Gå til innhold
Arkivverket

[#82982] Finner ikke farmor Anna Karina Olsen i FT1910


Gjest Linda Olsen-Herfindal
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Hun var født 02.12.1880 på gården Herfindal i Bruvik kommune i Hordaland fylke. Hennes far het Ole Arnesen så etternavnet hennes kan jo også skrives Olsdatter eller lignende. Faren døde i 1896, moren var død noen år før. Jeg har også hatt problemer med å finne riktig Anna Olsen i 1900-tellingen. De dro jo tidlig ut for å jobbe på denne tiden så hun kan vel i teorien være alle steder. Men i 1914 var hun bosatt i Stavanger da min far ble født 06.02.1914. Hun var aldri gift. Fødselsåret kan jo være skrevet feil også, i kirkeboken for St. Johannes når min far ble døpt står det hun var født 1884. Et alternativ kan jo være at hun dro en stund til Amerika, så vidt jeg vet hadde hun noen søsken som hadde reist over der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har ikke kommet noe videre i 1910, men ved konfirmasjonen i 1895 er fødselsdato oppgitt til 2.11.1880 - Hordaland fylke, Bruvik i Bruvik, Ministerialbok nr. B 1 (1878-1904), Konfirmerte 1895, side 156. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6978&idx_id=6978&uid=ny&idx_side=-153>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Hei, jeg har satt denne feilen tidligere ang. fødselsdatoen på hennes konfirmasjon. Så når jeg har søkt har jeg søkt både på 02.12.1880, 02.11.1880 har også søkt på 1884 med 02.11/02.12. Har prøvd meg bare på fornavn siden hun kanskje brukte et navn etter en gård hun kanskje har tjenestegjort på som etternavn, men finner ingen som kan ligne. Har et gammelt brev fra når hun fikk min far inn på Waisenhus i 1922 fra en eller annen person hvor hun blir omtalt som Anna Vaksdal (Bruvik gikk vel over til å hete Vaksdal rundt denne tiden) Ja dette er et skikkelig mysterium, men etter hva jeg kan lese meg til av andre innlegg kan det være mangler i FT1910 så kanskje min farmor er en disse som mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Det er ikke sikkert at hun mangler. Mange rapporterer om at det er mye feil på fødselsdatoer, og når hun har et vanlig navn, så er det vel ikke så lett å finne rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Grunnen til jeg er interessert i å finne henne er at hun hadde en sønn til, også uekte. Min far snakket aldri om han, han døde en gang på 1970-tallet. Så kanskje han etterlot seg noen barn som kan være mine fettere/kusiner. Det er nemlig et guttebarn døpt i Stavanger i 1907 hvor navnet på moren er oppgitt til Anna Olsen født 1880. Jeg er klar over at Anna Olsen er et veldig vanlig navn men gutten har nesten alle fadderne like med min far, og dette synes jeg er et litt for stort sammentreff. Gutten het Alfred Oliver, antatt pappa het Mortensen til etternavn, og han finner jeg i FT1910 som pleiesønn hos noen av fadderne. Finner ham faktisk i gravstedsregisteret for Horten oppført som Alfred O. Mortensen Wettland, død 1977 men graven er slettet. Kan kirken der sitte på opplysninger om eventull slekt eller blir alt slettet siden det er en stund siden graven ble slettet? Jeg er jo ikke 100 % sikker at det er korrekt onkel jeg har funnet, men er 99,9% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Grunnen til jeg er interessert i å finne henne er at hun hadde en sønn til, også uekte. Min far snakket aldri om han, han døde en gang på 1970-tallet. Så kanskje han etterlot seg noen barn som kan være mine fettere/kusiner. Det er nemlig et guttebarn døpt i Stavanger i 1907 hvor navnet på moren er oppgitt til Anna Olsen født 1880. Jeg er klar over at Anna Olsen er et veldig vanlig navn men gutten har nesten alle fadderne like med min far, og dette synes jeg er et litt for stort sammentreff. Gutten het Alfred Oliver, antatt pappa het Mortensen til etternavn, og han finner jeg i FT1910 som pleiesønn hos noen av fadderne. Finner ham faktisk i gravstedsregisteret for Horten oppført som Alfred O. Mortensen Wettland, død 1977 men graven er slettet. Kan kirken der sitte på opplysninger om eventull slekt eller blir alt slettet siden det er en stund siden graven ble slettet? Jeg er jo ikke 100 % sikker at det er korrekt onkel jeg har funnet, men er 99,9% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Der er ei Anna Karine Olsen fødd 02.12.1880 som døydde i Stavanger 24.05.1974. Ugift. Kjelde: Folkeregisteret. Ho har tidlegare hatt eit såkalla D-nummer i registeret. Eit teikn på at ho har oppholdt seg utanlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Ja, det er faktisk min farmor hun døde 24.05.1974. Da kan det være grunnen til at jeg ikke finner henne i FT1910. Jeg har bygdebøkene fra Vaksdal at der står det at søsteren Karolina ble bosatt i USA så det er kanskje grunnen til at hverken min farmor eller søster ikke finnes i FT1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Alfred hadde iflg. folkeregisteret Mortensen som etternamn. Han heitte altså Alfred Wetteland Mortensen. Fødd 12.05.1907 og død 14.10.1977. Men har ikkje fleire opplysningar enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Familien i 1891 - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f91251&gardpostnr=242&personpostnr=1465&merk=1465#ovre>LenkeDette er vel broren Ingebrigt som emigrerer LenkeEr dette broren Anders som emigrerer? Lenke Er dette broren Arne som jernbanearbeider i Voss i 1900? Lenke. Samme Arne er også nevnt her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Så vidt jeg kan se når jeg sjekker med bygdebøkene er dette min farmors søsken.Har et spørsmål til Otto Ottesen Jobber du i en etat som sitter på personopplysninger siden du kunne finne disse opplysningene på min farmor? Finnes det noe sted man kan søke etter slike opplysninger på nettet? Det er jo gull verdt for sleksforskere å få vite at den man prøver å finne nok kanskje har oppholdt seg i utlandet en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Nå har jeg sendt mail til kirkevergen i Horten om de har noen opplysninger om den slettede graven. Håper de kan hjelpe med noen navneopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Linda: Ja. Tilgangen som eg har er nok knytta til jobben. Har ingen ide om andre søkbare kjelder enn det sentrale folkeregisteret. Sjølv her får eg ikkje noko direkte 'bevis' for at farmora di har oppholdt seg utanlands. Berre eit indisium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Jeg er ihvertfall takknemlig for at du sjekket for meg, og det er jo lenge siden min farmor døde, kunne sikkert fått de samme opplysningene selv hvis jeg hadde henvendt meg til folkeregisteret. Var ikke klar over at de hadde slike opplysninger så det var kjempeflott å få rede på slikt. Det er jo et arkivforum her og der opplyser de jo om etterlate og lignende (om de har noen årssperre vet jeg ikke), så at dine opplysninger er på kanten er jeg ikke enig i. Kirkevergen i Horten kunne ikke hjelpe meg, annet enn at Alfred's siste bopel var i Stavanger, så nå har jeg prøvd meg med mail til Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Jeg var for noen år siden i kontakt med Statsarkivet i Stavanger. De var veldig behjelpelige og jeg fikk kopier av min fars mappe fra Waisenhus. Der var det også konfirmasjonsbilde av ham. Kjempekoselig for det hadde vi ikke. De sjekket den gang for meg i den kommunale tellingen for 1920 om det var et annet guttebarn enn min far registrert sammen med min far og hans mor, og det var det ikke, så derfor håpet jeg at når FT1910 kom at jeg endelig kunne få bekreftet om Alfred var min onkel. Men jeg tror enda at jeg har riktig person, at nesten alle fadderne er like på ham og min far er for stort sammentreff. Nå håper jeg på litt flaks i Stavanger, det må jo finnes en dødsmelding på Alfred og der burde det stå noe om etterlate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.