Gå til innhold
Arkivverket

[#82978] Solveig Kaspara Johannesen, til Amerika, NY, desember 1925


Gjest Helge A. Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge A. Nilsen

Solveig ble født i Oslo,5.okt.1897, ble foreldreløs?, vokste opp hos familien Peter Karlsen i Larvik, Hanna Karlsen var hennes tante. I NY ble hun gift Olsen og fikk to gutter ca 1930. Hun var fortsatt i live på slutten av 1970-årene,i alle år brevekslet hun med sitt søskenbarn Borghild. Søker opplysning om etterlevende i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Social Security Death IndexName: Solveig OlsenSSN: 052-52-0484Born: 5 Oct 1897Last Benefit: 11701 Amityville, Suffolk, New York, United States of AmericaDied: May 1980State (Year) SSN issued: New York (1973)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge A. Nilsen

Emigranter fra Larvik hvor hun er oppført som , Nr. 4612 , bestilt billett, 1925, Nov 20 og reist : Desember 4, med ”Stavangerfjord”. Persondata er Solveig Kaspara Johannessen, ug Expedetrice, f. 0510 1892 ?, med bopel Karlsrogt. 1 Larvik (?). Hensikten var å reise til Amerika for bedre fortjeneste. Reisen skjedde med : N.A. (Norske Amerikalinje)Takk for opplysninger. Jeg har basert meg på opplysningene ovenfor, og antok at fødselsåret var feilskrift. Eller var hun tilbake i Norge, for senere å utvandre for ever. Har du eventuelt andre opplysninger om hennes etterkommere, jeg er sønn av Borghild og født i 1935. Solveigs to gutter er eldre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Vedr innlegg 2, så står det bosted Amerika ved avreise. Det betyr at dette ikke er emigrasjonen hennes, hun er bare heime på Norgesbesøk i 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Solveig Kaspara Johannesen Arrival Date: 15 Dec 1925 Birth Year: abt 1897 Birth Location: Scotland Birth Location Other: oslo Age: 28 Gender: Female Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Port of Departure: Oslo, Norway Port of Arrival: New York, New York Ship Name: StavangerfjordSiste bopel er Larvik. Nærmeste slektning i Norge er onkel Petter Karlsen, Larvik. Skal til venn mrs Sigird Weberg, Broolyn, NY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge A. Nilsen

Jeg er imponert over bidragene, takk skal dere ha. Det var nytt for meg at hun var hjemme på en siste avskjed før hun ble plassert i ekteskapet. Hennes mann var skipper og seilte på de store sjøene, nærmest innenriks. Har dere, mine bidragsytere, noen familierelasjoner til Solveigs familie, eventuelt på hennes fars side, murer Johan Robert Johannesen, f. 1869. Solveigs morsslekt kommer fra Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Solweig Johannesen gifte sig med Odd H Olsen 20 oktober 1933 i Kings, NY. Certifikat nummer 15037. Detta enligt Italiangen Vital Records Databases.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Solveig Johannesen Arrival Date: 17 Oct 1930 Birth Year: abt 1898 Birth Location: Norway Birth Location Other: oslo Age: 32 Gender: Female Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Port of Departure: Oslo, Norway Port of Arrival: New York, New York Ship Name: BergensfjordNærmeste sletning i Norge er tante Marie Carlsen, Porsgrund. Solveig skal til Bronx. KOntaktperson er Sigrid Weberg, Bronx. Solveig har bodd 1926-1930 i New York, NY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Solveig är begravd på en militärkyrkogård, hennes man (död 24 mars 1974) hade tydligen tjänstgjort som frivillig i marinen, hans tjänsgöringslistor finns också på ancestry.com:Name: Solveig K Olsen Service Info.: PVT US ARMY WORLD WAR I Birth Date: 5 Oct 1897 Death Date: 31 May 1980 Service Start Date: 8 Jan 1921 Interment Date: 3 Jun 1980 Cemetery: Long Island National Cemetery Cemetery Address: 2040 Wellwood Avenue Farmingdale, NY 11735-1211 Buried At: Section 2z Site 175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Solveig K OlsenBirth: Oct. 5, 1897 Death: May 31, 1980 Burial: Long Island National Cemetery Farmingdale Suffolk County New York, USA Plot: 22, 175Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Chris kom meg i forkjøpet her også... :)Odd H OlsenBirth: Nov. 3, 1902 Death: Mar. 24, 1974 Burial: Long Island National Cemetery Farmingdale Suffolk County New York, USA Plot: 2Z, 175Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Er det ikke hun som ankommer New York også her i 1931 ?New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Solveig Kaspara JohannesenArrival Date: 6 Aug 1931Birth Year: abt 1897Birth Location: NorwayBirth Location Other: osloAge: 34Gender: FemaleEthnicity/Race­/Nationality: ScandinavianPort of Departure: Southampton, EnglandPort of Arrival: New York, New YorkShip Name: Europa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge A. Nilsen

Først takk for all god hjelp. Solveig emigrerte antakelig ved første overfart i 1925. Så tyder opplysninger gitt av Hanne Line O Eide at hun var på besøk i Norge i 1930, da oppgir som kontakt i Norge Marie Carlsen, Porsgrunn. Det kan være søster av min bestefar Peter Karlsen, hun ble gift Hansen, men kan ha blitt enke. At hun bodde i Porsgrunn kan skyldes at Larvik Glassverk ble lagt ned (1926 endelig), Hydro etablerte seg i Grenlandsområdet og bød på arbeidplasser. Vi kan ikke se bort fra at hun var i Norge et år senere, eller var det en annen reise i forbindelse med at hun 20. okt 1933 ble gift med sjømann/skipper Odd H. Olsen, Kings, NY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge A. Nilsen

Til Chris Bingefors, Uppsala. Solveig Kaspara Olsen, født Jojannesen var halvt svensk. Hennes far var murer Johan Robert Johannesen, født i Svarteborg i Baahuslän i 1869, faderen var gaardbruker Johannes Nilsson . Solveig og Johan giftet seg i Paulus kirke Oslo 5. febr. 1898, dagen før deres datter ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.