Gå til innhold
Arkivverket

[#82973] Vestlandsgrenen av familien Schriver


Gjest Tore Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Andreassen

80654: Rasmus Schriver og kone Elisabeth Kraus. deres liv og historie Jeg ser av overnevnte debatt at den omfatter Schriver-slekten på østlandet og at Schriver-slekten på vestlandet og nordover ikke er i nærmeste slekt? Mitt spørsmål da er: Har noen greie på denne slekten/slektsgreina? Mitt utgangspunkt er: Mette Helene Heÿberg SCHRIVER, f.1.6.1790, Henøen i Nordhordaland, d.2.9.1853 i Bergen, gift med Jacob Andreas Hansen KRUM, sorenskriverfullmektig, (foreldre til fotograf Hans KRUM i Trondheim). Hennes foreldre er, Albert SCHRIVER, f.1740?, d.28.8.1835, Bergen, kjøpmann og Ellen Christine MEHLBOE, f.1750, d.20.5.1825 i Bergen.For å skille disse slektene oppretter jeg derfor et nytt tema.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Det er desværre endnu ikke lykkedes mig at finde Albert Schrivers dåb, men han var søn af købmand i Manger Gert Henrich Schriver og Mette Helena Heiberg, som blev gift i Bergen 29 december 1739. Nykirken Mini A7 1719-1781, side 86.Mette Helena Heiberg blev gravlagt i Manger 23 juli 1762. Gravlagte i Manger 1759-1803.Gert Henrich Schriver blev døbt 27 august 1715 i Korkirken i Bergen og var søn af Købmand Albert Schriver og Elsebe Dahm.GHS blev senere klokker i Voss og gift med Anna Sophia Gramboe 21 november 1780. Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Overskriften på dette tema bliver noget misvisende, for der er næppe forbindelse til Østlands-Schiver´ne.Albert Schriver, omtalt i forrige indlæg, var søn af slagter Albert Schriver i Bremen. Han kom som dreng til Tyskebryggen og blev senere handelsforvalter i Bredsgården.Han fik borgerskab i Bergen 29 august 1701 og slog sig ned i Dreggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei Berit.At jeg kaller dem 'vestlandsgrenen' av familien SCHRIVER er mot bedre viten, men nå har du oppklart dette for meg. I Mini.bok for Nykirken i Bergen 1740, finner jeg nå at Birgitta SCHRIVER bæres til dåpen 3.mai, foreldre:Gert Henrich SCHRIVER og Mette Helena Heÿberg og faddere er bl.andre, Elsebe og Albert SCHRIVER d.y. Hun må altså være Albert d.a.yngstes søster.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Birgitta døbt 3 maj 1740 er den eneste, jeg har set døbt i Bergen.Albert er sandsynligvis født i Manger, hvor kirkebogen først begynder 1759. Ligeså Birgitte Kirstine(også kaldet Birthe Kirstine)som giftede sig i Manger 8 januar 1764 med Johannes Rasmussen Floen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei igjen.Mener du at Birgitta døpt 3. mai 1740 heter Birgitte Kristine (Birthe Kristine). Hvor kommer da 'Kristine' fra?Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei atter en gang!Kirkebok, Nykirken 1742, 17 aug., finner jeg dåpen til Johan Christian SCHRIVER. Foreldre Hans Christian DREYER og Giedsche Maria SCHRIVER, han er notert som deres 2. sønn. Faddere bl.a. Cord SCHRIVER. Dette må vel være samme slekt, men jeg ser ikke helt sammenhengen. Er Giedsche og Cort søsken med Gert Henrich, det vil si alle er barna til Albert SCHRIVER d.e. og Elsebe DAHM.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Til 7:Det er korrekt.Hvis du vil opgive din e-mail adresse, så skal jeg sende de oplysninger, jeg indtil videre har fundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei Berit.Alle tipsene du har gitt meg idag er kjempebra, og jeg ser fram til flere opplysninger. Jeg har også familiebilde av familien SCHRIVER (24 personer, som jeg ikke har navnene på), om du ønsker. tore.and@online.nomvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei.Fra Berit Frank Pagh har jeg fått oversendt matriale vedr. fam. Schriver helt tilbake til Bremen, godt kildebelagt. Men min 3x tippoldefar Gerdt Henrich Schriver var gift med Mette Helena Heÿberg, datter av Olaf Falchsen Dalhof og Birgitte Andersdtr. Heÿberg, født i Tysnes. Noen kommentarer?Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.