn, Maren Bjørnerås. LenkeJens Olsen Bjørnstad ble gravfestet 27. februar 1763, 66 år gammel. De ble holdt skifte på Bjørnstad 21. februar 1763. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Fosen sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 09 , 1751-1763, oppb: Statsarkivet i Trondheim. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Tusen takk, Aud, glimrende jobbet!Alt stemmer, så da er Ole Jonsen Bjørndal avklart og mange i Lensvika kan utvide sin slektstavle!Jeg vet ikke om det står noe i bygdeeboka for Stadsbygda fra garden Hegglia som kan avklare Guru Jonsdatters livsskjebne. Noen som kan gjøre oppslag?Forsøker sjøl å avklare Kari Jonsdatters familieforhold.Ellers har jeg en teori om at det kan være slektsband mellom denne familien og Samuel Olsen Gangås via Lauvåsen i Orkdal LenkeMvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

I 1701 var en Hans Amundsen bruker på Heggli. Heggli er omtalt i b. III av bygdeboka for Stadsbygd. Det hadde vært fint om noen kunne gjøre et oppslag.Mvh Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Kari Jonsdatter Bjørndal ble nok ikke gift med Ole Olsen Snøsen (Jamtgard). Denne Ole er oppgitt med flere barn, dessuten er de nok for unge.Kari Jonsdatter er i skiftet etter broren Find i 1732 allerede død. Hun etterlot seg sønnen Ole Olsen. Vi ser at Ole Jonsen er født ca.1655, Elling ca 1662, Rasmus ca 1663 og Find ca 1674. Antar at Kari og Guru er født imellom disse guttene. Jeg har sett etter ei Kari/Karen Jonsdatter som fadder hos hennes søsken, men knytter henne ikke til noen hittil. Svaret på hvor hun levde kan godt ligge utenfor Orkdal prestegjeld, men med så vanlige navn er det vanskelig å komme lenger... -Noen som har et forslag?Interessant er det å finne disse i Manntallet for 1663-66 Dalane, Fosen og Innherad Lenke.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Aud Kalland Sterten

Hei igjen,Ei Gurru Heglien ble gravfestet 30. januar 1757, 82 år gammel. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Stadsbygd, Ministerialbok nr. 646A03 (1751-1790), Kronologisk liste 1757, side 94-95. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16164&idx_id=16164&uid=ny&idx_side=-47>LenkeOle og Guri Heglien døper sønnen Jon den 15. februar 1722. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Stadsbygd, Ministerialbok nr. 646A01 (1700-1734), Kronologisk liste 1722, side 28. Permanent sidelenke: LenkeJon Olsen Heglien ble forlovet med Inger Einersdatter Aunet den 20. april 1756. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Stadsbygd, Ministerialbok nr. 646A03 (1751-1790), Kronologisk liste 1756, side 82-83. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Tusen takk for den,Aud!Etter dette kan vi regne med at Guru var født ca.1675. Hennes søster Kari finner jeg ikke noe sikkert om. Mulighetene er flere, men det er ingen konkrete opplysninger som knytter henne til noen spesiell familie.Interessant er det å se at dette er ei slekt som levde på Bjørndal lenge. Rasmus og Ole nevnes på garden allerede i 1666 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=67&filnamn=mt16381701&gardpostnr=366&personpostnr=953&merk=953#ovre>LenkeJeg har lurt på hvordan Samuel fikk Bjørndalen som avlsgard. Kanskje det var gjennom hans første hustru, Kari Joensdatter Løvaas. Jeg mener å se sammenhenger mellom Løvaasfolket og Bjørndalsfolket.Vi har tidligere lurt på Samuels opprinnelse, og hans eventuelle 3.ekteskap. Det er en Samue(l) som troloves i 1703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.