Gå til innhold
Arkivverket

[#82965] Emigrant från Bergen 1925


Gjest Kent Williamsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Kent Williamsson

Var kan jag leta efter mer uppgifter om nedan Aslaug ENdresen som lämnade Bergen (tror jag) 1925 för resa till Brooklyn, New York:LenkeBergen 1455 1925 Okt. 03 Frk. Aslaug Endresen f ug Friserdame 1907 Bergen Bergen Amk. Brooklyn New York Nei At søke arb. Huspost N.A.L.Kan man se om hon kom fram till New York ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Aslaug Endresen Arrival Date: 16 Oct 1925 Birth Year: abt 1908 Birth Location: Norway Birth Location Other: Bergen Age: 17 Gender: Female Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Port of Departure: Bergen, Norway Port of Arrival: New York, New York Ship Name: BergensfjordDomestic - Nærmeste pårørende father Olai Endresen, Knøsesmuget 3 Bergen. Skal til sister Erna Endresen 423 - 63. Street, Brooklyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Tack ska du ha. Då fick jag även reda på var Erna Endresen bodde.Jag vet att Erna gifte sig med en norrman men inte var eller när (det har inte barnbarnen heller hittat). Kan Aslaug också ha gift sig och stannat kvar i USA liksom systern Erna ?(Aslaug var född 1907.06.05 och Erna 1900.05.30)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er nok Erna som reiser her: LenkeHun skal til sin onkel Andreas Eide 423 - 63. Str. Brooklyn. Oppgir som nærmeste pårørende sin mann Carl Jørgensen, Raadalen, Fana.Hun er også hjemme en tur i 1928 og reiser fra Bergen i okt. s.å. Hun er da ført som D (Divorced) og skal til sin tante Anna Eide 857 - 58 Str. Brooklyn. Hennes far er den samme som for Aslaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er nok henne vi finner her som hushjelp hos en amerikansk familie:Name: Erna Jorgensen Home in 1930: Manhattan, New York, New York View Map Age: 30 Estimated birth year: abt 1900 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Servant; Maid (Servant)Household Members: Name Age Ethel Russell 32 Phyllis Russell 10 Howland Russell 9 Gertrude Ruch 35 Olga Rice 27 Anna Kalohden 23 Erna Jorgensen 30Hun er også her ført som 'Divorced'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Tack Arne! Det var mycket information! Andreas Eide är väl en bror till deras mor Amalie Eide. Intressant att hon står som Jorgenson. Det måste väl vara samma Erna.Erna gifte sig troligen före 1935 med Christopher Sverre Norborg så mycket vet jag. Men exakt var, när vet jag inte. Har du möjlighet att se sådana uppgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Finner denne dødsregistreringen i SSDI: Name: Erna Norborg SSN: 342-32-1766 Last Residence: 33528 Dunedin, Pinellas, Florida, United States of America Born: 30 May 1900 Last Benefit: 33528 Dunedin, Pinellas, Florida, United States of America Died: Dec 1991 State (Year) SSN issued: Illinois (1955-1957)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Her er ei Aslaug f. same dato som 'di' Aslaug, men det er kansklje lite truleg at ho hamna i Nordland?Aslaug Marie Bang f.05.06.1907 d.22.09.1999 Hemnes, Nordland fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ser at nekrologen etter Erna har stått i Chicago Tribune:Chicago Tribune, Obituary Index, 1988-1997 about Norborg, Erna A. 91 Name: Norborg, Erna A. 91 Date: 10 Dec 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Mycket nya uppgifter. Ernas första giftermål är det enda jag själva hade hittat så det här var mycket nytt. Erna var följeslagare till Mary Pickford en tid.Det här är Ernas andre man Lenkeoch där hittade jag giftermålet 1935.08.19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Tack Arne. Det var ett bra förslag. Jag har ganska bra koll på släkten i övrigt. Det var i och med FT 1910 Lenke som jag upptäckte fler barn till Endre Olai och Amalie än de jag redan kände till.De nya var Aslaug f. 1907.06.05, Svanhild f.1905.01.02 och Odd f.1910.07.22. Svanhild hittade jag vidare info om som gift och begravning. Jag fortsätter att se om jag kan även hitta något om brodern Odd. Kanske Aslaug och Odd är nämnda vid faderns död.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Undrar om inte detta kan vara brodern Odd nämnd under 'Dødsfall ved sjømannskirker (B) i Baltimore, Leith, Hamburg, Syd-Georgia, Gulfstasjonene, Cape Town og Valencia'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Av uppgifterna vid faderns död så ser Aslaug ut att ha dött före fadern (som dog 1956).Frågan är var hon dog, kanske i USA?En annan broder Olaf uppges vara i USA. Var i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Jag tror det kan vara rätt Olaf Johan om han var tillfälligt i USA 1956 då fadern dog. En annan son Endresen Bjarne Frithjof dog Feb 08 1924 i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Arne, det var inte rätt Olaf Endresen. Det ser ut som om Aslaug kom till New York 1925 och var fortfarande i livet där 1935. Däremot var hon inte nämnd 1956 så har kanske avlidit före 1956.Olaf f.1897 bodde 1935 i Seattle. Jag hittar honom inte bland emigranterna så han kom väl dit efter 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Da finner jeg dødsregistreringen her:Name: Olaf Endresen SSN: 531-03-8862 Last Residence: 98136 Seattle, King, Washington, United States of America Born: 9 Dec 1897 Last Benefit: 98116 Seattle, King, Washington, United States of America Died: Jan 1981 State (Year) SSN issued: Washington (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.